Keď v prezentácii o tomto robustnom off-road pickupe padlo slovo „crossover“, skoro som spadol zo stoličky. Nakoniec to nebolo také zlé…
Spomenúť pri robustnom, terénnom aute slovo „crossover“ je ako spojiť výraz „čistokrvný športiak“ s prevodovkou CVT. Skrátka sa to nerobí. Ako sa neskôr ukázalo, Nissan našťastie nič nepokazil. Práve naopak. Zobral to najlepšie zo sveta teréniakov a pickupov a spojil to s pohodlím a výbavou, ktorými sú známe crossovery tejto japonskej značky.
NAJPRV PRÁCA…
Nová Navara má síce modernejší a páčivejší kabát s komplikovanejšími líniami a LED dennými svetlami, ale aj tak v ňom vie pracovať, akoby mala oblečené riadne hrubé monterky. Predná náprava s dvojitými lichobežníkmi je pre dvojkabínu s najsilnejším motorom po novom spojená s päťprvkovou zadnou nápravou, ktorá je dokonca o 20 kg ľahšia, než listové pružiny predchodcu. Má aj riadnu nosnosť. Navara totiž uvezie vyše 1 050 kg nákladu, čo patrí medzi najlepšie hodnoty v segmente. K tomu si prirátajme ešte maximálnu hmotnosť prívesu 3 500 kg. Zadný ložný priestor je oproti predchodcovi predĺžený o 67 mm na celkových 1 578 mm, čo ho tiež radí na vrchol segmentu. Všetky tieto údaje sa vzťahujú na verziu Double Cab, ktorú sme aj testovali. Významnou novinkou je motor 2,3 dCi, známy z úžitkových Nissanov a Renaultov. Je dostupný v dvoch verziách: verzia s jedným turbom má výkon 120 kW (160 k) a krútiaci moment 403 Nm. Biturbo verzia je zaujímavejšia – dosahuje totiž výkon až 140 kW (190 k) a krútiak 450 Nm. Výkonnejší motor môže byť spojený aj so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Tá posiela výkon primárne na zadnú nápravu, avšak je tu možnosť pripojiť aj predný pohon. Samozrejmosťou je aj redukcia a uzávierka zadného diferenciálu. Kombinovaná spotreba najvýkonnejšej verzie s automatom je pritom iba 7,0 l/100 km.
…POTOM ZÁBAVA
Výhodou Nissanu Navara nesporne jeho luxusne orientovaný interiér. Predné sedadlá sú vyslovene pohodlné a palubná doska pripomína „civilné“ autá Nissanu. Je tu dokonca aj bezkľúčový vstup a štartovanie, ako aj systém kamier poskytujúci simulovaný pohľad na auto z vtáčej perspektívy. To sa pri veľkosti auta náramne hodí. Cestujúci vzadu už taký komfort nemajú. Najmä sedáky sú nízko nad podlahou, ale nezabudnime, že toto je najmä pracovné auto. Poďme radšej jazdiť. Prvá vec, ktorá ma zaujala, bola kvalita podvozka. Bol naladený až americky komfortne, čo mi ale vôbec neprekážalo. Veľký terénny pickup má byť plavný, mäkký a má sa riadne nakláňať. Aj tak však nebol problém umiestniť auto na ceste presne. Odhlučnenie podvozka a motora bolo na skvelej úrovni. Najväčšiu šou však Navara predviedla v teréne. Napriek upršanému počasiu a blatistému podkladu zdolala všetko – hlboké blatové koľaje, mazľavé lúky aj strmé blatové stúpania. A to všetko len na zimných gumách! Očarila ma aj tuhosť karosérie postavenej na rebrinovom ráme. Ani pri extrémnych manévroch, krížení náprav či pri skokoch som nezačul ani jediný pazvuk. Nissan Navara naozaj spája to najlepšie z oboch svetov, pričom nerobí kompromisy. Je dostatočne pohodlná a každodenne použiteľná, pritom zvládne neúprosný terén a unesie veľký náklad. Ak by ste v teréne vyčerpali všetky jej možnosti, tak ste mali radšej rovno kúpiť traktor.
Juraj Hrivnák, foto: autor a archív