Realizovaná predajná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia, ako cena ponuková.
Spoločnosť IBS automotive je popredným poskytovateľom dát pre oceňovanie vozidiel na Slovensku a v Čechách. Od februára 2015, kedy sa pripojila k spoločnosti Audatex Systems, je súčasťou skupiny Solera Holdings, významného hráča na poli IT riešení pre oblasť automobilového priemyslu a poisťovníctva.
„Asi každý z nás zažil situáciu, keď si vyberáme svoje vysnívané ojazdené vozidlo cez inzertné servery alebo prechádzame autobazárom a pozeráme na vývesné tabule s uvedenou predajnou cenou. Je táto cena, zobrazená na spätnom zrkadle, či na čelnom skle, naozaj konečná predajná cena? Vo väčšine prípadov nie,“ komentoval výsledky analýzy z ponukových a realizovaných predajných cien vybraných modelov ojazdených vozidiel Ladislav Smrčka, dátový analytik zo spoločnosti IBS automotive.
Z odborného hľadiska ide o cenu ponukovú, uvedenú daným predajcom a v konečnom prípade sa nemusí rovnať cene, ktorú zaplatíme za naše vozidlo. Realizovaná cena môže byť v niektorých prípadoch aj o 15 % nižšia, ako cena ponuková.
Spoločnosť IBS automotive s.r.o. sa problematikou zberu dát, cenotvorbou a konečného ocenenia ojazdených vozidiel zaoberá už niekoľko rokov a preto má k dispozícii ceny ponukové predajcami a ceny už z realizovaných obchodov a tieto dáta neustále analyzuje.
Pre konkrétny ukážkový prípad boli vybraté tri ojazdené vozidlá, ktoré sú zaradené na najvyšších miestach rebríčka v predajnosti ojazdených automobilov na Slovensku a naopak jedno vozidlo, ktoré je na našom trhu menej obsadené a jeho ponuka na trhu s ojazdenými autami je obmedzená. Ide o vozidlá Škoda Octavia, Volkswagen Golf, v neposlednom rade obľúbený Ford Focus a MPV Mazda 5. Nižšie uvedená tabuľka uvádza presnú identifikáciu vozidla s uvedeným rokom výroby či prvým uvedením do prevádzky, cenu ponúknutú predajcom, cenu realizovaného obchodu a rozdiel medzi týmito cenami. K výpočtu bolo použitých pre každý model cca 10 identických vozidiel s konkrétnou motorizáciou a stupňom výbavy a ich ceny boli spriemerované.
Z uvedeného prehľadu vidíme, že u najpredávanejšej Škody Octavia je realizovaná cena automobilu o 8 % nižšia ako cena ponuková. Podobná situácia je pri Forde Focus, kde je rozdiel 6,5 %, pri Volkswagen Golf je uvedený rozdiel 5,6 % a pri Mazde dokonca až 13,9 %. Tento rozdiel je daný už zmienenou obmedzenou ponukou na trhu s ojazdenými automobilmi, kde sa často stretávame s veľkým rozpätím ponukovej trhovej ceny. Práve obmedzený počet týchto automobilov na trhu dovolí obchodníkovi ponukovú cenu navýšiť a počkať na príchod záujemcu.
„Z výsledkov prieskumu je zrejmé, že cena uvedená na inzertných serveroch či v autobazároch nie je vždy konečná. Oplatí sa nad touto cenou zamyslieť sa a starostlivo preveriť technický stav vozidla, pretože práve stav vozidla nám dokáže konečnú predajnú cenu výrazne ovplyvniť a pri nákupe automobilu ušetriť nemalú čiastku,“ uzatvára Ladislav Smrčka.
audatex (šr)