Model CX od Citroena oslavuje v dnešných dňoch 40 rokov od predstavenia na trhu. Pokrokový automobil so štýlovým dizajnom priniesol mnoho technologických noviniek.
Prvé predstavenie absolvoval model CX na Parížskom autosalóne v roku 1974. V prvom roku si novinka získala veľa novinárov a priaznivcov automobilov, vďaka čomu automobil získal prvenstvá v anketách Car of the Year, Safety Prize a Award Auto Style.
Hlavným dizajnérom bol Robert Opron. Luxusne ladený sedan mal dĺžku 4,63 m. Bol to tiež prvý sedan v histórii značky Citroen, ktorý dostal vznetový motor. Táto pohonná jednotka však bola len doplnkom k zážihovým motorov, ktoré CX poháňali .
Predstavenie modelu prebehlo len rok po hospodárskej kríze. Citroen dokázal novými pohonnými jednotkami zaujať širokú verejnosť a presvedčiť o ich hospodárnosti. Dôležitým aspektom bola aj nízka hodnota súčiniteľu odporu vzduchu cx.
Počas nasledujúcich rokoch Citroen model CX inovoval. Vznikla aj verzia kombi, ktorú predstavili v roku 1975. V športovej verzii 2400 GTi fungovalo elektronické vstrekovanie benzínu. V roku 1977 túto verziu považovali za najrýchlejší francúzsky “kombík.”
Hlavnou prednosťou automobilu však bol jeho komfort. Pre bezchybné jazdné vlastnosti a pohodlie zdedila novinka hydropneumatické pruženie z modelu DS. Verzia s meničom krútiaceho momentu C-matic nemala spojkový pedál a zvyšovala tak ešte viac jazdný komfort.
Futuristicky riešený prístrojový panel umožňoval vodičovi ovládanie všetkých dôležitých prvkov výbavy bez pustenia volantu. V roku 1985 bol Citroen CX prvým francúzskym vozidlom, ktoré mohlo byť vybavené systémom ABS.
Model CX znamenal pre značku Citroen obrovský úspech. Posledný exemplár zišiel z výrobných pásov až v roku 1991. Celosvetovo Citroen predal viac ako 1,2 milióna kusov modelu CX. V súčasnosti existuje veľký fanklub priaznivcov modelu CX, zberateľsky cenený je predovšetkým model CX GTi Turbo.
MM, Citroen