Prvú Toyota Prius uviedli na trh v Japonsku v roku 1997 a o dva roky nato v Európe. Úspechy prvých troch generácií poskytujú platformu pre nový Prius štvrtej generácie. Jedným z jeho cieľov je 18-percentné zvýšenie hospodárnosti.
Základným kameňom pri tvorbe nového modelu Prius je globálna modulárna architektúra TNGA (Toyota New Global Architecture). Ide o koncepciu, ktorá umožňuje výrazne zvýšiť hospodárnosť vozidla, a zároveň prináša platformu s nízkym ťažiskom, ktoré zaisťuje omnoho vyššiu kvalitu jazdy, jazdného komfortu a tichosti. A v neposlednom rade ponúka pútavejší a dynamickejší dizajn.
Komplexne vylepšený plnohybridný systém pohonu
Toyota vykonala významné zlepšenia svojej plnohybridnej pohonnej jednotky novej generácie, v rámci ktorých znížila straty, prerobila a premiestnila kľúčové komponenty a znížila hmotnosť. Výsledkom je významné zvýšenie hospodárnosti, ku ktorému prispeli jemné zmeny prevodovky typu, motora a kombinovanej hybridnej sústavy. Nový Prius je pripravený dosiahnuť 18-percentné zníženie emisií a spotreby paliva.
Zážihový motor so špičkovou tepelnou účinnosťou
Nový Prius si ponechal 1,8-litrový zážihový motor s technológiou inteligentného variabilného časovania ventilov (VVT-i), ktorým je vybavený aj aktuálny model. Prešiel však zmenami, vďaka ktorým dosiahol jeho stupeň tepelnej účinnosti špičkovú hodnotu 40 percent, čo je číslo porovnateľné so vznetovými motormi.
K hlavným vývojovým trendom patrí dvojitý chladiaci systém, ktorý automobilka použila po prvý raz a ktorý v motore automaticky znižuje objem prietoku chladiacej kvapaliny v záujme jeho rýchlejšieho zahrievania, a použitie oleja s nízkou viskozitou na zníženie trenia medzi pohyblivými časťami.
Vďaka novému dizajnu piestov a kanálov na prívod nasávaného vzduchu vzniká vo vnútri valca väčšie bubnové vírenie. Objem recirkulovaných výfukových sa zväčšil, čo ďalej napomáha účinnosti spaľovania.
Elektromotor a prevodovka typu transaxle
Elektromotor a prevodovka typu transaxle prešli úpravou a spoločne majú nižšiu hmotnosť. Samotný elektromotor je podstatne kompaktnejší a dosahuje lepší pomer výkonu a hmotnosti. Predovšetkým došlo k zhruba 20-percentnému zníženiu mechanických strát v dôsledku trenia v porovnaní s predchádzajúcim modelom.
Jednotka riadenia výkonu
Vďaka zariadeniu na zníženie strát v jednotke riadenia výkonu sa znížili straty približne o 20 percent. Kompaktnejší dizajn umožnil jednotku umiestniť priamo nad prevodovku.
Prídavné akumulátory presunuli z batožinového priestoru do priestoru motora. Premiestnením hybridného akumulátora pod zadné sedadlá sa zároveň uvoľnilo viac miesta v batožinovom priestore, ktorého objem sa v novom Priuse zväčšil na 502 litrov.
Hybridný akumulátor
Nový Prius poháňa nový nikel-metal-hydridový (NiMH) hybridný akumulátor, ktorý spoločnosť Toyota považuje za optimálnu voľbu spĺňajúcu požiadavky trhu. Akumulátor je premiestnený pod zadné sedadlo, takže nezasahuje do batožinového priestoru.
Technické údaje
ROZMERY | |
Dĺžka | 4 540 mm |
Šírka | 1 760 mm |
Výška | 1 470 mm |
Rázvor | 2 700 mm |
Dĺžka interiéru | 2 110 mm |
Šírka interiéru | 1 490 mm |
Výška interiéru | 1 195 mm |
MOTOR | |
Typ | Štvorvalcový radový, DOHC |
Zdvihový objem | 1 797 cm3 |
Max. výkon | 98 k (DIN)/72 kW pri 5 200 ot./min. |
Max. krútiaci moment | 142 Nm pri 3 600 ot./min. |
ELEKTROMOTOR | |
Max. výkon | 72 k (DIN)/53 kW |
Materiál hybridného akumulátora | Nikel-metal hydrid (NiMH) |
Dizajn exteriéru
Výška karosérie je menšia o 20 mm a najvyšší bod strechy je presunutý o 170 mm dopredu, aby mali cestujúci na predných sedadlách dostatočný priestor pre hlavu. Toto riešenie súčasne prispieva k vynikajúcej aerodynamike vozidla a prvotriednemu koeficientu aerodynamického odporu (Cd), ktorý dosahuje hodnotu 0,24. Nízke ťažisko navyše umožnilo znížiť výšku prednej časti vozidla o 70 mm a najzadnejšiu časť kapoty o 62 mm, vďaka čomu má vodič lepší výhľad dopredu.
Vozidlo je vybavené novými svetlometmi Bi-LED, ktoré využívajú jedinú šošovku na prevádzku diaľkových aj stretávacích svetiel. Svetlomety majú neobyčajný, nápadný vzhľad, ktorý dodáva charakter a dôraz prednej časti vozidla. Silný dojem vytvárajú aj zakrivené, trojuholníkové obrysové svetlá s diódami LED.
Dizajn interiéru
Pre nový Prius vznikli nové sedadlá, ktoré majú cestujúcim poskytnúť vyššiu mieru pohodlia a opory a zmierniť napätie na dlhých cestách. Pružiny v predných sedadlách sú nastavené v optimálnom uhle pre oporu chrbta a panvy, čím sa znižuje zaťaženie chrbtových svalov.
Vylepšenia sa dotkli aj čalúnenia a výplní zadných sedadiel. Priestor na sedenie sa rozšíril tak, aby zodpovedal aktuálnej vyššej miere komfortu predných sedadiel. Hoci nové vozidlo je nižšie, nestalo sa tak na úkor priestoru; vďaka novátorskému dizajnu stropu sa v skutočnosti zväčšil priestor pre hlavu v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi.
Vyššia miera komfortu a tichosti
Nízke ťažisko nového modelu Prius a vyššia tuhosť karosérie zaisťujú bezpečnú jazdu. Vďaka koncepcii TNGA je tuhosť karosérie vyššia o viac ako 60 percent v porovnaní s predchádzajúcim modelom vďaka použitiu cyklického rámu v tvare kruhu, laserovému zváraniu (s väčším počtom zvarov) a konštrukčných lepidiel. Všetky tieto prvky spoločne prispievajú k stabilnejšej jazde.
Konštrukcia nového modelu Prius obsahuje aj vyšší podiel vysokopevnostnej ocele. Sú v nej hojne zastúpené odľahčené, za horúca lisované materiály s vysokou pevnosťou, vďaka ktorým dosahuje tuhosť 980 MPa a viac. Obsah ocele tejto kvality vo vozidle vzrástol z troch na 19 percent. Využívanie vyspelého štandardu vyhodnocovania bezpečnosti GOA (Global Outstanding Assessment) od spoločnosti Toyota navyše prináša výhody v podobe nízkej hmotnosti, stability a vynikajúcej bezpečnostnej ochrany pred nárazom.
Vylepšený je aj systém rekuperačného brzdenia vozidla. Má nový aktívny hydraulický posilňovač, ktorý zaisťuje tichú prevádzku a ovládateľnosť spolu s pocitom prirodzeného brzdenia.
Vyspelá bezpečnosť a asistenčné systémy
Nový Prius prinesie významný pokrok v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti v podobe bezpečnostného balíka s názvom Toyota Safety Sense. Tento súbor bezpečnostných funkcií bude v novom modeli Prius rozšírený ešte o adaptívny tempomat riadený radarom a funkciu detekcie chodcov v rámci prednárazového bezpečnostného systému.
Nový Prius sa môže pochváliť aj novým systémom z dielne automobilky Toyota pod názvom jednoduchý inteligentný parkovací asistent (SIPA), ktorý využíva celý rad senzorov na zistenie dostupných parkovacích miest a okolitých objektov. Vodič zastaví vedľa daného parkovacieho miesta a stlačí jediné tlačidlo, ktorým aktivuje asistenta SIPA. Ten následne navedie vozidlo do správnej polohy pre zacúvanie do parkovacieho priestoru. SIPA je v skutočnosti rozvinutý existujúci parkovací asistent spoločnosti Toyota, avšak so zdokonalenou funkciou detekcie prekážok, ktorá umožňuje presnejšie parkovanie.
Nové funkcie palubného informačného systému a komfortu
Údaje a obrázky sa teraz zobrazujú v plnofarebnej grafike s vysokým rozlíšením na duálnom displeji s uhlopriečkou 4,2 palca (10,7 cm). Pravá strana obrazovky prináša informácie o rýchlosti, hladine paliva a ďalšie základné údaje, kým ľavá strana predstavuje multifunkčný displej, kde si môže vodič zvoliť obsah podľa vlastného výberu pomocou prepínača na volante.
Vozidlo je vybavené aj novým farebným projekčným displejom HUD, ktorý v dolnej časti čelného skla premieta dôležité údaje o vozidle ako aj upozornenia pre vodiča. Poskytuje tak informácie, ktorá má vodič k dispozícii okamžite a v ľahko čitateľnej podobe bez toho, aby musel odvracať zrak od cesty pred sebou.
Toyota, dk