Nielen podľa kalendára prichádzajú jarné dni a to je čas, kedy by sme nemali zabúdať, že aj naše auto potrebuje ošetrenie stôp, ktoré na ňom zanechalo pôsobenie soli, snehu, vody a odletujúcich kamienkov.
Pri generálnom jarnom upratovaní by sme najskôr mali dôkladne umyť karosériu auta, jeho podvozok, plasty a pochrómované časti. Mali by sme sa pozorne pozrieť na spoje, ktoré sú pri výrobe prekryté plastovým tmelom, ktorý chráni spoje jednotlivých častí karosérie pred zatekaním, koróziou, vnikaním nečistôt apod. Z kabíny vyberme koberce a vysušme ich, rovnako aj v batožinovom priestore urobme poriadok, očistime plastové kryty a všimnime si, či je rezervné koleso dostatočne nahustené. Tak by sme mali pokračovať na všetkých častiach vozidla. Pozorne by sme mali skontrolovať aj podvozok vozidla.
Po ošetrení karosérie brúsnou či leštiacou pastou je vhodné karosériu navoskovať špeciálnymi prípravkami, napríklad aj s prídavkom teflónu a ochranou voči ÚV žiareniu. Ich aplikácia je jednoduchá a okrem dlhodobého lesku dosiahneme aj dlhodobú ochranu laku pred škodlivými účinkami prostredia.
Nemali by sme zabudnúť vyčistiť aj motorový priestor, na čo sú tiež k dispozícii špeciálne prípravky autokozmetiky. Je dôležité pri umývaní ,,srdca vozidla“ odstrániť najmä z hliníkových častí soľ, lebo jeho vrstva pri oxidácii zožiera ich povrch. Motor by po umytí mal byť čistý, bez viditeľného presakovania oleja. Nemali by sme podceniť ani kontrolu prevádzkových kvapalín – oleja v motore a prevodovke, brzdovú kvapalinu, stav kvapaliny v chladiacej sústave motora a v ostrekovači predných a zadných skiel – niečo môžeme urobiť sami, komplikovanejšie veci je ale najlepšie zveriť pracovníkom odborného značkového servisu. Rovnako by sme sa mali pozrieť, či nie je poškodený katalyzátor a či na výfukovom potrubí nehlodá hrdza.
Nemali by sme vynechať ani kontrolu bŕzd. V strmeňoch kotúčových bŕzd sa počas zimy usadzovala soľ, ktorá mohla spôsobiť, že platničky sa nevracajú, ostatnú pri kotúči s spôsobujú nadmerné opotrebenie, zvýšenú spotrebu paliva a prehrievanie brzdovej kvapaliny. Chod platničiek musí byť voľný, rovnako aj piestikov.
Skontrolujme aj pneumatiky a nápravy – prednú aj zadnú, manžety, silentbloky ramien náprav, ich homokinetické kĺby a či sa na podvozku nezodrali viaczložkové gumené hadičky.
Dôležité je aj kontrola, či nám svietia všetky žiarovky v reflektoroch, vrátane dôležitých brzdových a smerových svetiel. V stieračoch by sme mali vymeniť opotrebované gumičky za nové.
A keď teploty stúpnu nad 7oC by sme mali vymeniť zimné pneumatiky za letné. Skontrolujme nielen ich dezén, ale dajme ich aj odborne vyvážiť, aby si vozidlo zachovalo dobré jazdné vlastnosti.
Text a foto Štefan Rosival