TDI: na trhu už 25 rokov

Skratka TDI (Turbo Direct Injection) bola a je symbolom hospodárnosti, životnosti a vysokého krútiaceho momentu v pomere k zdvihovému objemu. Tri slávne písmenká začali svoju púť pred 25-timi rokmi.

Audi v roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavilo nový motor, ktorý na mnohých ľudí nepôsobil dobrým dojmom. Pod dojmom starých, dymiacich a neekologických vznetových motorov s neveľkým výkonom neverili ani novinke TDI. Tá však preukázala svoje kvality hneď na začiatku.

Vývoj nového motora v Audi začal už v 70-tych rokoch. Hlavným dôvodom bola ropná kríza a tlak zo strany spotrebiteľov na hospodárnejšie vozidlá. Audi spojilo sily s firmou Bosch, ktorá bola dodávateľom vysokotlakového vstrekovacieho čerpadla s axiálnym piestom. To dodávalo tlak až 900 barov.

Audi zvolilo vhodnú marketingovú prezentáciu a zatienilo dokonca prvé osobné vozidlo so vznetovým motorom a priamym vstrekovaním na svete – Fiat Croma s motorom 1.9 TD.i.d. Taliani však doplatili na nie kvalitný automobil ako taký a prednosť ich pohonnej jednotky zostala zatienená nedostatkami zvyšných častí vozidla.

Päťvalcový motor so zdvihovým objemom 2,5 litra produkoval v Audi 100 88 kW (120 k). Krútiaci moment vrcholil hodnotou 265 Nm. Maximálna rýchlosť bola takmer 200 km/h. Najdôležitejším údajom však bola spotreba paliva, ktorá v kombinovanej prevádzke nemala presiahnuť 5,7 l/100km.

V roku 1994 motor inovovali a vo vtedy novom Audi A6 dosiahol výkon 103 kW (140 k). Pohonná jednotka dostala nové radiálne čerpadlo, oxidačný katalyzátor a recirkuláciu výfukových plynov. V ponuke bola aj slabšia verzia s 85 kW (115 k) výkonu.

V roku 1991 prišiel na trh nový motor so zdvihovým objemom 1,9 litra. Ide azda o najslávnejšiu pohonnú jednotku s názvom TDI. V Audi 80 poskytoval výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 200Nm. V novej generácii Audi A4 ho doplnili o VGT turbodúchadlo (s naklápaním rozvádzacích lopatiek), ktoré zvýšilo výkon na 81 kW (110 k).

V roku 1997 predstavili prvý vidlicový šesťvalec. So štvorventilovou technikou a zdvihovým objemom 2,5 litra motor produkoval 110 kW (150 k) a krútiaci moment 310 Nm. Motor dostal nové vstrekovacie čerpadlo, ktoré preslávila nespoľahlivosť. S výkonovou verziou 132 kW (180 k) debutoval motor aj v modeloch A6 a A8.

V roku 1999 Audi predstavilo svoj prvý vidlicový osemvalec TDI. Zo zdvihového objemu 3,3 litra, s dvojicou turbodúchadiel VGT vyprodukoval výkon 165 kW (225 k). Krútiaci moment vrcholil hodnotou 480 Nm. Po prvýkrát Audi použilo systém vstrekovania Common-Rail, ktorý sa definitívne presadil v modeloch so štyrmi krúžkami len veľmi nedávno. Maximálna rýchlosť atakovala 242 km/h.

Prvý člen novej rodiny motorov so vstrekovaním Common-Rail bol motor 3,0 TDI predstavený v roku 2004. Do sériovej výbavy pribudol filter pevných častíc DPF. Novinkou boli piezoelektrické vstrekovače, ktoré zvýšili vstrekovací tlak na 1 600 bar. Motor dosahoval výkon 150 kW (204 k), 165 kW (224 k) a 171 kW (233 k). Debutoval v modeli A6.

V roku 2008 Audi predstavilo obrovský motor 6,0 TDI, ktorý poháňal výlučne model Q7. Dosahoval výkon 368 kW (500 k) a gigantický krútiaci moment 1 000 Nm. Veľké SUV zvládlo akceleráciu z 0 na 100 km/h len za 5,5 sekundy.

Poslednou evolúciou TDI motorov bola generácia clean diesel predstavená v roku 2009. Hlavným dôvodom boli prísnejšie emisné normy. Vo výfukovom systéme pribudol SCR katalyzátor, do ktorého sa vstrekuje močovina Ad Blue.

MM, Audi

AudiTDI
Komentáre (0)
Pridať komentár