Trh jazdených automobilov zaznamenáva v poslednom období zaujímavý vývoj. Zo Slovenska sa na bohatšie trhy začínajú vo veľkých počtoch vyvážať troj- až päťročné vozidlá.
Na západoeurópskych trhoch je kvalitných ojazdených automobilov už dlhší čas nedostatok, čo spôsobilo postupný rast ich ceny. Ak sa nad tým trocha zamyslíme, trend vývozu jazdených vozidle má svoju logiku. Na našom trhu sa totiž tieto autá ako nové predávali podstatne lacnejšie, a tak si za nich obchodníci v Nemecku či Rakúsku, na rozdiel od Slovenska, môžu vypýtať vyššiu cenu. Navyše takmer 70 % nášho trhu patrí firmám, ktoré autá kupujú na lízing, a tak s vozidlami chodia do značkových servisov. Vozidlá teda majú známu a dokázateľnú servisnú históriou.
Tento trend nám potvrdili aj predstavitelia spoločnosti AAA Auto. Iba táto spoločnosť totiž na západoeurópske trhy ročne vyvezie až 6 000 vozidiel. Ak zoberieme do úvahy tieto fakty je logické, že opačným smerom, teda k nám, putujú autá nielen podstatne staršie, no horšie sú na tom aj z pohľadu kvality, servisnej histórie a pôvodu. Ak by totiž boli tieto autá takpovediac „čisté“, domáce trhy by ich bez problémov absorbovali.
Je to na nás
Trend dovozu nekvalitných vozidiel s pozmeneným počtom najazdených kilometrov, zásadným omladením, či s neznámou servisnou históriu však najviac podporujú slovenskí motoristi. Ak by sme pred naoko výhodnou cenou začali preferovať kvalitu, tok automobilových vrakov dovážaných na náš trh by sa zastavil. Niekedy mám pocit, že chceme byť klamaní. Inak si neviem predstaviť, že niektoré vozidlá, ktoré sa nachádzajú na stránkach webových portálov, niekto kúpi. Ešte stále naivne dúfame v zázrak a nedokážeme akceptovať skutočnosť, že všetko má svoju cenu. A cena vždy odráža skutočný stav vozidla.
Ďalší pokus
Do parlamentu sa opäť raz dostala snaha presadiť novelu zákona č. 725/2004, ktorá by riešila otázku zákazu stáčania počtu najazdených kilometrov. Úprimne povedané, akákoľvek snaha tento problém riešiť naráža na veľmi jednoduchý princíp. Manipuláciu s odometrom (počítadlo kilometrov) treba dotyčnému dokázať. Stačí aby vozidlo prešlo viacerými rukami a táto snaha je odsúdená na neúspech. Ak príde k najhoršiemu, ešte stále je tu teória o pokazenom, zaseknutom a teda nefunkčnom počítadle, ktoré muselo byť vymenené (napríklad nefunkčný rýchlomer). Ak teda eldorádo obchodu s jazdenými vozidlami môže niekto ukončiť, tak sú to predovšetkým slovenskí motoristi. Ak je auto z dovozu, kde ako nové stálo podstatne viac, než u nás a napriek tomu je ako jazdené lacnejšie, je to na zváženie. Aj keď označiť všetky dovážané vozidlá za manipulované nemožno. Samozrejme, existujú aj výnimky. No prečo si všetci myslíme, že práve to nablýskané a vyvoňané auto s minimom najazdených kilometrov, ktoré sa práve chystáme veľmi výhodne kúpiť, patrí medzi ne?
Osobná skúsenosť
S autami z dovozu mám jednu nedávnu skúsenosť. Priateľ ma poprosil aby som s ním išiel pozrieť auto, ktoré si chce kúpiť. On autám nerozumie, no má pud sebazáchovy. Už keď sme k autu prichádzali opýtal som sa ho či mu nevadí, že bolo nabúrané. Auto nám nepredstavoval jeho majiteľ, ale kamarát, ktorého tým poveril. Ten samozrejme tvrdil, že nabúrané nebolo a chýbajúcu servisnú knižku vraj majiteľ kamarátovi dodatočne pošle poštou. S predajom mal navyše dosť naponáhlo. Nuž kamarát dostal rozum a radšej oželel zálohu. Mal som čisté svedomie, že môj kamarát v tom vraku svoje deti voziť nebude. Ale už keď sme odchádzali mi bolo jasné, že také „parádne“ auto, navyše za výbornú cenu, sa predá. Sme nepoučiteľní. Dokedy?
Peter Lacena, foto: autor