Hyundai: nový motor GDI a 8-stupňová automatická prevodovka

Hyundai Motor na výročnej konferencii International Powertrain Conference spoločnosť predstavil nový benzínový motor 1,6 GDI, ako aj modernú 8-stupňovú automatickú prevodovku pre pohon predných kolies.

Nový motor Kappa 1.6 GDI je konštruovaný ako východiskový spaľovací motor pre rastúci segment automobilov strednej triedy s hybridným pohonom (HEV) a pohonom plug-in hybrid (PHEV). Vyznačuje sa vysokým výkonom pri priaznivej spotrebe paliva a nízkych emisiách CO2, pričom jeho prednosťou sú aj nízke prevádzkové náklady. Na trhu sa objaví začiatkom roka 2016 a bude prvou pohonnou jednotkou značky Hyundai, ktorá prinesie kombináciu Atkinsonovho cyklu, systému recirkulácie chladených výfukových plynov (EGR) a dlhozvihovej koncepcie v záujme zvýšenia termodynamickej účinnosti.

Tzv. Atkinsonov cyklus redukuje straty pri výmene plynov neskorým časom zatvárania nasávacieho ventilu pri zvýšenom kompresnom pomere. Dosahuje sa pomocou zväčšeného rozsahu variabilného časovania nasávacích ventilov CVVT pootáčaním vačkového hriadeľa voči kľukovému hriadeľu prostredníctvom hydraulického aktuátora.

Systém recirkulácie výfukových plynov EGR privádza časť schladených výfukových plynov späť do nasávacieho potrubia. Nový motor Kappa 1.6 GDI má zníženú spotrebu paliva o 3 % vďaka trom prvkom: podielu recirkulovaných výfukových plynov vyše 20 %, chladiču EGR s účinnosťou 98 % a krátkemu reakčnému času jednostupňové ho ventilu EGR (iba 56,9 milisekundy). Špeciálne konštruované priame nasávacie kanále zlepšujú vírenie nasávaných výfukových plynov z EGR, čím optimalizujú spaľovanie zmesi, prospievajúce výkonu a spotrebe paliva.

Ďalšia úspora paliva sa dosahuje rozdelením chladiacich okruhov bloku motora a hlavy valcov, ktoré pracujú s rozdielnou teplotou. Termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 ℃, v hlave na 88 ℃. Blok motora sa rýchlejšie zohreje, čím sa znižujú trecie straty, nižšia teplota hlavy valcov redukuje tendenciu k vzniku detonačného spaľovania (klepania), čo umožňuje použiť vyšší kompresný pomer motora, zvyšujúci účinnosť.

Nový motor je vybavený šesťotvorovými injektormi priameho vstrekovania paliva GDI s laserom vŕtanými otvormi. Maximálny vstrekovací tlak 200 barov zaručuje dokonalé rozptýlenie paliva vo valcoch, ktoré je predpokladom čistého horenia, priaznivej spotreby paliva a nízkej hladiny emisií, spĺňajúcej globálne emisné normy.

Implementácia nových technológií zvyšuje termodynamickú účinnosť motora až na 40 % (oproti 30 % pri bežných motoroch) a zaručuje dobré výkonové parametre. Štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje výkon 77 kW (105 k) a maximálny krútiaci moment 147 Nm, čím vytvára ideálny základ pre hybridné pohonné agregáty.

Nová 8-stupňová automatická prevodovka pre pohon predných kolies prináša pôsobivé zníženie spotreby paliva o 7,3 % oproti existujúcej 6-stupňovej automatickej prevodovke. Dlhšie celkové prevodové rozpätie zlepšuje jazdné vlastnosti a komfort. Hyundai Motor bude novú prevodovku na želanie kombinovať s motormi konštrukčných radov Lambda, Theta turbo GDI a R, čím vytvorí pohonné ústrojenstvo vhodné pre modely vyšších segmentov.

Nová prevodovka má unikátnu koncepciu s ďalšou spojkou a prevodovým súkolesím pridanými k existujúcej 6-stupňovej automatickej prevodovke Hyundai. Zvýšenie počtu prevodových stupňov umožnilo zväčšiť celkové prevodové rozpätie, zlepšujúce akceleráciu pri nižších prevodových stupňoch a súčasne znižujúce otáčky motora a tým spotrebu paliva, hlučnosť a vibrácie pri vyšších prevodových stupňoch. Napriek týmto vylepšeniam sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť o 3,5 kg oproti doterajšej 6-stupňovej automatickej prevodovke.

K zlepšeniu celkových vlastností prevodovky prispieva niekoľko konštrukčných opatrení vrátane nového modulu elektromagnetických ventilov, priamo ovládajúce radiace spojky prevodovky. Zjednodušenie štruktúry modulu ventilov pri novej prevodovke zvyšuje   stabilitu radenia.

K ďalším optimalizovaným prvkom patrí rekonštruované hydraulického olejové čerpadlo. Tento integrálny komponent prevodovky zvykne zvyšovať energetické straty mnohých automatických prevodoviek, preto konštruktéri Hyundai pri 8-stupňovej automatickej prevodovke optimalizovali ozubenie a zmenšili rozmery kolies hydraulického čerpadla pre zvýšenie účinnosti.

Hydrodynamický menič krútiaceho momentu je vybavený novým tlmičom torzných kmitov, ktorý zlepšuje jazdné vlastnosti. Premosťovacia 4-lamelová spojka meniča teraz môže spínať v širšom rozsahu otáčok, čo prispieva k zníženiu spotreby paliva. Detailná optimalizácia komponentov prevodovky, vrátane radiacich spojok, guľôčkových ložísk a olejovej sústavy prispeli k zníženiu trecích strát a tým zvýšeniu mechanickej účinnosti prevodového ústrojenstva.

Hyundai, dk

GDIHybridHyundaiprevodovka
Komentáre (0)
Pridať komentár