Spaľovací motor je technologicky náročná sústava. Či už ide o presnosť opracovania alebo povrchovú úpravu, vývoj je nesmierne zložitý. Ako je to v súčasnosti so životnosťou bežných vznetových a zážihových motorov v osobných vozidlách?
Starší motoristi sa pamätajú na problémy so životnosťou motorov, ktoré sa používali v minulosti v automobiloch na našom trhu. Generálna oprava motora bola prakticky nevyhnutná už po 100 000 km. Existovali aj výnimky, no tie len potvrdzovali pravidlo.
Iné to bolo s vozidlami z produkcie automobiliek zo západných krajín Európy. Staré mercedesy so vznetovým motorom a blokovým vstrekovacím čerpadlom dokázali najazdiť milión kilometrov bez nutnosti zložitej opravy. Ako je to s motormi v súčasnosti?
Motor sa skladá z viacerých súčastí. Okrem samotného polmotora sú to pomocné komponenty potrebné pre prácu motora. Vstrekovač, turbodúchadlo, čerpadlo, tieto všetky súčiastky nie sú súčasťou polmotora a do plánovanej životnosti od výrobcu sa preto nezahŕňajú. Ak Vám „odíde“ vstrekovač ešte pred najazdením kilometrov plánovanej životnosti motora, či nebodaj v záruke vozidla, servis Vám náhradný diel naúčtuje za plnú sumu.
Ako sa chrániť pred skorším znehodnotením týchto súčastí, predĺžiť ich životnosť, či zlepšiť stav motora – to všetko si môžete prečítať v najnovšom Automagazíne 5/2014, ktorý je už v predaji.
MM