Automobily Škoda z minulých dekád pravidelne pretekajú na rôznych súťažiach. Pre značku je to istá forma propagácie. Nedávno jazdilo 5 veteránov Škoda na jubilejnom ročníku rally AvD Histo-Monte.
Tento ročník bol výnimočný tým, že prvé preteky AvD-Histo-Monte prebiehali presne pred 20 rokmi. Tohtoročné štartovné pole bolo zložené z 80 rôznych historických vozidiel, medzi ktorými bola Škoda zastúpená 5 modelmi.
Cesta pretekov AvD-Histo-Monte bola dlhá takmer 1 800 km a pretekári prešli krajinami ako Nemecko, Švajčiarsko, Francúzsko a Monako. Štart bol v nemeckom meste Mainz. Vozidlá Škoda, ktoré boli na pretekoch, zabezpečil nemecký dovozca Škoda Auto Deutschland a Škoda Múzeum.
Podľa riaditeľa reštaurátorskej dielne Škoda Múzea, Michala Velebného, má zimná súťaž nezameniteľné čaro. Vozidlá Škoda však čakala veľmi náročná skúška, v ktorej museli preukázať robustnosť a odolnosť.
Všetky automobily Škoda mali zadný pohon. Najstarším exemplárom bola Octavia 1200 TS z roku 1961. Model mal pohotovostnú hmotnosť 900 kg a maximálna rýchlosť atakovala 130 km/h. Druhým exemplárom bola Škoda 1000 MB Rally.
Konkrétny kúsok z roku 1967 bol začiatkom deväťdesiatych rokov upravený pre diaľkové súťaže. Upravený štvorvalec so zdvihovým objemom 1,3 litra ponúkol 66 kW (90 k). Maximálna rýchlosť bola až 170 km/h.
Vodiča držali v športových sedadlách štvorbodové bezpečnostné pásy. Bezpečnosť zaručoval ochranný rám. Tretím automobilom na štarte bola ikona 130 RS z roku 1976. Tento legendárny model vyhral v roku 1977 Rally Monte Carlo.
Za volantom tohto úspešného vozidla sedel Matthias Kahle, sedemnásobný nemecký majster v automobilových súťažiach. Predposledným automobilom bola Škoda 110 R z roku 1978. Z dielne youngtimerov bola tiež Škoda 120 L, ktorá zišla z výrobných pásov v roku 1985.
Štart AvD Histo-Monte bol 18. februára a cieľ v Monaku 21. februára. Medzi etapami nechýbala tiež skúška Col de Turini. Ide o jeden z najkrajších horských priesmykov, kde cesta „vystúpi“ až do výšky 1607 m.n.m.
MM, Škoda