Priemerné teploty klesajú, je najvyšší čas prezuť auto na zimné pneumatiky, doplniť nemrznúcu zmes do ostrekovača a pripraviť sa na klzké cesty.
Ruku na srdce. Koľko ste pred zimou investovali do svojho auta, keď nerátame zimné pneumatiky? Trebárs nemrznúce kvapaliny, nové stierače, predsezónna kontrola akumulátora? Vsadím sa, že väčšina motoristov si na to pomyslí až celkom v poslednej chvíli. Pritom nám auto pred zimou odborne preskúšajú vďaka servisným akciám v rade autorizovaných servisov doslova za pár drobných.
Rizikové podmienky:
Zimné podmienky vytvárajú oveľa zložitejšie a rizikovejšie podmienky ako letné. Vozidlo musí byť pripravené po všetkých stránkach.
Je zopár vecí, na ktoré by človek nemal zabudnúť pri kontrole svojho vozidla či je pripravené na zimnú záťaž, aby nás nezradilo najmä v kritických situáciách. Samozrejmosťou by mali byť zimné pneumatiky, skontrolované brzdy a dostatok zimnej zmesi v ostrekovačoch.
Základnú kontrolu, či nie sú gumičky stieračov príliš opotrebované, alebo či je v motore dostatok oleja zvládne priemerne zručný motorista aj sám. Avšak lepšie je zveriť odbornú kontrolu či je auto pripravené do zimných pľúští odborníkom v autoservisoch. Ide najmä o kontrolu podvozku, geometrie náprav, bŕzd a svetiel, čo ťažko môžeme vykonať bez odbornej zručnosti a špeciálnych prístrojov.
Zimná výbava:
Absolútnym základom je škrabka na námrazu a metlička na odstraňovanie snehu. Kto ide do hôr, mal by pouvažovať nad snehovými reťazami, lanom a lopatke. S pravidlom „lepšie mať a nepotrebovať, ako nemať a potrebovať”, ide ruka v ruke aj vrecková baterka, deka a tekutiny.
Podvozok:
V servise dajú mechanici auto na zdvihák a skontrolujú všetky dutiny vozidla, či je v poriadku protikorózna ochrana. Skontrolovať treba aj výfukovú sústavu a nastaviť geometriu náprav. Ešte väčšmi než v lete sú v zime namáhané brzdy. Skontrolovať treba nielen stav brzdových kotúčov a obloženia, ale aj ich symetriu a funkčnosť.
Lišty stieračov:
Meniť by sme ich mali podľa odporúčania výrobcov aspoň dvakrát do roka. Pred príchodom zimy je však ten najsprávnejší čas na ich kontrolu a pri výmene by sme mali dbať o to, aby nám v servise dodali originálne gumičky. Nekvalitné a opotrebované gumičky stieračov vymeňte za nové, ináč nebudete mať na cestu bezpečný výhľad.
Akumulátorová batéria:
Keď klesnú teplota do oblasti bodu mrazu, tak je akumulátor viac namáhaný ako v lete . Pri teplotách -200C klesne jeho kapacita asi na polovicu. Preto odporúčame pred zimou akumulátor dobiť.
Nemrznúca kvapalina:
Musí mať predpísanú koncentráciu a v chladiči musí byť v predpísanom množstve, aby dostatočne chladila motor. Samozrejme, aj v ostrekovači svetlometov musí mať nemrznúca zmes dostatočnú odolnosť voči zamrznutiu.
Svetlomety:
Iba dobre nastavené svetlomety dostatočne osvetlia vozovku, čo je predpoklad bezpečnej jazdy. Mali by ich skontrolovať odborníci v servise. Svetlomety musia byť nastavené tak, aby neoslňovali protiidúcich vodičov ale pritom účinne osvetľovali vozovku. V sychravom počasí sa svetlá nášho auta zašpinia a ich účinnosť sa zníži aj o viac než polovicu. Nezabudnite ich pravidelne očistiť.
Brzdy:
Myslite aj na brzdy, ktoré je nevyhnutné mať v stopercentnom stave, a nezabudnite ani na kontrolu brzdovej kvapaliny. V zimných mesiacoch sa snažte vyhýbať prudkému brzdeniu a vysokým rýchlostiam. Zrýchľujte plynulo, dodržiavajte väčšiu vzdialenosť medzi vozidlami a pri brzdení nerobte trhavé pohyby volantom.
Ako zvládnuť šmyk:
Jazda v zime si vyžaduje väčšiu opatrnosť. Dôvodom je nižšia priemerná teplota a cesty často pokryté snehom alebo ľadom. Podľa štatistík jazdíme v zime iba v 40 percentách na suchej vozovke, ďalších 45 už pripadá na mokré cesty a zvyšných 15 na sneh a ľad. A vtedy sa začínajú nielen neskúsení vodiči šmýkať.
Ak pri rozjazde či akcelerácii dôjde náhle k strate trakcie hnaných kolies, treba jemne ubrať plyn a kolesá získajú znovu kontakt s vozovkou Na mokrých a klzkých povrchoch by sme mali do zákruty vchádzať pomalšie ako na suchej vozovke. V zákrute by sme už nemali brzdiť, nepridávať plyn ak to nie je nevyhnutné a nemali by sme ani meniť smer natočenia volantu. Kto to s odhadom preženie, tomu nepomôže ani ESP.
Najdôležitejšie však pri jazde nielen na zimných cestách je vždy prispôsobiť rýchlosť jazdy stavu a povahe vozovky.
Nezabudnite:
V zime sa môže stať, že dvere auta neotvoríte nielen diaľkovým ovládaním, ale ani kľúčom. Pomôže tu rozmrazovač zámkov, ktorý by ste mali mať poruke.
Zimné počasie je nevyspytateľné a môže sa stať, že poľadovica alebo náhle sneženie spôsobia kolóny, v horšom prípade dopravné zápchy. Okrem “povinnej” zimnej výbavy (škrabka na námrazu, metlička na sneh, štartovacie káble, náhradné žiarovky, rozmrazovač zámkov), ktorú máme štandardne počas zimy v aute, je pred dlhšou cestou dobré pribaliť si ešte:
Plná nádrž – pri dlhšej ceste a predpokladaných kolónach aj kanister s náhradným benzínom/naftou – je to nevyhnutné, pretože ak si kúrime, stúpa spotreba pohonných hmôt.
Peniaze v hotovosti – dnes už veľa ľudí používa najmä platobné karty a v peňaženke nosí len zopár drobných. Problém nastane, ak ostaneme trčať niekde, kde nie je k dispozícii bankomat a nedá sa platiť kartou.
Nabitý mobil – prípadne aj autonabíjačku – nikdy neviete, či nebude potrebovať zavolať pomoc.
Snehové reťaze – ich montáž si vyskúšajte na suchu a potom v prípade núdze na snehu a ľade vo fujavici ich dokážete namontovať na kolesá svojho auta bez problémov.
Baterka – sa zíde v prípade, že v kolóne uviaznete za tmy a budete musieť vystúpiť z auta.
V prípade, že sa ráno nepodarí auto naštartovať, neodporúčame autá rozťahovať či roztláčať, keďže môže dôjsť k poškodeniu motora. Ideálne je zavolať si asistenčnú službu, ktorá si s takýmto vozidlom poradí. Za zváženie stojí aj štartovanie pomocou štartovacích káblov, ktoré by mali vyhovovať normám, pretože v servisoch sa odborníci často stretávajú s tým, že vodiči si nakúpia rôzne lacné štartovacie káble, ktoré neplnia svoj účel a v niektorých prípadoch môže dôjsť aj k poškodeniu auta.
Jazdiť v zime bezpečne je predovšetkým o dobrej príprave: uistite sa, že je váš automobil v dobrom stave, vybavený vhodnými pneumatikami a šikovnými pomôckami na zvládnutie nástrah zimného počasia.
Štefan Rosival, foto: autor a archív