Automobily Volvo sú známe okrem iného aj svojou bezpečnosťou. Volvo sa snaží znižovať počet dopravných nehôd aj prostredníctvom rôznych asistenčných systémov. V súčasnosti predstavuje prvé autonómne vozidlá – teda autá, jazdiace bez vodiča.
Volvo má za cieľ znížiť počty smrteľných nehôd do roku 2020 na nulu. Tento odvážny plán však najviac ohrozujú vodiči, na ktorých automobilka nemá vplyv. Preto vyvíja autonómne vozidlo.
V on-line tlačovej konferencii prezentovali zástupcovia automobilky systém, ktorý umožňuje integráciu autonómneho vedenia vozidla do bežnej premávky. Projekt dostal názov Drive Me a vstupuje do svojho druhého ročníka.
Volvo plánuje do roku 2017 umiestniť do bežnej premávky 100 takýchto vozidiel. Automobily budú jazdiť v okolí mesta Goteborg. Nevyhnutnou súčasťou systému je komplexná sieť senzorov, navigačných systémov a moderných technológii.
Podľa zástupcov automobilky budeme mať v budúcnosti možnosť vybrať si medzi autonómnym a aktívnym riadením. Autopilot je navrhnutý tak, aby bol dostatočne spoľahlivý pri všetkých autonómnych režimoch jazdy.
Predstavitelia automobilky uviedli, že je jednoduché vytvoriť fungujúci autonómny systém. Jeho využitie v bežnej premávke a výsledná cena je však problematická pre všetky automobilky. Na začiatku sa predpokladá, že vozidlá budú jazdiť autonómne na vybraných úsekoch ciest bez protiidúcich automobilov a bez iných účastníkov cestnej premávky.
Automobilka nemôže očakávať, že vodič bude v prípade poruchy systému automaticky pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom. Preto je potrebné najprv vodičov naučiť, ako systém funguje a ako prevziať kontrolu nad vozidlom.
Systém, ktorý je dobrý na 99 % je v tomto prípade nedostatočný a musí dosiahnuť ešte vyššiu spoľahlivosť. Napríklad zlyhanie brzdového systému má prakticky nulovú pravdepodobnosť, ale automobil musí mať druhý záložný brzdový systém. Automobilka totiž nemôže očakávať, že vodič bude v tom momente schopný stlačiť brzdový pedál. Volvo tiež očakáva, že autonómne vozidlá môžu znížiť celosvetovú spotrebu paliva.
Systémy obsiahnuté v Drive Me:
Sensorik: systém umožňujúci 360 ° pohľad na vozidlo pomocou niekoľkých radarov, kamier a laserových senzorov. Presné určenie polohy vozidla zabezpečí systém GPS s 3D mapami, ktoré sú neustále aktualizované.
Kombinovaný radar: radarový systém so 76 GHz frekvenčnými kontinuálnymi vlnami je umiestnený na čelnom skle. Systém číta dopravné značky a dokáže rozpoznať iných účastníkov cestnej premávky.
Surround radary: Automobil má 4 kamery, ktoré sú umiestnené v rohoch nárazníkov. Ďalšie 4 kamery snímajú blízke okolie a sú umiestnené v spätných zrkadlách a prednej mriežke chladiča. V prednej časti je umiestnený laserový senzor s dosahom 150 m a rozpoznávacím uhlom 140 °.
V karosérii je 12 ultrazvukových senzorov, ktoré tiež slúžia na identifikáciu blízkych objektov. Na čelnom skle je umiestnená trifokálna kamera s pozorovacím uhľom 140 °. V kamere je integrovaný fotoaparát pre nasnímanie nebezpečných situácii.
MM, Volvo