O elektronické služby dopravných evidencií je záujem, eID karty má už viac ako 800-tisíc Slovákov.
Elektronické občianske preukazy (eID karty), ktoré Slovenská republika vydáva od 1. decembra 2013, malo k 30. aprílu tohto roka 804 711 slovenských občanov. O certifikáty k bezplatnému vytvoreniu zaručeného elektronického podpisu požiadalo 38 597 občanov.
Pre porovnanie: v apríli 2014 požiadalo o eID karty 43093 občanov, v apríli 2015 až 52046 občanov.
Pohodlie pre občanov
Ministerstvo vnútra 1. apríla t.r. sprístupnilo 40 e-služieb z oblasti dopravných evidencií (budovaných v rámci projektov e-služby pre osvedčenie o evidencii vozidla a e-služby Národnej evidencie vozidiel cez Operačný program informatizácia spoločnosti financovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja). Pre svoje záležitosti si môže občan dohodnúť termín na dopravnom inšpektoráte, elektronicky vozidlo prihlásiť či vykonať zmenu v evidencii, požiadať o zapísanie alebo zrušenie elektronického splnomocnenia k evidenčným úkonom s vozidlom. S použitím ďalších informačných služieb možno získať prehľad napríklad o exekútorských, súdnych, daňových alebo colných blokáciách vozidla, o kontrole jeho originality či o časovom priebehu držby vozidla a o všetkých evidovaných udalostiach vykonaných s vozidlom. K dispozícii sú aj elektronické žiadosti o obnovenie osvedčenia vozidla po strate či odcudzení, nahlásenie straty alebo odcudzenia či nahlásenie nálezu osvedčenia. Prístupné sú aj možnosti získať podrobný prehľad o povinnom zmluvnom poistení, o technických či emisných kontrolách, o štruktúre všetkých vlastníkov vozidla či o technických údajoch vozidla.
Najviac využívanou službou z oblasti dopravy je podľa očakávania objednanie sa na vybavenie na dopravný inšpektorát, efektom ktorej je podstatné skrátenie čakacej doby na vybavenie.
Často využívané služby
Záujem je najmä o prihlásenie nového vozidla do evidencie importérom a tiež viaceré informačné služby, napríklad poskytnutie technických údajov o vozidle, informácie o pôvode vozidla a podobne.
Do Národnej evidencie vozidiel sa v priebehu apríla 2015 zaregistrovalo 9 predajcov vozidiel, ktorí e-služby prihlásenia nového vozidla intenzívne využívajú.
Podmienky využívania e-služby
Aby mohol občan či podnikateľ využívať e-služby, musí byť držiteľom aktivovaného elektronického občianskeho preukazu, mať k dispozícii čítačku čipových kariet a prístup na internet. Podľa druhu služby je potrebné mať aj zaručený elektronický podpis. Je potrebný napríklad v prípade, ak občan požaduje vydanie právne záväzného dokumentu alebo ak chce vykonať zmenu vlastníckych práv k vozidlu.
Podnikatelia okrem toho potrebujú na určité služby platné splnomocnenie na zastupovanie, ktoré získajú registráciou v Národnej evidencii vozidiel. Podrobný návod, ako pritom postupovať, ministerstvo vnútra zverejnilo na portáli Elektronické služby MV SR.
Šetrí peniaze
Okrem úspory času sa používanie e-služieb odráža aj na správnych poplatkoch: pri e-službách, ktorých použitie je podmienené zaručeným elektronickým podpisom, je poplatok za každý úkon zlacnený o 50 %, najviac o 70 eur.
Všetky služby a informácie k nim sú používateľom a záujemcom k dispozícii na portáli Elektronické služby MV SR https://portal.minv.sk a samozrejme tiež na portáli www.slovensko.sk
MV SR (šr)