Štúdia IAA značky Mercedes-Benz (Intelligent Aerodynamic Automobile – inteligentný aerodynamický automobil) predstavuje dve autá v jednom.
Svetový rekordér v aerodynamike s hodnotou cw 0,19 a štvordverové kupé s neodolateľným dizajnom zažil svoju svetovú premiéru na autosalóne vo Frankfurte. V interiéri nadväzuje štúdia IAA na dizajnovú líniu Triedy S a kupé Triedy S, ponúka nové dotykové funkcie a poskytuje zároveň výhľad na interiér pracovného sedanu blízkej budúcnosti.
Stlačením tlačidla alebo automaticky od rýchlosti 80 km/h vykoná Mercedes-Benz koncept IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile) fascinujúcu transformáciu: z podmanivo krásneho štvordverového kupé sa stane aerodynamický svetový rekordér: na zadnej časti sa vysunie osem segmentov, ktoré ju predĺžia až o 390 milimetrov; klapky v prednom nárazníku sa vysunú o 25 mm smerom von a o 20 mm smerom dozadu a zlepšia obtekanie prednej časti a predných podbehov kolies; aktívne disky zmenia svoj bočný profil (odstup medzi vonkajšou hranou náboja a lemom ráfika sa zmenší z 55 mm na nulu); a lamela v prednom nárazníku sa posunie o 60 mm smerom dozadu a zlepší obtekanie spodku vozidla.Štúdia disponuje technológiou Car to X, pomocou ktorej vozidlo dokáže komunikovať s inými vozidlami alebo zdrojmi informácií. Je to významný krok smerom k predchádzaniu nehôd, pretože takto možno zistiť aj prekážky alebo udalosti, ktoré sú pre samotné vozidlo ešte neviditeľné. Tým a rovnako aj svojím interiérom a koncepciou obsluhy poskytuje zároveň aj výhľad na sedan blízkej budúcnosti.
Dizajn exteriéru: zmyselná čistota a inovatívna aerodynamika
Vozidlo interpretuje proporcie klasického športového automobilu moderným spôsobom: dlhá kapota motora plynule prechádza do kompaktnej, dozadu posunutej kabíny, ktorej strecha elegantne klesá smerom dozadu a končí obvodovou aerodynamickou odtrhovou hranou.
Elegantný pohľad na vozidlo zboku kombinuje puristický, pretiahnutý základný objem s atletickými podbehmi kolies.Rovnako ako predok, aj elegantné zakončenie zadnej časti štúdie je čisté a puristické.
Interiér: filozofia dotykovej obsluhy
Interiér konceptu IAA spája štýlový športový charakter s moderným luxusom. Plochy s elegantnými oblúkmi, plynulé línie, starostlivo zvolené vysokokvalitné materiály, ako aj filozofia dotykovej obsluhy zabezpečujú vysokú funkčnosť.Automobil je dlhý 5 040 milimetrov (resp. 5 430 mm v aerodynamickom režime), 1 995 mm široký a 1 305 mm vysoký. Jeho rázvor kolies predstavuje 2 975 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1 710 resp. 1 770 mm. Koncepčné vozidlo je vybavené benzínovo-elektrickým pohonom PLUG-IN-HYBRID s celkovým výkonom 205 kW (279 k). Dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzenú). Emisie CO2 a elektrický dojazd závisia od toho, v ktorom režime vozidlo jazdí: v aerodynamickom prejde koncept IAA čisto elektricky 66 kilometrov a vypustí 28 g CO2/km. V dizajnovom režime má dojazd 62 km a emisie 31 g CO2/km. Koncepciou rozmerov vhodných na každodenné používanie dosahuje toto štvormiestne vozidlo hodnotu cw 0,19 a zaradilo sa tak do galérie rekordných a pretekárskych automobilov, ako napríklad rekordér sezóny 1936 Mercedes-Benz W 25.
Modely z dielne Mercedes-Benz majú v súčasnosti najlepšiu aerodynamiku takmer vo všetkých automobilových segmentoch. Hodnotou cw 0,22 dosiahla Trieda CLA v roku 2013 nový rekord –v rámci palety modelov značky Mercedes, ako aj medzi všetkými sériovými vozidlami.
MB (šr)