Škoda oslavuje 40 rokov od prvého úspechu modelu 130 RS. Tento výnimočný automobil v 70-tych rokoch dostal prezývku „Porsche východu“, ktorá presne vystihovala jazdné vlastnosti tohto vozidla.
Prvé preteky odjazdila Škoda 130 RS v roku 1985. Tento model je úspešným zástupcom značky Škoda na poli motoristického športu. Počas 114 rokov histórie značky len málo vozidiel Škoda dokázalo prekonať úspechy 130 RS.
Koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda, Michal Velebný, prezradil, že vytvoriť takýto športový model v komunistickom Československu nebolo jednoduché. História automobilky pokračuje tiež s novodobými vozidlami.
V sezóne 2015 získala automobilka 4 víťazstvá vo WRC, 4 národné tituly pre novinku Škoda R5 a štvrtý titul APRC v rade za sebou. Škoda 130 RS však začala víťazné kroky automobilky o 4 desaťročia skôr.
Rok pred oficiálnou prezentáciou predstavila Škoda 3 prototypy pretekárskych vozidiel 200 RS. Cieľom konštruktérov bola účasť na pretekoch s konkurenčnými motormi s väčším zdvihovým objemom ako 1,3 litra.
Modely 200 RS však nemohli homologizovať a tak postavili Škodu 130 RS. Niektoré diely boli vyrobené z hliníkovej zliatiny, ako napríklad: strecha, kapota a vonkajšie plechy dverí. Blatníky a kryt motora boli zo sklolaminátu.
Automobil mal pohotovostnú hmotnosť len 720 kg. Prednú nápravu prevzali z 200 RS a zadnú nápravu skonštruovali od základu novú. Skelet mal predlohu v modeli 110 R a dostal navyše ochranný rám.
Motor s objemom 1,3 litra a ventilovým rozvodom OHV dosahoval výkon 103 kW (140 k). Maximálna rýchlosť bola 220 km/h. Pohonná jednotka mala dva dvojité karburátory Weber, osemkanálovú hlavu valcov a mazanie so suchou kľukovou skriňou.
Motor bol spojený so 4-stupňovou prevodovkou. Na začiatku mali prototypy 5-stupňovú prevodovku, ktorú však od roku 1976 kvôli homologizačným predpisom nepoužívali. Automobil získal veľa víťazných umiestnení a najväčším úspechom bolo celkové víťazstvo v majstrovstvách Európy cestovných automobilov v roku 1981.
Na Rallye Monte Carlo v roku 1977 získala Škoda 130 RS prvé dve miesta v kategórii do 1 300 cm3. O rok neskôr zvíťazil model v Švédskej rally a v roku 1980 získal prvých 5 miest na domácej Barum rally.
Úspech Škody 130 RS skončil v roku 1983, kedy jej skončila predĺžená homologizácia FIA. Automobilka pokračovala v motoristickom športe s modelom 130 LR, ktorý však na úspechy 130 RS nenadviazal.
MM, Škoda