25 rokov BMW radu 8

V tomto roku oslavuje prvé luxusné kupé od BMW, rad 8, svoje jubileum. Na spoločnom podujatí výročie oslávili majitelia týchto automobilov z 20 krajín.

V roku 1989 predstavili na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom iný druh automobilu, než na aký boli priaznivci značky zvyknutí. Luxusné kupé nepripomínalo dizajnom žiadne iné BMW, iba z diaľky čiastočne pretekársky model M1.

Klinovitý tvar karosérie, dlhá a plochá kapota, vyklápacie svetlomety či plynulé línie bez B-stĺpikov. To boli hlavné znaky novinky. Nadčasovosť dizajnu predurčila tento model k vyhľadávaným zberateľským kúskom.

Na stretnutie prišlo približne 260 účastníkov. Do Dingolfingu a Mníchova zavítali nadšenci z USA, Islandu či Nového Zélandu. Najdlhšiu trasu vo vlastnom automobile prešli majitelia zo Španielska. Tí najazdili viac ako 1 800, resp. 2 500 kilometrov.

Prvý automobil, ktorý začali vyrábať, bol 850i. Iba dva roky po premiére 750i tak išlo o druhý povojnový dvanásťvalec určený pre sériové osobné automobily, vyrobený v Nemecku.

Pod dlhou prednou kapotou sídlil 5,0 litrový motor s výkonom 220 kW (300 k) a krútiacim momentom 450 Nm. Kupé s nemalou pohotovostnou hmotnosťou 1 790 kg dosahovalo stokilometrovú rýchlosť za 6,8 sekundy. Zákazník mal na výber 6-stupňovú manuálnu, alebo 4-stupňovú automatickú prevodovku.

Spolu s novinkou prišiel aj technologický pokrok. Prvýkrát predstavili päťprvkovú zadnú nápravu. Do príplatkovej výbavy pribudol stabilizačný a trakčný systém (ASC+T), variabilný posilňovač riadenia, elektronické tlmiče (EDC) či bezpečnostné pásy integrované do predných sedadiel.

Po prvýkrát uviedli na trh aj systém Multiplex, ktorý prenášal dáta z rôznych systémov cez rovnaký kanál. To zlepšilo spoľahlivosť a znížilo hmotnosť. Vodič mal k dispozícii aj premyslený palubný počítač so systémom Chceck-Control. Išlo o sledovanie rôznych funkcií automobilu, ako napríklad žiaroviek vo svetlomete, a ich kontrolu.

Novinkou bolo tiež automatické sťahovanie a zaťahovanie elektricky ovládaných okien pri otváraní dverí, čo zlepšilo aerodynamiku. Dokonca aj zadné okna v kupé mali elektronické ovládanie.

V roku 1994 pribudla do ponuky vrcholná jednotka. Išlo tiež o vidlicový dvanásťvalec, no so zdvihovým objemom 5,6 litra. Výkon bol 280 kW (360 k) a krútiaci moment 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo menej ako 6 sekúnd. Model pomenovali 850 CSi.

Po tejto verzii dovtedy základnú motorizáciu premenovali na 850 Ci. Na jeseň roku 1994 dostala motor so zdvihovým objemom 5,4 litra a výkonom 240 kW (326 k). Rok predtým predstavili najslabšiu pohonnú jednotku pre kupé, 4,0 litrový vidlicový osemvalec.

Tento motor v modeli 840 Ci produkoval 210 kW (286 k). Pre model 850 Ci pribudla do ponuky 5-stupňová automatická prevodovka.

Najvýkonnejšia verzia dostala systém natáčania zadnej nápravy Integral Active Steering. V závislosti od rýchlosti a uhlu natočenia volantu zadné kolesá natáčali rovnako, ako predné. Do sériovej výbavy pribudol airbag vodiča a spolujazdca, infračervené diaľkové ovládanie či sklápateľné zadné operadlá. Za príplatok bol k dispozícii stabilizačný systém DSC.

V roku 1991 vznikla aj jediná verzia vysokovýkonného modelu s motorom V12 a výkonom okolo 404 kW (550 k). Na vývoji pracovali konštruktéri z M divízie. Sériovú výrobu bohužiaľ nespustili. Model mal upravenú aerodynamiku a športovejší podvozok. Motor bol základom pre superšport McLaren F1.

Posledný exemplár opustil továreň v roku 1999. Vzniklo 30 621 modelov. Z verzie 850 CSi predali len 1 510 kusov. Viac ako dve tretiny z nich mali dvanásťvalcový motor a jedno zo šiestich malo manuálnu 6-stupňovú prevodovku.

MM, BMW

8BMW
Komentáre (0)
Pridať komentár