Tri vynikajúce automobily značky Škoda oslavujú v tomto roku osemdesiate narodeniny: Popular, Rapid a Superb.
Atraktívne trio vytvorilo v roku 1934 základ vzostupu značky v tridsiatych rokoch, keď sa Škoda stala najpredávanejšou značkou na domácom československom trhu a jednou z najuznávanejších automobiliek v Európe. Vozidlá svojho času stanovovali nové meradlá v oblasti techniky, dizajnu a pomeru ceny a úžitkovej hodnoty.
Automobilka predstavila všetky 3 modely v priebehu niekoľkých mesiacov, čo predstavovalo skutočnú modelovú ofenzívu. Novinky z Mladej Boleslavi zaujali vtedy novým konštrukčným riešením. Namiesto dovtedy používaného rebrinového rámu bol pri všetkých troch modeloch použitý chrbticový rám. Škoda navyše zaviedla nezávislé zavesenie kolies a v roku 1937 nasledovali moderné motory s rozvodom OHV so zhora zavesenými ventilmi.
Trio vozidiel posunulo značku vpred. Už v roku 1936 sa Škoda s takmer 3 000 predanými vozidlami prvýkrát stala jednotkou na československom trhu a zaznamenávala aj významné exportné úspechy.
Popular: Predajný šláger z Mladej Boleslavi
Vozidlom Škoda Popular debutoval vo februári 1934 prvýkrát model značky Škoda, ktorý mal popri numerickom označení aj vlastné meno. A Popular dodržal to, čo svojím menom sľuboval. Ľahký a cenovo výhodný model sa stal mimoriadne populárnym vozidlom, ktorým si široká verejnosť splnila svoj dávny sen o skutočne ľudovom aute. Štvormiestny automobil sa nepredával iba ako sedan, ale aj ako dvojdverový tudor alebo ako polokabriolet, k dispozícii bolo aj dvojmiestne prevedenie roadster a dodávkové vozidlo.
Malý automobil, ktorý bol na trh uvedený s označením Škoda 418 Popular, bol spočiatku poháňaný agregátom s výkonom 18 konských síl so zdvihovým objemom 903 cm³. V tom istom roku pribudol ešte väčší štvorvalcový motor s objemom 995 cm³ a výkonom 20 konských síl (Škoda 420 Popular). V roku 1937 potom model získal nový štvorvalcový agregát s výkonom 27 konských síl a moderným ventilovým rozvodom OHV (Škoda Popular OHV). Maximálna rýchlosť dosahovala úctyhodných 100 km/h. V roku 1938 nasledoval model Škoda Popular 1100 OHV s motorom o objeme 1 089 cm³ a výkonom 30 k, v roku 1940 potom Škoda Popular 1101 s motorom o výkone 32 k a rad ďalších variantov.
Popular sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. V rokoch 1934 až 1946 predala Škoda celkom cez 20 000 vozidiel Popular, z toho bolo 6 000 vozidiel exportovaných do zhruba 50 krajín. Malé vozidlo sa vyvážalo nielen na európske trhy, ale aj do zámoria. Model sa okrem iného predával v Číne, Indii, v mnohých afrických a juhoamerických štátoch.
Podstatným dôvodom veľkej obľuby modelu Škoda Popular bola jeho vysoká spoľahlivosť. Povesť mimoriadne robustného a všestranného vozidla podporila Škoda radom diaľkových jázd. V máji 1934 sa 7 mladých ľudí vydalo v troch vozidlách Škoda Popular na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických porúch najazdili približne 11 000 kilometrov. V Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi sú dnes dostupné originálne fotografické zábery z tejto jazdy. Nasledovali potom ďalšie jazdy, medzi nimi cesta po USA a Mexiku, ktorú v roku 1936 podnikli manželia Elstnerovci. Pod heslom 100 dní v malom aute prešli vo vozidle Škoda Popular takmer 25 000 kilometrov.
Aj na súťažných tratiach Popular dokazoval čo v ňom je. V januári 1936 sa Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s dvojmiestnym vozidlom Škoda Popular Sport v prevedení roadster zúčastnili slávnej Rallye Monte Carlo. Popular sa hneď na prvýkrát umiestnil na druhom mieste vo svojej objemovej triede a na dvanástom mieste v celkovom hodnotení. Povzbudená úspechom v tejto súťaži, predstavila značka mimoriadne športové modely pod menom Škoda Popular Sport Monte Carlo. V rokoch 1936 až 1938 bolo vyrobených 70 týchto vozidiel v prevedení roadster alebo ako aerodynamické kupé. Jeden exemplár sa dnes nachádza v zbierkach Škoda Múzea.
Rapid: Úspešný v strednej triede
Taktiež v roku 1934 slávil svoju premiéru nový automobil Škoda Rapid. Ako väčší súrodenec modelu Popular bola Škoda Rapid novým typom strednej triedy. Pod kapotou pracoval štvorvalcový motor s objemom 1 195 cm³ a výkonom 26 konských síl. Vozidlá prvých sérií sa ponúkali ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan alebo dvojdverový kabriolet. Najčastejšie vyrábaná verzia mala agregát o objeme 1 386 cm³ a najsilnejší model, ktorý sa vyrábal až do roku 1947, mal motor s objemom 2 198 cm³. Celkovo predala Škoda takmer 7 000 vozidiel typu Rapid.
Rovnako Škoda Rapid preukázala svoje schopnosti okrem iného aj pri diaľkových jazdách. V roku 1936 obišiel vtedajší riaditeľ Československého automotoklubu Břetislav Procházka so svojím priateľom Kubiasom vo vozidle Rapid celý svet iba za 97 dní. Trasa oboch cestovateľov viedla cez Rusko a Perziu, indickú púšť, potom prešli Čínu a Japonsko a loďou sa prepravili do USA. Loďou potom cestovali z New Yorku do Európy. Cez kontinent sa s Rapidom vrátili po vlastnej osi.
V lete 1938 debutovala spoločne s modelom Škoda Popular 1100 OHV tiež nová Škoda Rapid 1500 OHV. Automobil mal štvorvalcový motor s objemom 1 558 cm³ a výkonom 42 konských síl.
Superb: Automobilový luxus
Predstavením modelu Škoda 640 Superb koncom roka 1934 urobila automobilka pôsobivú bodku za týmto bohatým rokom. Sériová výroba nabehla v marci 1935. Odvtedy je meno Superb synonymom mimoriadne luxusných automobilov z Mladej Boleslavi.
Pre civilný trh bolo do roku 1949 vyrobených celkovo 600 vozidiel Škoda Superb. Najpredávanejším variantom bola štvordverová limuzína so šiestimi bočnými oknami. V ponuke bol okrem tohto variantu aj štvordverový sedan a kabriolet.
5,50 metra dlhý automobil Škoda 640 Superb poháňal radový šesťvalec o objeme 2 492 cm³ a výkonom 55 konských síl prostredníctvom modernej štvorstupňovej prevodovky. Vďaka zadnej náprave, odpruženej priečnou listovou pružinou, cestovala posádka veľmi pohodlne. Navyše bol Superb ako prvé vozidlo značky ŠKODA vybavený hydraulickými brzdami.
Ventilový rozvod OHV bol od roku 1938 nasadený aj v modeli Superb. Modernizovaný model Superb 3000 poháňal radový šesťvalec s výkonom 80 konských síl, s ktorým vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 120 km/h. Nasledovala Škoda Superb 4000 s motorom o objeme 3 991 cm³.
Škoda, DK