Prvé dve generácie Audi TT vyzerali tak trochu babsky. Tretia generácia však konečne doslova srší testosterónom. Vyzerá ako pravý chlapský športiak. Výskúšali sme ho medzi prvými…
Svetlá s vertikálnymi LED dennými svetlami poukazujú na pretekársky špeciál R18 e-tron quattro, s ktorým Audi vyhralo legendárne 24-hodinové vytrvalostné preteky LeMans. Rovnako aj plniace hrdlo nádrže je inšpirované spomínaným monopostom – je bez klasického viečka, má len efektnú záklapku. A keď otvoríte dvere, to vám doslova padne sánka. Dizajnéri sa tu doslova vyzúrili – a keby som nemusel dodržiavať isté zásady slušného jazyka, určite by som to napísal inak. Krásne línie prístrojovej dosky, prepracované výplne dverí, široký stredový tunel, ovládanie ventilácie integrované priamo do výduchov, 12,3-palcový plne farebný displej s vysokým rozlíšením namiesto klasického prístrojvého štítu s analógovými „budíkmi“, volant tvarovaný tak, že ho nebudete chcieť pustiť, elegantná hlavica radiacej páky, sedadlá komfortné, pritom pevne tvarované, posed ako zákon káže… Jednoducho fantázia. V ponuke je dvojspojková prevodovka S-Tronic, systém Audi Drive Select s adaptívnymi tlmičmi, adaptívne svetlomety, multimediálny systém MMI Navigation Plus a MMI Touch, audiosystém Bang & Olufsen a mnoho ďalších.
Na pohon Audi TT slúži dvojlitrový diesel so 135 kW (184 k)/380 Nm alebo rovnako veľký zážihový agregát so 169 kW (230 k)/370 Nm. Model TTS je poháňaný agreátom 2,0 TFSI, ktorý poskytuje až 228 kW (310 k)/380 Nm. Veľkú námahu si v Ingolštadte dali s naladením podvozka a tiež s vyladením pohonu Quattro, ktoré je k dispozícii pre vozidlá so zážihovými motormi (pre verziu TT 2,0 TFSI v opcii a pre modely TTS 2,0 TFSI sériovo). Cesty v okolí španielskej Malagy, ale aj pretekársky okruh Ascari potvrdili, že ich snaha stála za to. Je to typický podvozok VW Group: neuveriteľne veľa znesie v zákrutách, neuveriteľne ľahko sa ovláda, auto je stabilné. A najmä: neuveriteľne veľa odpustí. Vôbec nemusíte byť majster volantu, aby ste si ho vychutnali. A musím povedať, že sa tentoraz skutočne oplatí investovať aj do pohonu Quattro. Konštrukčne ide o klasickú koncepciu pripájania pohonu zadných kolies pomocou elektrohydraulicky ovládanej lamelovej spojky Haldex. Riadiaci softvér však vynáša novú generáciu Quattro pre Audi TT do vyšších sfér. Systém totiž reaguje totiž proaktívne. To znamená, že napríklad v zákrutách presunie časť hnacej sily dozadu na základe natočenia volantu, polohy akceleračného pedála, rýchlosti jazdy, priečneho zrýchlenia, stáčavého momentu vozidla okolo zvislej osi atď. A navyše, modul ESC pribrzdí predné aj zadné vnútorné kolesá, čím sa presunie viac hnacej sily na vonkajšie kolesá. Výsledkom je, že Audi TT s pohonom Quattro zabáča agilnejšie. Pod plynom krásne cítiť ako zadok auta pomáha zabáčať. A samozrejme, výjazd zo zákruty je rýchlejší.
A hmotnosť? Najľahšie Audi TT 2,0 TFSI váži v základnej výbave 1 230 kg, najťažšie Audi TTS 2,0 TFSI quattro S-Tronic zasa 1 385 kg. To sú hodnoty pohotovostnej hmotnosti, teda bez vodiča.
Peter Varga, foto: autor