Toyota sa v poslednom čase sa orientovala na hybridné pohony a spaľovacie motory inovovala len v malej miere. Nedávno však predstavila novú generáciu motorov, ktoré sa budú predávať v 14 verziách po celom svete.
Toyota vo svojich hybridných modeloch využíva spaľovací motor s Atkinsonovým cyklom. S príchodom novej generácie motorov sa pohonné jednotky s týmto cyklom dostanú aj do bežných vozidiel, kde nebude využitý hybridný pohon. Atkinsonov cyklus je špecifický v tom, že necháva otvorené sacie ventily nakrátko aj počas kompresie. Zvyšuje sa tým celková účinnosť motora.
Na začiatku predstavia dve pohonné jednotky. Prvou bude štvorvalec so zdvihovým objemom 1,3 litra a druhou alternatívou sa stane 1,0 litrový trojvalec. Podobne, ako v prípade Mazdy budú mať nové motory vysoký kompresný pomer. V najbližších dvoch rokoch, kedy sa tieto jednotky dostanú na trh, ich bude využívať približne 30% všetkých verzií.
Vďaka rozsiahlym úpravám bude možné v nových motoroch používať priame vstrekovanie paliva alebo preplňovanie turbodúchadlom. Ich nevýhodou bude zníženie výkonu, ktoré v prípade hybridov kompenzuje elektromotor.
„Vždy je výzvou zníženie výkonu v prospech krútiaceho momentu. Pri nových motoroch sme boli schopní tieto problémy vyriešiť,“ vyjadril sa Shouji Adachi, generálny riaditeľ zodpovedný za oblasť pohonných jednotiek.
Spolu s funkciou Start-Stop by sa mala spotreba paliva 1,3 litrového motora znížiť o 15%; 1,0 litrová pohonná jednotka si polepší údajne až o 30% v porovnaní s predchodcom. Presné využitie jednotiek nie je zadefinované, no do hybridných vozidiel sa nedostanú.
Novinkou sú sacie kanály, ktoré rozdeľujú vzduch a palivo vertikálne. Do výbavy tiež pribudne chladený systém recirkulácie výfukových plynov alebo rozšírený systém variabilného časovania ventilov.
Kompresný pomer 1,3 litrového motora dosahuje hodnotu 13,5. Menšia jednotka sa uskromní s kompresným pomerom 11,5. Ani jeden tak neohrozí prvenstvo Mazdy s kompresným pomerom 14,0. Nová technológia zvyšuje rýchlosť horenia paliva, čím sa znižuje riziko klopania. „Okrem zvýšenia tepelnej účinnosti bude vylepšená aj regulácia výkonu,“ doplnil Adachi.
Dôležitou zmenou je zníženie trenia, ktoré dosiahli prostredníctvom novej rozvodovej reťaze s nízkym trením a úpravou povrchu piestov. Automobilka sa zatiaľ nebude orientovať na downsizing alebo priame vstrekovanie paliva ako jej konkurenti. Vďaka novým technológiám použitým v tejto generácii motorov ich zatiaľ nepotrebuje.
MM, Toyota