V centrále BMW majú tento rok dôvod na radosť. Pred 40 rokmi predstavili inžinieri z Mníchova základný sedan strednej triedy, rad 3, ktorý sa postupom času stal legendou.
V súčasnosti predstavilo BMW modernizovaný model 3, ktorý dostane upravený exteriér a nové prvky výbavy. Za príplatok budú dostupné LED predné svetlomety, vylepšený navigačný systém a mobilná technológia LTE.
Všetky úspechy radu 3 však začali pred 40 rokmi pri premiére prvého modelu. Prvá generácia dostala interné označenie e21. V ponuke boli 4- a 6-valcové pohonné jednotky s výkonom od 55 kW (75 k) do 105 kW (143 k). Všetky motorizácie spaľovali výlučne benzín.
Posledné kúsky sa predali v roku 1983 a k zákazníkom dodalo BMW viac ako 1,4-milióna automobilov prvej generácie. Dizajn automobilu pripomínal siluetu žraloka a v prednej časti boli pre BMW typické okrúhle 2 alebo 4 svetlomety.
Druhá generácia s interným označením e30 je bežne dostupným vozidlom ešte aj dnes. Táto generácia prišla s novými karosárskymi verziami a bola k dispozícii ako sedan, kombi (Touring), kupé a kabriolet.
Pod prednou kapotou boli 4- a 6-valcové pohonné jednotky. Novinkou bolo použitie vznetového motora s atmosférickým plnením a preplňovaním turbodúchadlom. Vznetový 6-valcový turbodiesel v modeloch 324 d a 324 td produkoval 63 kW (86 k) respektíve 85 kW (115 k). Motor tiež prišiel s novinkou, elektronicky riadeným vstrekovacím čerpadlom. Model M3 založil novú éru rýchlych športových automobilov M.
Tretia generácia s interným označením e36 pridala do ponuky trojdverovú verziu Compact, ktorá podvozkovo vychádzala z modelu e30. Všetky karosárske verzie zostali v ponuke, najsilnejším bežným zážihovým motorom bol radový šesťvalec so zdvihovým objemom 2,8 litra a výkonom 142 kW (193 k). Verzia M3 po modernizácii mala 3,2-litrový šesťvalec s výkonom 236 kW (321 k). Bol to prvý, sériovo vyrábaný motor na svete s litrovým výkonom viac ako 100 k na liter zdvihového objemu.
Najsilnejšou vznetovou verziou bola 325 tds s radovým šesťvalcom a maximálnym výkonom 105 kW (143 k). Do ponuky pribudla tiež verzia 318 tds s radovým 4-valcom a výkonom 66 kW (90 k). Po modernizácii boli k dispozícii bočné airbagy a trakčný systém ASC+T.
Tretia generácia e46 sa začala vyrábať v roku 1998. Do ponuky pribudli nové vznetové verzie s priamym vstrekovaním a neskôr so vstrekovaním Common-Rail. Najvýkonnejšia verzia 330d mala radový trojlitrový šesťvalec s maximálnym výkonom 150 kW (204 k).
Zážihové verzie dostali prepracované pohonné jednotky so systémom Vanos (variabilné časovanie ventilov) a Valvetronic (plynulý zdvih ventilov). Model M3 dostal tiež upravenú verziu CSL s odľahčenou karosériou a zvýšeným výkonom motora na 265 kW (355 k).
Predposledná generácia sa začala vyrábať v roku 2005 s interným označením e90. V roku 2007 dostali niektoré verzie súbor prvkov na zlepšenie spotreby EfficientDynamics. Verzia M3 dostala vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom 4,0 litra a maximálnym výkonom 309 kW (420 k).
Najnovšia verzia s interným označením f30 prišla na trh v roku 2011. Verzie kupé a kabriolet sa prestali vyrábať s označením 3 a vznikla tak nová trieda 4 s novým označením M4. Modernizácia v minulom mesiaci priniesla nové motorizácie s výkonom od 85 kW (116 k) do 240 kW (326 k).
V sérii bude 6-stupňová manuálna alebo za príplatok 8-stupňová automatická prevodovka. Nové pomenovanie prinieslo model 340i s radovým trojlitrovým šesťvalcom. Za príplatok budú dostupné LED predné svetlomety.
Do ponuky pribudnú dlho očakávané 3-valcové pohonné jednotky spaľujúce benzín a naftu. Verzie 318d a 320d dostali nové prepracované motory so zvýšeným výkonom. Modernizovaný model prichádza medzi silnú konkurenciu s vynikajúcimi výsledkami od predchádzajúcich súrodencov.
MM, BMW