BMW experimentovalo s pohon všetkých kolies už v 80-tych rokoch. Záujem o ne nebol veľký, preto ich prestali ponúkať a vrátili sa k nej pred pätnástimi rokmi.
Prvý model od BMW s pohonom všetkých kolies bol 325iX (e30). Poháňal ho výlučne radový šesťvalec so zdvihovým objemom 2,5 litra. O rozdelenie krútiaceho momentu sa staral medzinápravový diferenciál.
Obdobné riešenie mal tiež automobil 525iX. Pre malý záujem však nástupcu ani jeden z nich nedostal. Obe vozidlá mali pevne nastavené rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu.
Prvým automobilom, ktorý prišiel s novým typom pohonu všetkých kolies a zvýšenou priechodnosťou terénom, bol model X5. Automobil zaradila značka do kategórie SAV (Sports Activity Vehicle). Prvýkrát sa objavil na trhu v USA v roku 1999.
Konštrukcia vychádzala z podvozku BMW radu 5 (e39). BMW použilo aj osvedčené motory z tohto modelu. V štandardnej výbave bol systém DSC (stabilizačný program) a HDC (asistent zjazdu z kopca).
Prenos krútiaceho momentu na všetky kolesá nielen optimalizoval trakciu na nespevnených cestách, ale tiež prispieval k zvýšeniu jazdnej dynamiky v zákrutách. BMW však zachovalo charakteristiku pretáčavého vozidla a väčšia časť krútiaceho momentu sa prenášala na zadné kolesá.
Najväčší dopyt po prvej generácii X5 bol v USA. Do polovice roka 2005 vyrobili 500 000 automobilov, celosvetovo z prvej generácie predali 620 000 kusov. Výroba prebiehala výlučne v americkom meste Spartanburg.
V roku 2004 prišla ďalšia novinka, menší súrodenec X3, už výlučne s pohonom xDrive, ktorý mal elektronicky riadenú medzinápravovú spojku. Tento pohon využívala tiež modernizovaná verzia X5 prvej generácie.
Model X3 získal veľa ocenení a prvej generácie vyrobilo BMW viac ako 600 000 automobilov. Nástupca prišiel na trh v roku 2010. Výroba druhej generácie modelu X5 sa začala v roku 2006.
Dostala nové motory s technológiou EfficientDynamics. V roku 2007 a 2008 získal model v USA ocenenie pre najbezpečnejší vyšší automobil. Druhá generácia bola len nedávno nahradená treťou. BMW predalo celosvetovo takmer 730 000 kusov modelu X5 druhej generácie.
V roku 2008 prišiel na trh experiment, model X6. Automobil rozdelil verejnosť na dva tábory, no čas ukázal, že BMW našlo ďalšiu prázdnu dieru na trhu. Model X6 ActiveHybrid bol vo svojom čase najvýkonnejším hybridným automobilom na svete. Spoločný výkon pohonných jednotiek bol 357 kW (485 k).
V roku 2009 prišli na trh veľmi očakávané model BMW X5 M a X6 M. Pohonná jednotka s výkonom 408 kW (555 k) dokázala veľkým SUV a SAV poskytnúť zrýchlenie na úrovni športových automobilov.
V tom istom roku prišiel na trh zatiaľ najmenší zástupca rodiny X, model X1. Je veľmi obľúbený, doposiaľ sa preň rozhodlo vyše 640 000 zákazníkov. BMW X1 prišiel ako prvý z rodiny X, umožňujúci aj pohon len zadnej nápravy.
V tomto roku prišiel na trh najmladší zástupca modelov X, verzia X4. Automobil je mutáciou väčšieho súrodenca X6. Dodáva sa výlučne s pohonom xDrive. V súčasnosti sú v predaji najnovšie generácie modelov X5 a X6. Tretia generácia X5 je tiež prvou X5-kou, ktorá môže mať pod prednou kapotou štvorvalcový motor a pohon len zadnej nápravy.
MM, BMW