Vďaka tisícom nadšených divákov je Sachsen Classic označovaná tiež ako Mille Miglia východu. Škoda sa na podujatí zúčastňuje od prvého ročníka a tento rok na saské cesty posiela šesť klasických automobilov.
Od modelu Škoda 430 z roku 1926 až po automobil Škoda 110 R z roku 1978. 13. ročník Sachsen Classic začína 13. augusta v Zwickau a končí 15. augusta po 628 kilometroch v Drážďanoch. Na štart nastúpi až 180 posádok.
„Sachsen Classic je už niekoľko rokov vrcholnou udalosťou v našom kalendári veteránskych rally,“ hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea. „Vďaka blízkosti k Českej republike, širokému poľu účastníkov, nadšeným divákom a krásnym trasám je táto akcia pre značku Škoda mimoriadnym zážitkom. A o to viac to platí v roku 120. výročia založenia automobilky. Veľmi sa tešíme, že budeme môcť ukázať veľkému počtu fanúšikov značky Škoda pozdĺž trate skutočné ikony z našej 120-ročnej histórie,“ dodáva Velebný.
Najstarším automobilom značky Škoda na štarte v Zwickau je Škoda 430 z roku 1926. Automobil s karosériou zmiešanej konštrukcie z dreva a ocele poháňa štvorvalcový benzínový motor s výkonom 30 konských síl a objemom 1 661 cm3, ktorý umožňuje automobilu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 80 km/h.
Pozornosť na seba upútajú aj dve prevedenia automobilu Škoda 1101 z roku 1948, medzi automobilovými fanúšikmi známeho pod menom Tudor – žltý kabriolet a zeleno lakovaný roadster. Zelený exemplár bol od apríla 1948 používaný vo vozovom parku švajčiarskeho veľvyslanectva v Prahe. Rovnako ako žltý kabriolet je poháňaný motorom 1,1 litra s výkonom 32 koní a dosahoval rýchlosť až 100 km/h. Model Škoda 1101 sa vyrábal v rokoch 1946 až 1952, z linky zišlo viac ako 80 000 automobilov.
O športových génoch českej automobilky svedčia aj ďalšie tri historické exempláre značky Škoda, štartujúce na Sachsen Classic. Veľkým lákadlom je Škoda 1000 MB Rallye. Pretekársky automobil, postavený začiatkom deväťdesiatych rokov na báze modelu Škoda 1000 MB z roku 1967, sa okrem iného zúčastnil aj diaľkových jázd Londýn-Mexiko a Panama-Aljaška. Automobil poháňa modifikovaný 4-valcový benzínový motor s objemom 1,3 litra, výkonom 90 konských síl a maximálnou rýchlosťou 170 km/h.
Jedným z najúspešnejších pretekárskych automobilov sedemdesiatych a osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia je legendárna Škoda 130 RS. Za volant tohto pretekárskeho automobilu z roku 1976 sa na Sachsen Classic posadí niekoľkonásobný majster Nemecka v rally Matthias Kahle. Škoda 130 RS bola až do začiatku osemdesiatych rokov pevnou súčasťou štartového poľa mnohých rally a okruhových pretekov. Okrem iného vyhrala aj majstrovstvá Európy cestovných automobilov v roku 1981 a v roku 1977 aj Rallye Monte Carlo v kategórii do 1 300 cm3. Výpravu automobilov značky Škoda na Sachsen Classic dopĺňa kupé Škoda 110 R z roku 1978. Pod jeho kapotou pracuje motor s objemom 1,1 litrov a výkonom 52 konských síl.
Sachsen Classic sa tento rok koná už po trinástykrát. Akcia už tradične začína vo štvrtok napoludnie v meste Zwickau. Na štart sa postaví celkovo 180 účastníkov, na ktorých čaká krásna a premenlivá 628 kilometrov dlhá trasa, vedúca po saských cestách snov – vrátane krátkych odbočiek do Českej republiky (do okolia Českého Jiřetína a Krásnej Lípy). Do cieľa, sklenenej manufaktúry automobilky Volkswagen v Drážďanoch, účastníci dorazia v sobotu popoludní.
Škoda Auto v tomto roku oslavuje 120. výročie svojho založenia a je tak jednou z najstarších automobiliek na svete. Korene značky siahajú až do roku 1895, kedy strojný zámočník Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement v Mladej Boleslavi založili továreň na výrobu bicyklov. V roku 1905 začala modelom Voiturette A výroba automobilov. To, čo Laurin a Klement v roku 1895 začali, sa do dnešného dňa rozvinulo do medzinárodne úspešného masového výrobcu so siedmimi modelovými radmi a 36 variantmi. Viac ako 17 miliónov vyrobených automobilov značky Škoda od roku 1905 je dôkazom sily značky.
Škoda, dk