Tvorba cien jazdených automobilov

Tvorba cien jazdených automobilov má pevne stanovené pravidlá. Čo všetko sa pri stanovení ceny berie do úvahy?

Základným predpokladom ako sa dopracovať k výsledku, je vychádzať z reálnych vstupných údajov. Pozrite si preto, za koľko sa podobné auto predáva ako nové dnes. V priebehu posledných piatich rokov sa cenová hladina nových automobilov menila. Vozidlo by malo samozrejme mať podobnú motorizáciu aj výbavu. Pre lepšiu ilustráciu uvediem jeden príklad z praxe. Klient sa pri kúpe nového auta rozhodol využiť ponuku výkupného bonusu pri odpredaji staršieho vozidla na protiúčet. Vypočítal si, že keďže pred piatimi rokmi za svoje auto zaplatil 14 000 €, dáme mu zaňho aspoň 7 500 €. Obdobné nové stálo v tom čase 10 000 €, mínus výkupný bonus 1 500 €. Vyšlo mu, že za 1 000 € vymení svoje päťročné auto bez výbavy a so základným motorom, za podstatne lepšie vybavené nové. Bol to samozrejme nezmysel. Jeho reálna trhová cena bola, vzhľadom na to, že nemalo klimatizáciu, maximálne 4 500 €.

Výbava versus cena

Navýšiť si dnes základnú cenníkovú cenu auta príplatkovou výbavou na dvoj- aj viacnásobok nie je vôbec problém. Premietne sa však výška príplatkov do hodnoty auta po piatich rokoch? Prax ukazuje, že skôr minimálne. Prečo? Opäť si pomôžme príkladom. Ak by sme si pri kúpe vozidla dopriali príplatkové doplnky vo výške ceny vozidla, dokážeme ho predať za cenu nového, hoci v základnej konfigurácii? To asi nie. Zo zaplatenej ceny si tak k základnej sume môžeme pripočítať z financií investovaných do výbavy iba časť. Navyše treba spomenúť, že nie je príplatok ako príplatok. V kurze je klimatizácia, ťažné zariadenie, navigácia, či zliatinové disky. Ostatné prvky majú šancu ovplyvniť predajnú cenu vozidla väčšinou iba minimálne.

Technický stav

Čím je auto staršie, tým dôležitejší je jeho technický stav. Rozdiel medzi najlacnejším a najdrahším kusom v rámci jedného modelového roku, môže byť preto výrazný.  Pravidelne vedená Servisná knižka cenu vozidla zdvíha. Ak bolo vozidlo uvedené na trh na Slovensku je to plus, ak sa jedná o dovoz, až na malé výnimky, skôr mínus. Dôležitým kritériom je tiež to, aké náklady čakajú budúceho majiteľa v priebehu najbližšieho obdobia (brzdy, tlmiče, výfuková sústava, rozvody…). Preto, ak ste na aute robili nejaké servisné zásahy, je dobré mať k nim odložené doklady. Podobne je dobré postupovať aj v prípade lakovania. Väčšina majiteľov tvrdí, že auto síce striekané bolo, no dôvodom boli iba drobné parkovacie škody. Ak budete stav pred opravou nafotený, na škodu to určite nebude.

Dostupnosť opráv a súčiastok

Posledným z dôležitých kritérií, ktoré majú vplyv na cenu jazdeného vozidla, je obľúbenosť modelu a značky na našom trhu. Niektoré autá, ak majú stanovenú reálnu cenu, sa predávajú takpovediac samé, iné si na budúceho majiteľa počkajú podstatne dlhšie. Ak sa totiž jedná o masový model, je ponuka náhradných dielcov veľmi široká a distribučné firmy ich majú väčšinou na sklade. Naopak na solitérne auto (častokrát dovezené zo zahraničia), môže byť problém aj s takou drobnosťou, ako je poškodený kryt smerovky. Jazdiť však bez nej nemožno… Takéto autá sa preto logicky predávajú ťažšie. Samostatnou kapitolou sú autá značiek, ktoré zanikli (Rover, Daewoo). Takéto auto je v podstate nepredajné. Jednou šancou je, že záujemca už jedno také doma má a to vaše si plánuje kúpiť ako zásobáreň náhradných súčiastok.

Ako so zárukou

Častokrát som pri výkupe jazdeného vozidla dostával od majiteľov otázku, prečo im ponúkam menej, než sú ceny na internete. Nuž rozdiel treba hľadať v dvoch bodoch. Prvým je záruka. Ak autobazár vykúpi jazdené auto od súkromnej osoby, kupuje ho tak ako je. Ak by sa aj na vozidle časom objavili nejaké nedostatky, či skryté chyby, ich odstránenie ide v plnej miere na vrub autobazáru. Naopak, ak autobazár predáva auto súkromnej osobe, v zmysle zákona musí na vozidlo poskytnúť záruku. A na to si musí vytvárať finančnú rezervu. Druhú časť rozdielu medzi výkupnou a predajnou cenou tvorí obchodnícka marža.

Na záver si dovolím jednu radu. Ak ste sa rozhodli kúpiť si jazdené auto začnite tým, že si spravíte prehľad o aktuálnej ponuke na trhu. Stačí navštíviť dve, tri stránky na internete a viete, na čom ste. Ak je nejaký kus podstatne lacnejší, nie je to dôvod na radosť. Všetko má svoj dôvod a aj ten rozdiel v cene ho má. Rozprávok o náhlych rodinných problémoch som počul neúrekom. A aj tých, že na aute jazdil taký starší pán, ktorý ho používal iba občas. Z vlastnej skúsenosti viem, že také  sú u nás takmer všetky.

Text: Peter Lacena

Foto: archív

ceny jazdených automobilov
Komentáre (0)
Pridať komentár