Vývoj a predstavenie špeciálneho vozidla na rally je len jednou časťou projektu. Druhou dôležitou časťou je homologizácia vozidla automobilovou federáciou FIA. Automobilka Škoda získala homologizáciu na nový model Fabia R5.
Donedávna prebiehali skúšky nového rally vozidla Fabia R5. Škoda však musela prejsť homologizáciou, ktorá je potrebná pre začiatok oficiálneho pretekania v automobilových športoch. Automobilová federácia FIA tak dala pre model Fabia R5 zelenú .
Novinka vychádza z tretej generácie Fabie a je nástupcom Fabie Super 2000. Tento automobil bol najúspešnejším súťažným vozidlom Škoda od začiatku produkcie. Pri vývoji novinky preberali konštruktéri najosvedčenejšie technológie z už existujúcich pretekárskych vozidiel Škoda.
Podľa predpisov FIA má nová Fabia R5 motor s preplňovaním a zdvihovým objemom 1,6 litra. To je najpodstatnejšia zmena voči minulému modelu, ktorý využíval atmosféricky plnený 2,0-litrový štvorvalec.
Pohotovostná hmotnosť je podľa predpisov minimálne 1 230 kg. Automobil bude mať sekvenčnú 5-stupňovú prevodovku a predné vzpery McPherson. Celý proces homologizácie je veľmi náročný a má niekoľko častí.
Fabia R5 sa tak musela podrobiť ťažkým skúškam inžinierov z FIA. Poznámky k vývoju novinky mali tiež jazdci Jan Kopecký, Esapekka Lappi, Freddy Loix a Raimund Baumschlager. Pred homologizáciou najazdila Fabia R5 približne 10 000 km na rôznych povrchoch od asfaltu cez šotolinu až po sneh.
Záujem zákazníckych teamov o novinku je veľmi vysoký. Predchodca Fabia Super 2000 mala vynikajúce renomé. V minulej sezóne získala napr. hattrick v hodnotení jazdcov a značiek v Ázijsko-pacifickom šampionáte (APRC).
Na majstrovstvách Európy FIA v rally zvíťazil po tretíkrát v poradí továrenský jazdec Škody. Úspechom bolo tiež získanie 5 národných majstrovských titulov. Za 6 rokov tak získala Fabia Super 2000 50 medzinárodných a národných titulov.
MM, Škoda