BMW 428i xDrive Gran Coupé: rozumné argumenty idú do úzadia, tu víťazia emócie!
Text a foto. Peter Varga
Ja osobne mám problém s autami, ktoré sa nám snažia nahovoriť, že úspešne spájajú diametrálne odlišné svety. Ak mám ostať na dvore BMW, tak je najžiarivejším príkladom model X6, ktorý kombinuje SUV a športové kupé. Na športové kupé je však v skutočnosti ťažké a vysoké, na SUV zasa nemá priestor pre posádku ani komfort. Reálne je to hlúposť, napriek tomu sa predáva ako teplé rožky, pretože vzbudzuje emócie. A nedávno Mníchovčania prišli s ďalším podobným modelom. V 4 Gran Coupé spojili sedan a kupé. Avšak v skutočnosti má toto auto na sedan málo miesta vzadu. Už ani sadnúť do sedadiel nie je jednoduché, pretože sedák je hlboko a celé sedadlo posunuté smerom dozadu za kraj dverí. Do sedadiel musíte doslova zapadnúť. A keď sa vám to podarí, potom máte nad hlavou málo miesta a kolená príliš skrčené. Na kupé je zasa 4 Grand Coupé príliš veľké a teda zbytočne ťažké. Koho to ale trápi, keď vyzerá tak fantasticky, jazdí geniálne a hlavne, má správny emblém na kapote. To bol jeden pohľad. Existuje však aj druhý. Opticky vyzerá tak výborne ako kupé, no na rozdiel od neho má štvoro dverí, výrazne viac miesta vzadu a je teda praktickejší. Tak či onak, zrejme bude ďalšou masovkou od BMW.
Doprajte si luxus
V prípade BMW, ale aj ďalších dvoch nemeckých konkurentov platí, že celkový dojem z auta výrazne závisí od príplatkovej výbavy. A testovaný model bol skutočne riadne napakovaný. Z množstva príplatkových prvkov spomeniem audiosústavu Harman/Kardon Surrond Sound, s ktorou si môžete vychutnávať tvrdú rockovú muziku aj vážnu hudbu. Ďalej by som vyzdvihol adaptívne LED svetlomety a asistentom diaľkových svetiel, ktoré sa natáčajú do zákruty, vykrajujú zo svetelného kužeľa, aby neoslepovali ostatných účastníkov premávky, ale čo najlepšie osvetlili vozovku a najmä jej krajnicu, kde sú potenciálne zdroje nebezpečenstva (chodci, zver, prekážky). Dosvit diaľkových svetiel však neohúri. Taktiež by som sa za nič na svete nevzdal športovej automatickej prevodovky, adaptívneho podvozka M, komfortného bezkľúčového prístupu či navigačného zariadenia BMW Professional.
Ako z rozprávky
Život testovanému modelu vdychuje skvelý štvorvalcový dvojliter s výkonom 180 kW (245 k) a krútiacim momentom 350 Nm. A viac ani netreba. Je silný, pritom si zachováva priaznivú spotrebu – 8,7 l/100 km v reálnej premávke je fantastická hodnota. Osemstupňová automatická prevodovka mu sekne ako uliata. Radí precízne, v športovom režime aj razantne, aby ste ešte dramatickejšie precítili dynamiku jazdy. Adaptívny podvozok je v komfortnom režime príjemne pohodlný, v športovom citeľne tvrdší. Nechýba aktívne riadenie s premenlivým prevodovým pomerom riadenia. Rozprávkovú kombináciu dopĺňa pohon xDrive – teda inteligentný pohon všetkých štyroch kolies.
Čo treba uznať: Typické BMW s moderným dizajnom.
Čo nám chýbalo: Doprial by som si adaptívny tempomat.
Čo nás prekvapilo: Úzke predné sedadlá.
Konkurenti: Audi A5 Sportback, Mercedes-Benz CLS
BMW 428i xDrive Gran Coupé
Cena (základ, verzia od, test) 37 500/45 500/69 363 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km*
Technika
Valce/ventily/palivo R4/16V/benzín
Prevodovka A8
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 997
Výkon [kW (k) pri ot.min-1] 180 (245)/5 000 – 6 500
Krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] 350/1 250 – 4 800
Max. rýchlosť [km/h] 250**
0 – 100 km/h [s] 6,0
Priemerná spotreba výrobca/test [l/100km] 6,8/8,7
Emisie CO2 [g/km] 159
Parametre
Dĺžka/Šírka/Výška [mm] 4 638/1 825/1 389
Rázvor osí náprav [mm] 2 810
Rozchod kolies vpredu/vzadu [mm] 1 545/1 594
Objem bat. pr. [dm3] 480 – 1 300
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 670/485
Objem palivovej nádrže [l] 60
Vybavenie a doplnky [€]
Balík Luxury Line 3 758
Adaptívne LED svetlomety 1 935
Športová automatická prevodovka 2 393
Adaptívny M podvozok 1 120
Audiosystém Harman/Kardon Surrond Sound 1 110
Navigačný systém BMW Professional 2 536
Pozn.: * – v cene je zahrnutý bezplatný servis na 5 rokov alebo 100 000 km
** – elektronicky obmedzená