Kawasaki Ninja 300 ABS je ideálnym nástrojom pre začínajúcich jazdcov s vodičským oprávnením skupiny A2.
Peter Varga, foto: autor
Podobne ako väčší súrodenci rodiny, aj najmenšia Ninja má charakteristický dizajn, ktorý sústreďuje väčšinu hmoty dopredu. Športovo pôsobia ešte aj tvarované zrkadlá. Škoda len, že som si ich nevedel nastaviť tak, aby mi poskytovali dobrý prehľad o situácii za mnou. Predné smerovky sú integrované v kapotáži. Ninja 300 je k dispozícii v dvoch farebných verziách – v typickej Kawasaki zelenej Lime Green a metalízovanej bielej Pearl Stardust White. A v oboch vyzerá fantasticky. Prístrojový štít pozostáva z analógového otáčkomera a LCD displeja palubného počítača. Ten je však skúpi na údaje. Poskytuje len celkový a denný (A/B) počet najazdených kilometrov, aktuálny čas, množstvo paliva v nádrži a rýchlosť jazdy. Zaujímavou funkciou je indikátor ekonomickej jazdy ECO.
Nadmieru komfortný
Napriek čisto športovému dizajnu si malá Ninja zachováva nadmieru komfortný posed. Riadidlá nie sú spustené príliš nízko, takže pri pokojnej jazde môžete mať telo relatívne vzpriamené a rukami sa nemusíte príliš silno opierať o riadidlá. Vďaka tomu v jej sedle zvládnete aj dlhšiu cestu bez toho, aby ste sa po nej cítili ako zbitý pes. Kolená sú však skrčené adekvátne športovému charakteru stroja. Samotné sedlo je vo výške 785 mm a v prednej časti je výrazne zúžené, takže z motocykla veľmi pohodlne dočiahnu na zem aj jazdci nižšieho vzrastu. Rovnako je zúžená aj nádrž v oblasti stehien, čo umožňuje zovrieť motocykel stehnami. Nový kryt umiestnený za ventilátorom odkláňa horúci vzduch z chladiča od jazdca smerom nadol, čo prispieva k lepšiemu tepelnému komfortu pri pomalej jazde v meste. Zároveň sa tým zmierňuje zahrievanie nádrže, rámu a ďalších častí, s ktorými prichádza jazdec do styku.
Podvozok
Stroj je postavený na oceľovom ráme s vysokou tuhosťou, ktorá prispieva k stabilným jazdným vlastnostiam. Vpredu je teleskopická vidlica s priemerom klzákov 37 mm, vinutými pružinami a olejovými tlmičmi. Zadná dvojramenná výkyvná vidlica je odpružená centrálnou jednotkou s možnosťou nastavenia predpätia pružiny. Odpruženie je riadne tuhé, no útlm je postupný, takže z vás nevytrasie dušu ani na našich cestách. Motorka sa veľmi ľahko ovláda. Rýchlo ho dostanete do rúk a neustále budete môcť posúvať svoje limity. V každej zákrute, pri každom preklápaní zo strany na stranu cítiť, že je ľahučké. Doprial by som si však tlmič riadenia. Bez neho totiž nerovnosti na vozovke v zákrutách dokážu zneistieť motocykel. Vpredu je jeden kotúč s priemerom 290 mm a dvojpiestikovou čeľusťou, vzadu kotúč s Æ 220 mm a rovnako dvojpiestikovou čeľusťou. Brzdný výkon sa dá dávkovať veľmi citlivo. Navyše, systém je doplnený o účinné ABS, ktoré zasahuje skutočne až vtedy, keď ide do tuhého.
Dravý a silný
V útrobách rámu je radový dvojvalec so zdvihovým objemom 296 cm3, ktorý vyvinie 29 kW (39 k) pri 11 000 ot.min-1. Papierovo síce nesiaha na hranice možností skupiny A2 (tá povoľuje 35 kW), charakterom však prekoná všetky očakávania. Je mimoriadne dravý – na každé pootočenie plynovej rukoväte reaguje okamžite a prekvapivo energicky. Subjektívne sa dokonca zdá, že má oveľa viac výkonu ako na papieri. Motor má silný záťah už v stredných otáčkach, tesne pod hranicou 8 000 ot.min-1 príde ďalšie nakopnutie a potom sa otáčkomer zastaví až tesne za hranicou 13 000 ot.min-1. Z hľadiska komfortu je dôležité, že v bežne používaných otáčkach sa z motora na jazdca neprenášajú prakticky žiadne vibrácie a aj vo vyšších otáčkach sú tie vibrácie skutočne veľmi malé. Prevodovka má šesť extrémne krátkych stupňov. V rýchlosti 50 km/h má motor na šiesty prevodový stupeň už vyše 3 000 otáčok, v deväťdesiatke zhruba 6 000. Vďaka tomu môžete s Ninja 300 jazdiť v podstate ako s automatom – na šestku zvládne obce, okresky aj diaľnicu. Na druhej strane, keď si chcete užiť, môžete radiť v jednom kuse.
Čo treba uznať: Vynikajúca motorka na začiatok.
Čo nám chýbalo: Tlmič riadenia.
Čo nás prekvapilo: Dravosť motora.
Konkurenti: Honda CBR 250R
Kawasaki Ninja 300 ABS – Technické údaje
Cena (základ, verzia od, test) 4 995/5 395/5 395 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Technika
Valce/ventily/palivo R2/8V/benzín
Zdvihový objem valcov [cm3] 296
Výkon [kW (k) pri ot.min-1] 29 (39)/11 000
Krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] 27/10 000
Max. rýchlosť [km/h] 170
Priemerná spotreba výrobca/test [l/100km] 3,4/3,3
Prevodovka M6
Sekundárny prevod článková valčeková reťaz
Predná náprava teleskopická vidlica Æ37 mm, vinuté pružiny a olejové tlmiče, zdvih 120 mm
Zadná náprava kyvná vidlica, centrálna pružiaca jednotka s nastaviteľným predpätím pružiny, zdvih 132 mm
Parametre
Dĺžka/Šírka/Výška [mm] 2 015/715/1 110
Rázvor osí kolies [mm] 1 405
Výška sedla [mm] 785
Pneumatiky: vpredu 110/70-17
vzadu 140/70-17
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 174/180
Objem palivovej nádrže [l] 17