Porsche sa svojim modelom 919 Hybrid po pätnástich rokoch vrátil do Le Mans. Istý čas včera dokonca viedol v absolútnej kvalifikácii. Napokon pódium nezískal, no preteky dokončil.
919 Hybrid najkomplexnejšie pretekárske auto, aké výrobca športových automobilov Porsche doteraz postavil. Pre inžinierov z Porsche bolo ťažké vyvinúť nový model do kategórie LMP1, nakoľko im chýbali skúsenosti z predchádzajúcich rokov.
Limitujúcim faktorom pre konštruktérov bolo množstvo paliva, ktoré môže vozidlo spotrebovať počas jedného kola. Model 919 Hybrid tak vytvára energiu pre viac ako 4 500 km, ktoré prejde navyše počas 24. hodín v Le Mans.
Množstvo elektrickej energie, ktoré môže vodič využiť, je obmedzené. Pravidlá určili 4 triedy v rozmedzí 2 až 8 MJ (megajoulov). Porsche zaregistrovalo model do kategórie 6 MJ. Prototyp využije presne 1,67 kWh energie na 13 629 m.
V roku 2013 prešiel víťaz 348 kôl. S prepočítaním na rovnakú vzdialenosť Hybrid generuje a využije 581,2 kWh. Napríklad 60 W žiarovke to vydrží na 9 687 hodín svietenia. S rekuperáciou energie prejde 919 Hybrid 4 576 km navyše, čo je vzdialenosť z New Yorku do Los Angels.
„Rekuperácia kinetickej energie na prednej náprave má veľký potenciál. Na zadnej náprave má KERS minimálne využitie. Navyše, preplňovanie nám dalo novú možnosť, čo je dôvod, prečo sme sa rozhodli pre jeho použitie,“ vysvetlil Alexander Hitzinger, technický riaditeľ v Porsche pre LMP1 kategóriu.
Hybridný systém s rekuperáciou energie z výfukových plynov je unikátom vo WEC. Tento systém využíva navyše turbogenerátor. Ventil výfukových spalín, ktoré už nepoženú turbínu, pošle do druhej turbíny. Tá poháňa generátor, ktorý vyrába elektrickú energiu. Porsche 919 Hybrid tak vyrába energiu nie len keď brzdí, ale aj keď pridáva.
Porsche ďalej využíva kvapalinou chladené lítium-iónové batérie. Dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním paliva je priekopníkom v downsizingu. V triede 6 MJ pravidlá umožňujú motor s výkonom nad 372 kW (500 k), no spotrebou len 4,78 l na jedno kolo.
Pre pretekárske vozidlo vyvinuli aj nový špeciálny pohon všetkých kolies, ktorý využíva kinetickú energiu. Vďaka rekuperačným systémom je vhodný do náročných podmienok, ako sú preteky v Le Mans.
MM, Porsche