Subaru: 15 miliónov boxerov

Prvý motor typu boxer (s protibežnými piestami) použilo Subaru v roku 1966 v modeli 1000.

Počas 49 rokov produkcie sa motory sústavne vylepšovali. Najnovšie typy využívajú kombináciu prepĺňania a priameho vstrekovania. V januári Subaru prekonalo ďalší míľnik: vyrobilo už 14 miliónov áut so symetrickým pohonom všetkých kolies.

Pätnásťmiliónovú hranicu výroby motorov typu boxer sa podarilo prekonať v 49. roku od začiatku ich produkcie. Subaru po prvý raz použilo vodou chladenú, štvorvalcovú pohonnú jednotku s hliníkovým blokom a horizontálne uloženými valcami v kompaktnom automobile Subaru 1000 v máji 1966. Išlo o konštrukčný rad EA52.

V horizontálne uloženom motore Subaru Boxer sa symetricky rozmiestnené piesty pohybujú oproti sebe, čím vzájomne kompenzujú zotrvačné sily. Pripomínajú tak pohyby pästí boxerov pri zápase, od čoho bol odvodený názov motora.

Výsledkom sú nižšie vibrácie, vynikajúca vyváženosť pohyblivých častí a hladký a ochotný nástup otáčok až k hornému spektru. Plochý a nízky profil motora pomáha znížiť ťažisko automobilu, čo zvyšuje jazdnú stabilitu a ovládateľnosť. Počas 49 rokov výroby Subaru svoje boxer motory sústavne vylepšovalo s cieľom maximalizovať ich výhody.

Vzhľadom na benefity unikátnej konštrukcie sa Subaru rozhodlo ísť cestou technológie boxer aj pri vznetových pohonných jednotkách, reprezentovaných agregátom Subaru Boxer Diesel, ktorý bol uvedený na trh v roku 2007. Najnovšími vývojovými stupňami pri benzínových motoroch sú konštrukčné rady FB25 (atmosférický motor s objemom 2,5 l v modeli Outback 2015) a DIT (Direct Injection Turbo, prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním paliva s objemom 1,6 a 2,0 l, napríklad v modeli Levorg).

Ďalší historický míľnik dosiahlo Subaru v januári tohto roka, kedy prekonalo hranicu 14 miliónov vyrobených áut so symetrickým pohonom všetkých kolies. Symetrické AWD Subaru po prvý raz použilo v modeli Leone 4WD kombi, ktorý bol uvedený na trh v septembri 1972.

Symetrické AWD je jednou z kľúčových technológií Subaru. Je zárukou bezpečnosti, ale zároveň radosti z jazdy, keďže zabezpečuje stabilitu i pri vysokých rýchlostiach a vynikajúcu ovládateľnosť v zákrutách. Systém pohonu všetkých kolies, vyvinutý Subaru a priebežne zdokonaľovaný, navyše umožňuje vyvážené rozloženie hmotnosti. Hnací reťazec je totiž spolu s pozdĺžne uloženým boxer motorom umiestnený symetricky v stredovej osi vozidla.

Subaru (šr)

Subaru
Komentáre (0)
Pridať komentár