Automobilky sa často predbiehajú, ktorá uvedie najrýchlejšie do výroby najnovšie technológie. Azda najväčšia rivalita je medzi nemeckou luxusnou trojkou: Audi, BMW a Mercedes-Benz. Dnes sú v hľadáčiku laserové svetlomety.
Automobilka BMW dávnejšie uviedla, že bude prvým výrobcom, ktorý vybaví svoje vozidlo laserovými svetlometmi. Model i8 sa zatiaľ nepredáva, preto automobilka Audi prišla s tvrdením, že práve ona bude tým výrobcom, ktorý ponúkne sériové vozidlo s laserovou technikou vo svetlometoch ako prvý.
Audi R8 LMX má výkon 419 kW (570 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahne už za 3,4 sekundy. Limitovaná edícia bude mať priemernú spotrebu 12,9 l/100km a vypustí do ovzdušia 299 g CO2/km.
Zo špeciálnej série LMX sa dostane k zákazníkom len obmedzený počet modelov, konkrétne 99. Maximálna rýchlosť automobilu bude 320 km/h. O prenos krútiaceho momentu sa postará 7-stupňová prevodovka S-tronic.
Vysokovýkonné auto potrebuje špeciálne brzdy. Preto aj Audi R8 LMX dostane keramické kotúče s priemerom 380 mm vpredu. Pred nimi budú žiariť 19-palcové disky s pneumatikami 285/35 R19 vpredu a 305/30 R19 vzadu.
Ingolštatská automobilka sa týmto modelom hrdí, že bude ako prvá ponúkať laserové svetlomety pre sériovo vyrábané vozidlá. Ktorý model príde na trh ako prvý, je zatiaľ otázne. Audi však neponúkne laserovú techniku pre stretávacie aj diaľkové svetlo, dostupná bude len pre diaľkový režim.
Ešte predtým sa laserová technológia objaví v známych pretekoch 24 hodín Le Mans (14. a 15. júna). Automobil Audi R18 e-tron využije laserový zdroj svetla pre diaľkový režim svetlometov. Doteraz používaný typ svetlometu využíval LED technológiu. Tú uviedli v modeli R8 v roku 2008.
Laserový svetlomet vytvorí svetelný kužeľ s dvojnásobným rozsahom v porovnaní s dnes bežne používanou technikou. Každý modul sa skladá zo štyroch vysoko výkonných laserových diód s priemerom 300 mikrometrov generujúcich modrý laserový lúč s vlnovou dĺžkou 450 nanometrov.
Fosforový prevodník prevedie tento lúč do spektra bieleho svetla s teplotou 5 500 K (Kelvinov). Laserový lúč je dostupný od rýchlosti 60 km/h vyššie. Doplňuje LED stretávacie svetlá a zvyšuje viditeľnosť a bezpečnosť.
Model bude k dispozícii v špeciálnom modrom laku Ara. Zadný spojler zvyšuje prítlak na zadnú nápravu. Difúzor je vyrobený z uhlíkových vlákien a vystužený polymérom. Vzadu zaujmú lesklé čierne koncovky.
V interiéri ohúria sedadlá čalúnené v jemnej koži Nappa. Poťah stropu v čiernej Alcantare kontrastuje s modrým prešívaním v celom interiéri. Podlahové rohože majú čierne lemovanie a taktiež modré prešívanie Sepang.
Audi R8 LMX sa do predaja dostane tento rok v lete. V Nemecku sa bude predávať za 210 000€.
MM, Audi