Škoda Auto tento rok oslavuje nielen 120. výročie založenia spoločnosti, ale aj 110 rokov výroby automobilov. V roku 1905 predstavili zakladatelia firmy, Václav Laurin a Václav Klement, svoj prvý automobil, legendárny Voiturette A. 29. októbra 1905 bola v renomovanom motoristickom časopise Allgemeine Automobil-Zeitung uverejnená prvá oficiálna fotografia automobilu Laurin & Klement Voiturette A s informáciou o skorom uvedení tejto novinky na trh.
V roku 1905, teda desať rokov po založení spoločnosti L&K na výrobu velocipédov a šesť rokov po vzniku prvého motocykla, sa vďaka novému automobilu s výkonom 7 koní spoločnosť stala výrobcom osobných automobilov. Novinka dostala meno Voiturette A, vychádzajúce z francúzskej zdrobneniny pre vozík, malé auto. Krátko po zverejnení prvých fotografií a prvých skúšobných jazdách sa začal predaj. Čo začalo v roku 1905 automobilom Laurin & Klement Voiturette A, sa do dnešných dní rozvinulo do medzinárodne aktívnej automobilky, ponúkajúcej približne 40 variantov automobilov. Silu značky dokladá tiež viac ako 17 miliónov automobilov vyrobených od roku 1905.
Laurin & Klement Voiturette A mala usporiadanie s chladičom umiestneným pred motorom a skloneným stĺpikom riadenia. Pohon zaisťoval štvortaktný kvapalinou chladený vidlicový dvojvalec s objemom 1005 cm3 a výkonom 5,2 kW/7 koní, ktorý umožňoval dosiahnutie rýchlosti až 40 km/h. Prevodovka bola trojstupňová so spätným chodom, spojka mala v tom čase tradičné kožené obloženie. Automobil vážil približne pol tony. Vyrobených bolo najmenej 44 exemplárov typu Voiturette A. Prvým samostatne skonštruovaným automobilom sa stal sen Václava Laurina a Václava Klementa skutočnosťou. Myšlienkou zmeny orientácie výroby od bicyklov a motocyklov smerom k automobilom sa Laurin s Klementom zaoberali už od roku 1900. V ich oficiálnej brožúre pre motocykle značky Slavia bolo doslova uvedené “Laurin & Klement, továreň velocipéd, motocyklov a automobilov Slavia, Mladá Boleslav (Kráľovstvo České).” Cesta k prvému automobilu z Mladej Boleslavi bola vtedy ešte dlhá, ale začali sa objavovať prvé konštrukčné variácie na tému dvojstopového vozidla. V Prahe bol napríklad 1. júla 1900 predstavený quadricykl, u ktorého spolujazdec sedel vpredu o niečo nižšie pred vodičom. O rok neskôr sa na viedenskej automobilovej výstave objavila ďalšia štvorkolka, avšak už s volantom miesto riadidiel. Kresba možného prvého automobilu sa objavila tiež na stene mladoboleslavskej továrne, a to už v roku 1902, pričom na september 1903 sa datuje fotografia, zachytávajúca pred bránami továrne štvormiestny automobil, za ktorého volantom sedel podľa dobových zdrojov sám Václav Klement.
Zlomový rok 1905
Rad vývojových stupňov priniesol svoje ovocie v roku 1905 a vyústil do prvého sériového automobilu, ktorý bol vyrobený v mladoboleslavskej továrni Laurin & Klement. Najprv bol počas aprílového autosalónu v pražskom Priemyselnom paláci predstavený automobilový motor – dvojvalec do V, ktorý dával tušiť, že výroba vlastného automobilu je na spadnutie.
Počas roka 1905 zhotovili zrejme dva funkčné exempláre celého automobilu Voiturette A a tieto automobily boli podrobované jazdným skúškam. Vďaka tomu sa 29. októbra 1905 jeden z nich dostal aj na stránky prestížneho viedenského motoristického týždenníka Allgemeine Automobil-Zeitung. Ten hovorí nielen o skorom uvedení na trh, ale o automobile hovorí ako o Voiturette, čím potvrdzuje označenie prvého automobilu vyrobeného v Mladej Boleslavi. Rovnaká fotografia s ďalšími doplňujúcimi informáciami sa koncom roka 1905 objavila tiež na titulnej strane českého týždenníka Šport a hry.
Voiturette A stál na počiatku výroby automobilov v Mladej Boleslavi. Dnes má ŠKODA AUTO výrobné linky tiež v Kvasinách a Vrchlabí. Automobily ŠKODA vznikajú aj v zahraničných závodoch, najmä v Číne, Rusku a Indii.
Škoda, dk