BMW na výstave elektroniky Consumer Electronics Show (CES) v americkom Las Vegas predstavilo 2 svetové novinky pre motocyklistov, ktoré pomôžu spríjemniť jazdu a zvýšiť bezpečnosť.
Obe predstavujú nové štandardy v oblasti bezpečnosti jazdcov.
Prvou novinkou bol koncept motocykla BMW K 1600 GTL, ktorý mal predné svetlomety s laserovou technológiou. Táto novinka je v osobných vozidlách zatiaľ dostupná len v modeloch BMW 7, i8 a Audi R8 LMX.
BMW už zvyšovalo bezpečnosť motocyklov svetlometmi s natáčaním, LED denný svietením alebo dynamickým brzdovým svetlom. Laserové svetlomety sú ďalším krokom k zvýšeniu bezpečnosti jedných z najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Vývoj prebral veľa technológie z osobných vozidiel. Dosah svetla je obdobne ako v automobiloch až 600 m. Bezpečnosť sa zvýši lepším a rovnomernejším osvetlením vozovky. Laserová technológia má tiež dlhšiu životnosť.
BMW testuje túto novinku v sériových motocykloch. V súčasnosti je však laserový svetlomet drahým doplnkom pre použitie v motocykloch. Presný termín uvedenia do sériovej výroby tak nevie ani samotná automobilka.
Druhou novinkou, ktorú predstavili v Las Vegas, je prilba s Head-Up displejom. BMW bolo v roku 2003 prvým výrobcom automobilov, ktorý ponúkol v príplatkovej výbave projekčný Head-Up displej v modeli 7.
Displej zobrazuje najdôležitejšie údaje o vozidle prípadne údaje z navigácie priamo pred zrak vodiča. Ten tak nemusí „spustiť“ zrak z vozovky a znižuje tým reakčný čas na minimum. Pre jazdca na motocykli bude novinka ešte prínosnejšia.
Každá stotina sekundy môže rozhodnúť o dopravnej nehode prípade o jej následkoch a spustenie zraku z vozovky môže znamenať aj smrť jazdca. Ten tak nemusí pozerať na prístrojový štít a nič ho nerozptyľuje.
Všetky údaje sú voľne programovateľné a v prípade potreby je možné Head-Up displej vypnúť. Na displeji sa zobrazuje tlak pneumatík, stav hladiny oleja, paliva, rýchlosť jazdy, zvolený rýchlostný stupeň alebo rozpoznávanie dopravných značiek.
Prostredníctvom technológie V2V (vozidlo-vozidlo) bude môcť v budúcnosti tento displej zobrazovať tiež informácie v reálnom čase. Jazdec sa tak môže pripraviť na blížiace sa nebezpečenstvo. Prilba má tiež prednú a zadnú kameru.
Predná môže slúžiť na nahrávanie jazdy a zadná ako spätné zrkadlo. Obraz z nej sa môže premietať pred jazdca a ponúknuť mu dokonalý prehľad o situácii za motocyklom. Termín uvedenia novinky do sériovej výroby je tiež neznámy.
MM, BMW