Aký rozdiel za jeden rok! Minulý rok v rovnakom čase mladý tím Peugeot dorazil na voľný deň na 8. a 41.mieste, tretí PEUGEOT 2008 DKR odstúpil z rally v piatej etape, po náraze na kameň.
O dvanásť mesiacov neskôr vďaka dvojiciam Sébastien Loeb/Daniel Elena, Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret a Carlos Sainz/Lucas Cruz, tím Peugeot Total obsadil prvé tri miesta v predbežnom celkovom poradí v deň voľna, ktoré je v Salte v Argentíne. Rozdiel medzi nimi a štvrtým v poradí je viac ako 15 minút. Cyril Despres je na 14. mieste a teda všetky štyri vozidlá PEUGEOT 2008 DKR zvládli 5 330 kilometrov prvej časti rally.
Ešte pozoruhodnejšie je, že PEUGEOT 2008 DKR vyhral každú etapu okrem prológu a získal dve trojité a štyri dvojité víťazstvá. Tri z týchto etáp vyhral deväťnásobný majster sveta v rally WRC Sébastien Loeb. Je to najveľkolepejší debut na rally Dakar od čias Ari Vatanena v roku 1987, ten bol tiež bývalým majstrom sveta v rally jazdiacim za Peugeot.
Toto skupinové víťazstvo je skvelou odmenou za prácu, ktorú odviedli technici z tímu v priebehu roka, aby transformovali PEUGEOT 2008 DKR na auto schopné jazdiť v extrémnych podmienkach. Tento proces bol realizovaný s pokorou, usilovnosťou a túžbu znova získať víťazstvo.
Peugeot je jedným z najúspešnejších konštruktérov na rally Dakar, v rokoch 1987 až 1990 vyhral štyri krát za sebou. Ostáva ešte približne 5 000 km, a ani nový PEUGEOT 2008 DKR nie je imúnny voči problémom. Zažili to Carlos Sainz aj Cyril Despres. Despres stratil viac ako hodinu kvôli problému s turbom na 5. etape a Carlos Sainz stratil 14 minút na 2. etape kvôli vypnutému motoru. Ani Sébastien Loeb nebol ušetrený problémov: jeho plynový pedál sa zasekol na 6. etape.
Napriek tomu Peugeot viedol na rally od prvej reálnej etapy. Najprv bol na čele celkového poradia Loeb, potom Peterhansel a potom opäť Loeb. Keby Carlos Sainz nemal ten problém, tak by tiež bol v tomto štádiu rally jedným z lídrov. Tri posádky sa držia pri sebe s rozdielom menej ako päť minút.
Nový PEUGEOT 2008 DKR je stále vybavený pohonom dvoch kolies, ale je nižší, širší a silnejší ako jeho predchodca a má lepšie rozloženú hmotnosť. Všetky tieto faktory prispeli ku skvelým výkonom, ktoré doteraz dosiahol na tomto rally Dakar.
Ako povedal Stéphane Peterhansel, najúspešnejší jazdec na rally Dakar s 11 víťazstvami: „Je to jedna z najvýznamnejších premien, akú som kedy videl. Nemôžete porovnávať toto auto s tým minuloročným. Je lepšie na všetkých úrovniach. Vedel som, že bude konkurencieschopnejšie, ale je príjemným prekvapením, aké je v skutočnosti výkonné!“
Pred príchodom na toto rally Dakar Sébastien Loeb nevedel presne, čo ho čaká. Zúčastnil sa len niekoľkých testov v Maroku a jedných pretekov s minuloročným modelom. Napriek tomu sa francúzsky šampión okamžite dostal do tempa: „Je pravda, že mi veľmi pomohlo, že väčšina špeciálov prebiehala na povrchoch, aké poznám z WRC, ale nemyslel som, že budem vo vedení rally. Som tu, aby som sa učil a som nadšený, že ma obklopujú veľmi skúsení ľudia. Na budúci týždeň budú etapy veľmi odlišné a bude to pre mňa určite zložitejšie.“
Jeden z tých skúsených ľudí je aj Carlos Sainz, ktorý vo veku 53 dokazuje, že nič nestratil zo svojej rýchlosti. Svedčia o tom vynikajúce časy, aké dosiahol minulý týždeň. „Zatiaľ to prebiehalo veľmi dobre, ale netreba vyvodzovať žiadne závery pred príchodom do cieľa“, analyzuje víťaz rally z roku 2010. „Je jasné, že máme skvelú rýchlosť, ale jedným z najdôležitejších prvkov na rally Dakar je spoľahlivosť a ešte sa nám stávajú malé problémy. Na tomto bode musíme popracovať. A druhý týždeň na tomto rally Dakar bude náročný, takže to ťažšie nás ešte čaká.“
Tak ako Loeb, aj Cyril Despres sa ešte stále učí o rally Dakar na autách. Predtým na motorke vyhral päťkrát. Urobil už veľký pokrok, a napriek problému s turbom sa s jeho spolujazdcom Davidom Casterom dostali do prvej päťky na predchádzajúcej etape: „Samozrejme, že tento problém je sklamaním, ale je to druh problémov, aké môžu nastať na novom aute. Vedel som, že môj prechod na autá bude dlhodobým procesom, ale cítim, že už sa to blíži.“
Všetky posádky môžu byť oprávnene hrdé na to, čo doteraz dosiahli, ale sú si vedomé ťažkostí, ktoré na nich ešte čakajú. Riaditeľ Peugeot Sport, Bruno Famin, to zdôraznil: „Po prvom týždni je bilancia veľmi pozitívna. Po prvé, všetky štyri naše vozidlá ešte súťažia. Tri z nich obsadili prvé tri miesta v celkovom poradí, vyhrali v každej etape okrem prológu, taktiež získali dvojité a trojité víťazstvá. Náš cieľ ukázať konkurencieschopnosť vozidla PEUGEOT 2008 DKR sme teda dosiahli. Ešte nám ostáva dosiahnuť druhý cieľ: aby čo najviac našich vozidiel prišlo do cieľa. Na to budeme musieť vyriešiť niekoľko problémov, ktoré môžu byť naozaj handicapom, ako sme to videli na aute Cyrila Despresa, ktorý stratil 1h15min. Okrem toho druhý týždeň rally prebieha na inom povrchu. Rozdiely môžu byť oveľa väčšie vzhľadom na riziko uviaznutia v piesku alebo v prípade navigačnej chyby. Náskok, ktorý sme doteraz získali, je veľmi nestály. Takže sa budeme držať nášho plánu a pokračovať etapu po etape.“
Peugeot, dk