Je to práve desať rokov, čo som v Japonsku na svetovej výstave EXPO 2005 obdivoval ultra kompaktné „vozidielko“ i–unit. Experti z Toyoty vtedy tvrdili, že je to nová možnosť pohybu. Keď som sa doňho posadil, tešil som sa ako malý chlapec. Bola to úplne nová skúsenosť. Nová radosť z jazdy…
Možno si osviežite pamäťovú stopu – tento čudesný dopravný prostriedok pre jednotlivca pripomínal svojím tvarom rastlinu z filmu „Adéla ještě nevečeřela“. Možno preto, lebo autori pri jeho dizajnovaní vychádzali z tvaru listu, v ktorom sa mení slnečné svetlo na energiu. Autíčko veľkosťou bolo len o niečo väčšie ako človek. Zaberalo minimum priestoru a energie. Malo štyri kolesá, elektromotor s kapacitou na štyridsať minút jazdy a dve polohy. Prvú používalo v pomalom a druhú v rýchlom móde. Kým v prvom bol robot vzpriamený, v druhom si vyššia rýchlosť vyžadovala nižšie ťažisko a tak i-unit pripomínal akúsi motokáru budúcnosti. Úžasne vtipné riešenie. Ak ste si totiž v vzpriamenej polohe zmysleli, že je čas zrýchliť, jednoducho ste zmenili ťažisko, „zaľahli ste“ a vyrazili vpred. Alebo inak – v prostredí iných ľudí sa pohybujete vzpriamene, čo umožňuje dobrú interpersonálnu komunikáciu. Pri zmene miesta môžete i-unit jednoduchým úkonom sklopiť. Na riadenie by mal poslúžiť akýsi svietiaci joystick v pravej ruke. Pomocou neho ste menili smer, vrátane otáčok na mieste. Čo však bolo mimoriadne zaujímavé – vodičovi pomáhala technológia ITS, teda Inteligentný transportný systém. Toyota sa ním už pred desiatimi rokmi chcela definitívne vysporiadať s dopravnými nehodami.
Prešlo desať rokov a strašne veľa vecí sa zmenilo. Na scénu prišli hybridné, plug-in hybridné pohony, elektromobily novej generácie, autá s vodíkovým pohonom, experimentuje sa so solárnymi automobilmi. Naši miláčikovia už dokážu nielen samostatne zaparkovať, ale napríklad aj prejsť sto kilometrov bez akéhokoľvek nášho zásahu. A tak ani neprekvapuje, že najnovšie prieskumy medzi mladými vodičmi vraj potvrdili, že pri výbere svojho auta nedávajú na prvé miesto značku, výkon, výbavu, ale – konektivitu, teda – obrazne povedané – akýsi tablet na štyroch kolesách. Ak sa toto stane realitou, z našich testov, podľa všetkého, bude musieť zmiznúť slovné spojenie – radosť z jazdy.
Ivan Mičko, vydavateľ