Honda CB 1100 EX. Zastavme stres, vráťme sa k starým dobrým časom, keď sme sa neponáhľali.
Text: Peter Varga, foto: autor
Vlani Honda potešila fanúšikov klasiky modelom CB 1100, ktorá je reminiscenciou na legendárny motocykel CB 750 z roku 1968 a tento rok prichádza s modernizovanou podobou CB 1100 EX. Najľahšie ich rozpoznáte podľa výfuku. Pôvodný model CB 1100 má jeden tlmič výfuku na pravej strane, nové CB 1100 EX ich má dve – po jednom na každej strane. Tie sú o 40 mm kratšie a dávajú hutnejší zvuk. Celý výfukový systém je pochrómovaný. Podobne ako tlmiče, tak aj zvody majú dvojitú stenu, čo bráni neželanej strate lesku chrómu vplyvom vysokej teploty. Ďalším evidentným rozdielom viditeľným na prvý pohľad sú kolesá. Zatiaľ čo CB 1100 má liatinové disky kolies, CB 1100 EX má nádherné retro-kolesá s klasickým výpletom. Celý stroj vyzerá akoby sa vrátil zo sedemdesiatych rokov. Dominuje mu odhalený motor s rebrovaným blokom a pochrómovanými výfukmi. Tejto dvojici alternujú vypletané kolesá, pochrómované blatníky, dve pružiace jednotky vzadu, rúrkový rám, plochá nádrž s retro krytom zámky, veľký okrúhly svetlomet, kruhové smerovky s pochrómovanými ramienkami, prešité sedadlo, pochrómované okrúhle zrkadlá, dva budíky a ešte aj font číslic v nich. Do sveta sedemdesiatych rokov nezapadá akurát palubný počítač uprostred budíkov. Zobrazuje však užitočné údaje. Po novom aj aktuálne zaradený prevodový stupeň či dojazd. U nás sa predáva v jedinej farbe – tmavočervenej Candy Alizarin. Dodajme, že popri novom CB 1100 EX ostáva v ponuke aj pôvodný model CB 1100. Kuriózne je, že kým prapôvodné CB 750 bolo v tom čase označované ako prvý superšportový motocykel sveta, dnešné CB 1100 a CB 1100 EX sú zamerané na pokojnú jazdu.
Vzduch a olej
Dvojitý rúrkový rám klasickej konštrukcie je dokonalo vyplnený mohutným vzduchom chladeným radovým štvorvalcom. „Kvapalinové chladenie ani nepripadalo do úvahy, a to ani napriek tomu, že so vzduchovým chladením nedokážeme dosiahnuť také výkonové parametre ako s kvapalinovým,“ vysvetľuje Mitsuyoshi Kohama, šéfkonštruktér Hondy CB 1100. A dodáva: „Na jednej strane motory so vzduchovým chladením vyzerajú retro, a o presne to nám šlo. Na druhej strane majú krajší kovový zvuk.“ Ten zvuk je preto kovovejší, lebo ho netlmí kvapalinový plášť a ešte ho zvýrazňujú chladiace rebrá. Aby bolo jasné, vzduchové chladenie je podporované tiež olejovým. Chladič oleja je pred rámom. Odhliadnuc od chladenia ide o moderný agregát so vstrekovaním PGM-FI a rozvodom DOHC.
Z voľnobehu…
Motor vyvinie 66 kW (90 k) pri 7 500 ot.min-1 a 91 Nm pri 5 000 ot.min-1, čo pri zdvihovom objeme valcov 1 140 cm3 skutočne nie nič extra. V tomto prípade sa však konštruktéri sústredili na celkom iné kvality – na kultivovanosť chodu, citlivo dávkovateľný výkon a dostatok sily v nízkych otáčkach. Na pootočenie plynovej rukoväte reaguje okamžite, pritom citlivo. Akcelerácia vôbec nie je zdrvujúca, napriek tomu pôsobí motor ako nesmierne silný. Vyplýva to najmä z toho, že má nádhernú charakteristiku. Hoci majú výfuky najkrajší zvuk v okolí 2 000 otáčok, motor potiahne aj z výrazne nižších otáčok. Nie je problém „preprdkať“ cez obce päťdesiatkou na päťku, dokonca ani na šestku, keď je motor už pod 1 500 otáčkami. Absolútne sa tomu nebráni – netrhá, neduní. A strop je nastavený na 8 500 ot.min-1. Mimochodom, jednou z technických noviniek CB 1100 EX v porovnaní s pôvodným CB 1100 je, že prevodovka má o jeden prevodový stupeň viac, teda šesť. Upozorňuje na to aj nápis 6 SPEED v otáčkomere. Veľmi užitočným pomocníkom je ukazovateľ aktuálne zaradeného prevodového stupňa – ďalšia novinka CB 1100 EX. Prvých päť prevodových stupňov ostalo z pôvodného CB 1100, aby sa zachovala dobrá odozva motora na pridanie plynu a akcelerácia. Šiesty zasa znižuje otáčky motora vo vyšších rýchlostiach, čím sa zároveň znižuje aj spotreba paliva.
Sto a dosť!
Musím sa priznať, že sa mi Honda CB 1100 EX opticky páčila už aj predtým, ako som ju dostal na test. V skutočnosti som však od nej neočakával nič extra. O to príjemnejšie ma prekvapila. Je extrémne priateľská, veľmi ľahko ovládateľná a jazda v jej sedle je mimoriadne príjemná. Avšak iba do deväťdesiatky, najviac do stovky. Potom vás z nej náporový vietor ide strhnúť. A to je presne také jazdenie, ktoré ma napĺňalo pokojom. Každý kilometer som si užíval bez toho, aby som musel neustále striehnuť kde sú schovaní policajti s radarom. Ono tú rýchlosť som si ustrážil akosi intuitívne, pretože ma motorka absolútne nenútila ísť rýchlo. Dokonca som sa občas pristihol, že sa po okreskách túlam iba osemdesiatkou a kochám sa prírodou. Tej pokojnej jazde je podriadené všetko – počnúc charakteristikou motora, cez jeho zvuk a zvuk výfuku, až po posed za riadidlami. Telo je príjemne vzpriamené, ruky v prirodzenej polohe a ani kolená nie sú príliš skrčené. Podvozok je naladený príjemne plavne. Navyše, v tej osemdesiatke je motocykel bez najmenších vibrácií. Ja som sa vám do tej motorky doslova zamiloval. Akurát na retro sedadlo si moje sedacie svaly museli trochu zvykať.
Vie aj uháňať
To, že vás motorka nenúti ísť rýchlo však vôbec neznamená, že sa bráni rýchlejšej jazde. Práve naopak, motor sa veľmi ochotne necháva vytáčať – trebárs aj k stropným otáčkam. Podvozok funguje ako sa na Hondu patrí. Limit vám stavajú pomerne úzke pneumatiky, nie kvalita podvozka. Vpredu aj vzadu si môžete nastaviť predpätie pružín. Brzdy síce nie sú také ostré ako na športových strojoch Honda, no pokojne sa na ne môžete spoľahnúť. Vpredu sú dva kotúče s priemerom 296 mm a štvorpiestikovými čeľusťami, vzadu jeden kotúč s Æ 256 mm. Samozrejmosťou je ABS, ktoré vás podrží v kritickej situácii. Papierovo je Honda CB 1100 EX pomerne ťažká, no pociťujete to len vtedy, keď ju zatláčate do garáže a pod. Pri jazde rozhodne nie. Mimochodom, palivová nádrž má v porovnaní s pôvodným CB 1100 o 2,9 litra väčší objem. Spolu so znížením spotreby paliva to znamená predĺženie dojazdu o takmer 100 km. Pri mojej spotrebe 4,1 l/100 km je teoretický dojazd 426 km.
Čo treba uznať: Nádherná a silná mašina.
Čo nám chýbalo: Vôbec nič.
Čo nás prekvapilo: Priateľský a pokojný charakter stroja.
Konkurenti: Kawasaki W800…
Honda CB 1100 EX – Technické údaje
Cena (základ, verzia od, test) 11 990/11 990/11 990 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Technika
Valce/ventily/palivo R4/16V/benzín
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 140
Výkon [kW (k) pri ot.min-1] 66 (90)/7 500
Krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] 91/5 000
Max. rýchlosť [km/h] 180
Priemerná spotreba výrobca/test [l/100km] 5,4/4,1
Prevodovka M6
Sekundárny prevod článková valčeková reťaz
Predná náprava teleskopická vidlica Æ41 mm, nastaviteľné predpätie pružín, zdvih 114 mm
Zadná náprava kyvná vidlica, dve vinuté pružiny s nastaviteľným predpätím, olejové tlmiče, zdvih 114 mm
Parametre
Dĺžka/Šírka/Výška [mm] 2 195/835/1 130
Rázvor osí kolies [mm] 1 490
Výška sedla [mm] 795
Pneumatiky: vpredu 110/80 R18
vzadu 140/70 R18
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 260/173
Objem palivovej nádrže [l] 17,5