Automobilové múzeum v Mladej Boleslavi má vo svojej zbierke niekoľko výnimočných modelov. Spolu s nimi však tvoria zbierku aj rôzne iné výrobky od Škody. V súčasnosti k nim pribudol jedinečný motor.
Automobilka Škoda nevyrábala len automobily. V minulosti do jej produkcie patrili tiež bicykle alebo pohonné jednotky na rôzne použitie. Takým motorom je dvanásťvalec s usporiadaním valcov do písmena W.
Túto pohonnú jednotku vyrábali v druhej polovici dvadsiatych rokov v licencii. Letecký motor L&K-Lorraine-Diétrich 450 z roku 1926 tak bude novou ozdobou Škoda Múzea. Letectvo totiž predstavuje pre automobilku jednu z významných kapitol histórie.
V prvých pokusných lietadlách používal pilot Metoděj Vlach práve upravené automobilové motory od značky Laurin & Klement. Automobilový konštruktor Otto Hieronimus, ktorý v tej dobe pracoval pre značku Laurin & Klement, vytvoril niekoľko leteckých motorov.
Jeden z nich je v súčasnosti súčasťou zbierky technického múzea vo Viedni. V druhej polovici dvadsiatych rokov sa odbyt automobilov znížil a Václav Klement vyťažil továreň licenčnými motormi L&K-Lorraine-Diétrich.
Tieto pohonné jednotky vyrábali v dvoch verziách. Osemvalec mal výkon 298 kW (400 k) a silnejší dvanásťvalec 335 kW (450 k). Práve silnejší motor je odteraz v zbierke Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.
Pohonná jednotka dosahovala maximálny výkon pri 1 850 ot./min. a má usporiadanie so 4 valcami v 3 radách. Udávaná spotreba je 240 g paliva a 12 g oleja na jednu konskú silu. V dnešnej dobe je to špecifický ukazovateľ a neprepočítateľný na bežne používané jednotky.
Letecké motory zo Škody montovali napríklad do lietadiel Letov Š-12 a ŠB-16. Používali ich v Československu a vyvážali sa tiež do Litvy alebo Turecka. Niektoré pohonné jednotky slúžili počas diaľkových letov, ako napríklad let pplk. Jaroslava Skály z roku 1927 s lietadlom Letov Š-16 z Prahy do Tokia.
MM, Škoda