Stralis Natural Power Euro VI

Zákazníci v Európe už dostali prvé kusy nových vozidiel ťažkého radu IVECO Stralis Euro VI  poháňané zemným plynom. Iveco pokračuje vo vývoji a vo výrobe vozidiel s alternatívnym pohonom určených najmä na rozvoz tovaru v mestách a na kratšie vzdialenosti, na odvoz komunálneho odpadu a pre mestskú hromadnú dopravu.

Iveco ďalej potvrdzuje svoju vedúcu úlohu v oblasti technológií pohonu zemným plynom a ponúka zákazníkom kompletný rad ľahkých, stredných a ťažkých komerčných vozidiel, ako aj autobusov poháňaných zemným plynom. Doteraz sa ich predalo vyše 12 000 kusov, z čoho predaj v roku 2013 predstavoval 2 000 kusov.

Rad nových vozidiel Stralis Natural Power Euro VI ponúka dvojnápravové a trojnápravové podvozky, ako aj dvojnápravové ťahače návesov. Vozidlá zo závodu Iveco v Madride z rovnakej montážnej linky ako modely s dieselovými motormi, sú vybavené motormi Cursor 8 Natural Power s výkonmi 270 až 330 k a 16-stupňovou manuálne ovládanou prevodovkou ZF alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou Allison s hydraulickým meničom krútiaceho momentu. Potrebám zákazníkov je možné prispôsobiť usporiadanie a celkovú kapacitu nádrží CNG od 400 do 1 300 litrov.

Pre stredne dlhé prepravné vzdialenosti je k dispozícii aj nový Stralis Natural Power LNG s dojazdom až 750 km. Ťahač návesov Stralis AT440S33T/P LNG je v štandardnom vyhotovení vybavený štyrmi 70-litrovými nádržami CNG a jednou 525-litrovou kryogenickou nádržou LNG. Zemný plyn sa v nádrži LNG skladuje v kvapalnom stave pri teplote -130 °C a pri tlaku 9 barov, pričom do spaľovacieho priestoru motora sa vstrekuje v plynnom stave.

Iveco je jediný európsky výrobca, ktorý potvrdil svoju vlastnú technologickú stratégiu CNG pri prechode z Euro V na Euro VI: Motory FPT Industrial na zemný plyn pracujú v Ottovom cykle a spaľujú stechiometrickú zmes, teda chemicky vyvážený pomer vzduchu a paliva, čo je predpokladom nízkych emisií znečisťujúcich látok.

Pokiaľ ide o emisie znečisťujúcich látok a hluku, motory Euro VI na zemný plyn zaťažujú životné prostredie menej, než ich „dvojičky“ spaľujúce motorovú naftu. Zemný plyn je takmer čisté palivo a vďaka plynnému skupenstvu tvorí so vzduchom dokonalú zmes, ktorej spaľovaním sa dosahujú nízke emisie tuhých častíc (-95 % v porovnaní s dieselovými motormi) a nízke hodnoty NOx (-35 %). Tieto vozidlá navyše umožňujú redukovať emisie CO2 o 10 % (a v prípade použitia biometánu až o 100 %). A nakoniec, Iveco prichádza s tichšími vozidlami, ktoré majú v porovnaní s dieselovými modelmi v priemere o 5 decibelov nižšiu hlučnosť, vďaka čomu sú ideálne na odvoz odpadu a distribučné služby počas nočných hodín, ako aj na celodennú prevádzku v mestách.

Vozidlá poháňané zemným plynom dosahujú vyššiu rentabilitu najmä vďaka nižším cenám zemného plynu v porovnaní s cenami motorovej nafty. V praxi to môže znamenať až o 40% nižšie náklady na palivo.

Iveco (šr)

CNGIveco
Komentáre (0)
Pridať komentár