V ostatných hodinách ma zaujali najmä dve informácie, ktoré viac či menej súvisia s ďalším rozvojom automobilov. Prvá dobrá správa prišla z Trenčína, kde poslucháči Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka predstavili terénne pásové vozidlo s inovatívnym elektrickým pohonom. Trojica študentov Daniel Siekela, Dominik Malec a Miroslav Bartoš zvládla podmienky súťaže Kia Innovation Award netradičným, no mimoriadne podnetným spôsobom. Pôvodne mali vypracovať projekt na tému Inovácia v konštrukcii kolesových vozidiel a ich energetických zdrojov, pričom to bolo aj zadanie ich diplomovej práce. Mladí konštruktéri si však dali za cieľ vyvinúť terénne pásové vozidlo, ktoré by sa dalo využiť nielen v ťažkom teréne, ale aj pri domácich prácach. Je len prirodzené, že sa po možnom budúcom využití tohto pozoruhodného mini pásaku pozerajú aj naši vojenskí experti i záchranári. Tieto aktuálne informácie uvádzam preto, lebo vysokoškoláci použili na pohon vozidla dva elektromotory, ktorých výkon sa dá pružne upravovať, a potom vymysleli, ako nemechanicky spojiť riadenie s podvozkom. Šikovný pásačik sa ovláda elektricky.
Druhá správa, ktorá ma v ostatných hodinách zaujala, prišla spoza oceánu. Spoločnosť Google, ktorú dnes väčšina vníma ako médium, kde nájdete všetko, sa rozhodla vyvinúť robotické autá, teda akési samoriadiace vozidlá, ktoré mali jazdiť bez vodiča. Hoci sa pôvodné zámery zmenili a v nových prototypoch, ktoré vychádzajú z modelov značky Lexus, už vraj bude aj volant, aj brzda. A dokonca aj vodič, ktorý by – v prípade potreby – mohol zasiahnuť. Prototyp je zatiaľ určený pre dvoch cestujúcich, pričom rýchlosť testovacích vozidiel bude obmedzená na 40 kilometrov za hodinu, aby sa pri prípadnej kolízii znížila pravdepodobnosť vážneho zranenia. Toto prvé malé samoriadiace vozidlo na svete nemá ani airbagy, ani ďalšie bezpečnostné prvky. Tvorcovia hovoria, že je určené na krátke trasy. Je len prirodzené, že toto elektrické autíčko bude využívať špičkové technológie materskej fi rmy, ktorá má mnohé oblasti dôkladne zmapované. Nič na tom nemení ani skutočnosť, že sa tieto lastovičky budúcnosti zaplietli na amerických verejných cestách do jedenástich nehôd. Musím však dodať, že žiadnu nespôsobili a že doteraz najazdili viac ako 1,6 milióna kilometrov.
To sú iba dve z mnohých informácií, ktoré hádam denne lietajú éterom. A naznačujú, kam sa uberá vývoj áut budúcnosti. Ich budúcnosť sa totiž píše už dnes.
Ivan Mičko, vydavateľ