Všetky nové osobné a úžitkové autá, predávané od 1. novembra tohto roku, musia byť vybavené stabilizačným systémom ESP. Nariaďuje to smernica Európskej komisie.
Nariadenie platí nielen pre osobné, ale aj ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony. Európa sa tým zaradí k ďalším regiónom, ktoré od výrobcov vozidiel požadujú stabilizačný systém ako podmienku homologizácie. Tak napríklad v USA a v Kanade je ESP povinné pre všetky autá už tri roky.
Európska komisia tvrdí, že od zavedenia ESP pre nové modely áut zabránilo toto zariadenie 33-tisíc dopravným nehodám a zachránilo viac ako tisíc životov. Zvýšenie podielu vozidiel s ESP na 100 percent má toto číslo ešte zvýšiť.
Elektronický stabilizačný systém alebo ESP (z Elektronický stabilizačný systém alebo ESP (z nem. Elektronisches Stabilitätsprogramm) je elektronický stabilizačný systém s účelom zvýšiť bezpečnosť jazdy v osobnom automobile. Skladá sa z dvoch subsystémov: ABS a ASR. Keďže ESP je ochranná značka pôvodného výrobcu BOSCH, ktorý vyvinul tento systém spolu s firmou Mercedes Benz. (Spomínate si na „losí test“ Mercedesu A a následnú montáž ESP v roku 1998, ktorá bola akýmsi štartom rozšírenia sériovej montáže systému ESP do nových automobilov?).
Prvé skutočné ESP priniesli na trh v roku 1992 značky BMW a Mercedes spoločne s firmou Bosch, ostatní výrobcovia tomuto systému dali vlastné názvy: DSC (BMW), PSM (Porsche), VSC (Toyota a Lexus), VSA (Honda), prípadne ďalšie.
ESP omáha vodičovi zvládať kritické situácie pri riadení auta, v ktorých by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku. Kým samotné ABS iba vyrovnáva brzdnú silu medzi kolesami na základe informácie zo senzoru otáčok na kolesách, ESP spracúva informácie z ABS a zo senzora natočenia volantu, gyroskopu (umiestneného zvyčajne v strede vozidla) a spolu s virtuálnym softvérovým modelom vozidla potom cielene pribrzďuje oddelene zadné alebo odbrzďuje predné kolesá auta a tým ho nielen vo fáze brzdenia, ale i vo fáze zrýchľovania, či prechádzania zákruty udržiava mimo šmyku. Tým je auto ovládateľnejšie a stabilnejšie. Niektoré verzie systému zasahujú i do riadenia rýchlosti a v prípade potreby upravia výkon motora podľa modelu. Vo vývoji je systém ESP II, ktorý bude zasahovať i do samotného riadenia a to hydraulickým akčným členom na volante.
(šr)