Výkon 275 kW (373 k), resp. 700 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd, maximálka 225 km/h a spotreba iba 1,7 l/100 km. Takto prichádza budúcnosť.
V okolí Madridu sme sa zoznamovali s Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro, ktorý príde na náš trh v prvej polovici budúceho roka. Ide o prvý plug-in hybrid ingolštadtskej automobilky. Prináša technológiu blízkej budúcnosti a zároveň dláždi cestu plne elektrickým vozidlám, ktoré predstavujú konečné riešenie otázky individuálnej mobility ľudstva. Navonok ho od bežných Audi Q7 prakticky nerozpoznáte. Iba mierne upravená maska chladiča, a dve viečka nádrže – jedno, na strane spolujazdca, pre tankovanie nafty a jedno, na druhej strane, pre dobíjanie akumulátora. Ani v interiéri na prvý pohľad nič nenaznačuje, že ide o niečo netradičné. Iba tlačidlo EV na rýchlu voľbu čisto elektrického režimu a na digitálnom prístrojovom štíte Audi Virtual Cocpit je namiesto otáčkomera veľký ukazovateľ energetického toku a pod ním malý otáčkomer. Všetko ostatné je naoko tak, ako v bežnom Audi Q7.
Technika budúcnosti
Pod kabátom je však výrazne prepracovaná technika. Medzi trojlitrový diesel (190 kW/600 Nm) s osemstupňovú automatickú prevodovku vložený elektromotor so špičkovým výkonom 94 kW (128 k) a krútiacim momentom 350 Nm, ktorý je napájaný lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 17,3 kWh uloženým pod batožinovým priestorom. Systém dopĺňa sofistikovaná elektronika s inteligentným softvérom riadenia plug-in hybridného systému. Ten sa opiera o vlastnú senzoriku vozidla (požiadavky vodiča, prevádzkový stav jednotlivých systémov, ale aj čítanie dopravných značiek) a o údaje navigácie (začiatok alebo koniec obce, stúpanie, klesanie, zákruta, rýchlostné obmedzenie, v krajinách, kde funguje TMC aj o dopravné hlásenia v reálnom čase). Elektronika všetko vie dopredu a inteligentne upraví činnosť systému, tak aby čo najefektívnejšie využila energiu. Podľa toho ide na dieselový, hybridný alebo čisto elektrický pohon. Samozrejmosťou je rekuperácia kinetickej energie, rolovanie na voľnobeh motora či „nafúknutie“ výkonu spaľovacieho motora pri vysokom zaťažení. Prechod medzi jednotlivými režimami je taký jemný, že to nemáte šancu spozorovať. Dokonca ani hluk dieselového motora vám príliš nepomôže, pretože kabína je veľmi dobre odhlučnená. Navyše, auto jazdí krásne ladne – akoby sa vznášal nad nerovnosťami na vzduchovom vankúši. Pri prudkých zmenách smeru cítiť, že vzadu pribudla nemalá hmotnosť (akumulátor), no ani tak Q7 e-tron nie je nejako zradný. Nemá zúrivú tendenciu k pretáčavosti.
Vodič má k dispozícii štyri jazdné režimy. Čisto elektrický, hybridný, uchovanie elektrickej energie pre neskoršiu jazdu v meste (výhodné pri dochádzaní do mesta z okolitých obcí) a nútené dobíjanie akumulátora. Akumulátor možno nabiť, pochopiteľne, aj z vonkajšej elektrickej siete – buď štandardným 220 V napätím alebo rýchlym nabíjaním s výkonom až do 7,2 kW. V tom prípade dojete akumulátor za 2,5 hodiny. Dodajme, že dojazd na čisto elektrický pohon v kombinovanej prevádzke podľa NEDC je 56 km. So započítaním tejto vzdialenosti má na prvých 100 km normovanú spotrebu v NEDC iba 1,7 l/100 km.
Ako bežné Q7
Krásne je, že si zachováva všetky atribúty pôvodnej Q7, vrátane off-roadových schopností (počnúc pohonom quattro až po pneumatický podvozok s možnosťou zmeny svetlej výšky karosérie ), komfortnej výbavy a najmä voľnosti pohybu. Pokojne sa s ním môžete vydať na dlhú dovolenku, kde viete, že nebudete mať možnosť nabíjať akumulátor. Auto bude jednoducho fungovať ako čistý hybrid. Základný objem batožinového priestoru nie je nijako obmedzený, no schránky a priečinky pod ním padli za obeť akumulátoru. Kapacita 650 – 1 835 dm3 však musí stačiť.
Peter Varga, foto: autor, archív