BMW Innovation Days 2015

BMW každoročne predstaví na podujatí Innovation Days niekoľko technologických noviniek. Tento rok bol v znamení úspory paliva. BMW pripravilo plug-in hybridný prototyp, vodíkové články a vstrekovanie vody do motora.

BMW predviedlo na testovacom okruhu vo francúzskom Miramas niekoľko zaujímavých technológii. Formou dynamickej prezentácie demonštrovali výhody nového vstrekovania vody do spaľovacieho priestoru alebo nové vodíkové články.

Testovací okruh v Miramas je pre BMW dôležitý už 30 rokov. Areál s rozlohou 473 ha ponúka vďaka stabilnej klíme výhodné podmienky na testovanie a predstavovanie nových technológii. V strede areálu je asfaltový ovál s dĺžkou 5 km, ktorý bol v minulosti súčasťou pretekárskeho okruhu.

K dispozícii je tiež diaľničná časť pre testovanie maximálnej rýchlosti, nespevnené cesty a najrôznejšie druhy stúpaní. Počas rekonštrukcie okruhu pribudla verná kópia zákruty Karussel zo severnej slučky okruhu Nürburgring.

Prvé predstavené vozidlo bolo 2 Active Tourer s plug-in hybridnou technológiou. BMW už plug-in hybridné vozidlá v ponuke má, BMW X5 xDrive40e sa začne onedlho predávať a v ponuke bude tiež plug-in hybrid BMW 3.

BMW v 2 Active Tourer spojilo 3-valcový motor so zdvihovým objemom 1,5 litra s elektromotorom. Maximálny výkon spaľovacieho motora je 100 kW (136 k) a krútiaci moment 220 Nm. S prednými kolesami je spojený pomocou 6-stupňovej samočinnej prevodovky Steptronic.

Elektromotor dopĺňa spaľovací motor s výkonom 65 kW (88 k) a krútiacim momentom 165 Nm. Je umiestnený na zadnej náprave a pomáha spaľovaciemu motoru pri rozbehu. Zrýchlenie konceptu z 0 na 100 km/h je 6,5 sekundy a priemerná spotreba s nabitými batériami je podľa automobilky 2 l/ 100 km.

Emisie CO2 sú pod hranicou 50 g/km. Dojazd na výlučne elektrický pohon bude 38 km. Dôležitou informáciou je, že batožinový priestor je obdobný ako v prípade iných motorizácii vrátane úložného priestoru pod podlahou kufra.

Druhou novinkou, ktorú BMW v Miramas predstavilo, bolo vstrekovanie vody do spaľovacieho priestoru. Dokonale načasované a presné množstvo vody v spaľovacom priestore dokáže schladiť priestor vo valci, zvýšiť výkon a znížiť spotrebu paliva.

Takto upravený motor už využíva model BMW M4 MotoGP Safety Car. Radový šesťvalec dosahuje výkon 317 kW (431 k) a krútiaci moment 550 Nm. Po prepracovaní na vstrekovanie vody dosahuje priemernú spotrebu 8,3 l/ 100 km.

Novinku na podujatí v Miramas predstavili po prvýkrát v trojvalci. Chladenie vodou dokáže zvýšiť účinnosť motora, priniesť o 10 % výkonu navyše a znížiť spotrebu o 8 %. Počas chladenia vodou nie je potrebné chladenie spaľovacieho priestoru ďalším vstrekovaním benzínu.

Nižšia teplota v spaľovacom priestore znižuje riziko nekontrolovateľného spaľovania. Kompresný pomer na trojvalci zvýšili z 9,5 na 11,0:1. Spaľovanie vody je kompatibilné tiež s bežným palivom Natural 95. Chladenie vodou v spaľovacom priestore tiež znižuje zaťaženie na chladiaci okruh.

Safety Car BMW M4 využíva na vodu dodatočnú 5-litrovú nádrž  v batožinovom priestore. V sériových modeloch plánuje BMW využívať vodu z kondenzátu klimatizácie. Až na výnimočné extrémne klimatické podmienky bude tak tento systém schopný fungovať bez doplnenia vody. Po vypnutí motora stečie skondenzovaná voda do nádobky, ktorá je podľa BMW aj chránená pred zamŕzaním.

Poslednou inováciou, ktorú BMW na Innovation Days predstavilo, boli palivové články. BMW už viac ako 30 rokov skúma využitie vodíka ako paliva budúcnosti. V roku 2006 predstavili prvú luxusnú limuzínu na vodíkový pohon, BMW 7.

Predvádzacím vozidlom bolo 5 Gran Turismo. Elektromotor poskytne výkon 180 kW (245 k). Vodík je umiestnený v nádrži medzi prednou a zadnou nápravou. BMW ho uchováva pod tlakom 350 bar. Dojazd vozidla je podľa automobilky viac ako 500 km.

Palivové články a ich vývoj je spolupráca medzi BMW a Toyota Motor Corporation. Dohoda o tejto spolupráci bola podpísaná už v roku 2013. Doplnenie vodíka prebehne za menej ako 5 minút. Podľa BMW je technológia palivových článkov možnou alternatívou pohonu budúcnosti.

MM, BMW

BMWInnovation Days
Komentáre (0)
Pridať komentár