Nemecká automobilka Opel bola aj v minulosti novátorom v mnohých oblastiach. Jednou z nich je aj ochrana životného prostredia. Hlavnou novinkou v tejto oblasti bolo používanie katalyzátora vo výfukovom trakte.
Opel sa ako prvý európsky výrobca automobilov rozhodol pre inštaláciu katalyzátora ako sériovej výbavy svojich vozidiel. Do polovice roka 1989 až 19 modelov z 20, ktoré poháňané zážihový motor, dostalo do sériovej výbavy katalyzátor.
Rozhodnutie pre inštaláciu katalyzátorov odsúhlasil Louis R. Hughes, keď v roku 1989 prevzal vedenie spoločnosti Opel. Na začiatku sa konfrontoval aj s mnohými ďalšími úlohami, ale jeho pozornosť sa okamžite obrátila na katalyzátory.
Už v roku 1984 pracoval Opel na inštalácii katalyzátora do motora so zdvihovým objemom 1,8 litra, ktorý pochádzal z modelu Ascona. 7 decembra ho dovzdali nemeckej polícii 7. decembra. Opel musel na rozbehnutie výroby katalyzátorov prijať 1 000 zamestnancov a investovať vyše 500 miliónov €. V 80-tych rokoch sa však ku katalyzátorom stavali výrobcovia skepticky. Hlavným dôvodom bolo zníženie výkonu motora pri jeho inštalácii.
Katalyzátor v EÚ zaviedli ako povinnosť od roku 1992. Zníženie emisií od normy Euro 0 až po dnešnú normu Euro 6 je ohromujúce. Najväčší vplyv bol cítiť v roku 1992, kedy do platnosti vstúpila norma Euro 1.
Emisná norma Euro 4 sa dostala do platnosti v roku 2005. Opel v rovnakom roku predstavil filter pevných častíc pre vznetové motory. S najnovšími technológiami, ako selektívna katalycká redukcia (SCR) a zachytávanie NOx pomocou špeciálneho katalyzátora, sa emisie dostali na extrémne nízku úroveň. Pre porovnanie, emisie jedného vznetového automobilu z roku 1992 sú ekvivalentom množstva emisií, ktoré vyprodukuje 140 automobilov z roku 2014.
V rokoch 2013 a 2016 Opel obnoví 80 % zo svojho portfólia motorov. Všetky pohonné jednotky budú ešte ohľaduplnejšie k životnému prostrediu. Najnovšia benzínová jednotka 1,6 CDTI prináša také nízke hodnoty emisií, až sa vyrovnáva zážihovým verziám.
MM, Opel