Od začiatku roka tržby vzrástli o 9,7 percenta oproti rovnakému obdobiu vlaňajška, BMW, Mercedes, Audi, Nissan a Fiat vykázali dvojciferný rast.
Predaje nových áut pokračovali v raste aj v septembri, dokonca 25. krát v rade po sebe idúcich mesiacoch. Výsledky od začiatku roka ukazujú zdravé podnikateľské prostredie v porovnaní s rokom 2014, keď sa v tomto roku za prvých deväť mesiacov predalo vyše 10,77 miliónov automobilov.
Británia na čele
Pri pohľade jednotlivé trhy neprekvapí, že Veľká Británia je na prvom mieste, veď takmer každý rok sa v predajoch prejaví dôsledok obvyklého septembrového nákupného vrcholu. Na ostrovoch zaregistrovali viac ako 462 000 vozidiel, čo je o 8,6 % viac než septembra 2014. Ale tempo rastu bolo len štvrtým spomedzi piatich najväčších trhoch EÚ, viac rástol predaj v Španielsku (23,3 %) a v Taliansku (17,3 %). Celkové objemy predaja na piatich najväčších trhoch EÚ sa v priebehu septembra zvýšili o 9,5 percenta, kde sa ale dosiahlo až 79 percent celkových európskych tržieb.
Česko patrí k najlepším
Pri pohľade na september zaujme aj rast ma ďalších trhoch v porovnaní s vlaňajškom. Radia sa medzi najlepších najmä Holandsko, Švédsko, Poľsko, Česká republika a Dánsko. Menšie nárasty boli v Belgicku a Rakúsku, kde registrácie zaostal proti nedávnym výsledkom.
“Je povzbudzujúce vidieť, že rast predaja vozidiel na európskych trhoch pokračuje. Všetky hlavné trhy a značky dosiahli dobré výsledky v septembri aj v medziročnom porovnaní za prvých deväť mesiacov. Tento trend je skutočne povzbudzujúci,“ zdôrazni Brian Walters, viceprezident JATO Dynamics.
VW vpredu s náskokom
Čo sa týka automobilových značiek, Volkswagen je na čele zoznamu s veľkým náskokom, ale vykázala menší nárast, než celkový trh. Spôsobili to z veľkej časti pomalšie registrácie modelov Golf a Polo. Ford a Opel/Vauxhall boli na to o niečo lepšie, ale ani oni, ani Renault a Peugeot neprekročili svoj tieň. Nissan (vďaka vynikajúcim predajom modelu Qashqai), Fiat, BMW, Mercedes a Audi vykázali dvojciferný nárast. Fiat dosiahol dobrý výsledok aj vďaka modelu 500. Ďalšie dobré výsledky zaznamenali Jeep (+ 136,4%), Smart (+ 125,3%), Mazda (+ 28,4%) a mini (+ 15,9%).
Hoci Volkswagen Golf zostáva v Európe najpredávanejším autom, stratil z podielu na trhu, keď jeho registrácia narástla iba o 2,0 percentá v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka. Druhú pozíciu obsadil model Ford Fiesta s miernym poklesom registrácií v septembri a obľúbený model Opel Corsa skončil tretí, s nárastom predaja o 10,3 percenta azda aj kvôli spusteniu predaja faceliftovanej novej generácie. Predaj modelu Nissan Qashqai rástol skutočne masívne (+ 37,4%) ale zle sa darilo v septembri v predaji modelu Renault Clio. Dobre sa darilo modelom Renault Capture a Opel Mokka, ktorých predaj sa zvýšil o 27,6 a 26,5 percenta.
“Až na niekoľko málo výnimiek, pokračoval v priebehu minulého mesiaca rast objemov najpredávanejších automobilov. Tento pozitívny trend v európskom regióne možno označiť ako trvalé optimistický, a dúfame, že to môže pokračovať aj v októbri, ” dospel k záveru, Brian Walters.
Zdroj: JATO Dynamics (šr)