Opel Astra ST, alias kombi, je jubilejnou desiatou generáciou kombíkov Opel (Kadet, Astra). O každej z nich platilo: vo svojom čase vynikajúca.
Dovolenka na ideálnom mieste s ideálnym dovolenkovým autom… tiež už na takúto letnú kombináciu začínate myslieť? Opel pripravil ochutnávku: Portugalsko, Porto a údolie rieky Rio Douro v kombinácii s kombi verziou aktuálneho auta roka Opel Astra. Čo nám chýbalo? Nuž to, že sme neboli na dovolenke!
Pol roka po premiére prichádza Astra ST (Sports Tourer) na európske trhy. Bude pokračovateľom tradície takmer 5 a pol milióna predaných kombi oplov v tomto segmente. Naše skúsenosti napovedajú, že úspešným.
Čo potrebuje kombi, aby bolo populárne? Veľký kufor, úsporný motor – a v ostatných rokoch aj nabrúsenú verziu. Takže po poriadku: základný objem batožinového priestoru je 540 l, maximálny 1 630 l. Mimochodom, prvá Astra mala tieto hodnoty 500 a tiež 1 630 l, pričom bola o 42 cm kratšia. Tu však s porovnávaním končím, tá súčasná je z celkom inej planéty. Motory? Všetky sú novej generácie. Ich výkonové spektrum siaha od 70 kW (95 k) po 147 kW (200 k). Samozrejme, k dispozícii sú benzínové aj dieselové, trojvalce i štvorvalce. Najúspornejší turbodiesel s prevodovkou Easytronic 3.0 má udávanú priemernú spotrebu len 4,2 l/100 km (CO2 97 g/km). S najsilnejším motorom 1,6 Ecotec Direct Injection Turbo dosahuje max. rýchlosť 235 km/h a na stovku zrýchľuje za 7,7 s. Zrejme sa zhodneme, že kritériá úspešnosti kombi v tejto triede Astra ST spĺňa.
Testovacia trasa od pobrežia v meste Porto až vysoko do hôr, pozdĺž koryta Rio Douro, bola naozaj náročná. Plná ostrých zákrut, stúpaní a klesaní. No tiež lemovaná pre oko Stredoeurópana romantickými lesíkmi a vinicami, voňajúcimi skvelým portským vínom. Astra je aj v „dlhej“ verzii priateľským a relatívne ľahkonohým autom, ktoré výborné vlastnosti základnej verzie skôr rozširuje, než okliešťuje.
Trocha nezvyčajne Opel poskytol počas dvoch dní jediný variant pohonu: celkom nový diesel 1,6 BiTurbo (118 kW, 350 Nm). Jazda po neuveriteľne kľukatých a kopcovitých cestách, mestečkách i po daľnici znamenala spotrebu 4,8 l/100 km, čo je naozaj pozoruhodné. Motor neprotestuje v nízkych, ani vysokých otáčkach a dokáže krásne “potiahnuť” zo zákruty, aj pri predbiehaní. Podvozok Astry ST je výborne naladený, ničím nenaznačuje, že riadite, hoci aj svižne, objemné kombi.
Prvý dotyk s Astrou ST potvrdil, že automobil nabitý elektronikou hodnou oveľa vyššej cenovej kategórie bude vážnym kandidátom rozšírenia každej flotily rodinnej i firemnej. Viem, od nás sa do Portugalska na dovolenku autom vydá málokto, veď je to okolo 3 tisíc kilometrov jedna cesta. Ale keby predsa, Opel Astra ST by bol, podľa mojich skúseností, veľmi vhodný dopravný prostriedok. Jeho cena sa u nás začína na 13 390 €.
Dalibor Klíma