V závode BMW v Berlíne sa začala sériová výroba prvého maxiskútra s výlučne elektrickým pohonom v prémiovom segmente. V ére elektrickej mobility BMW znamená C evolution prelom vo výrobe motocyklov BMW.
Celý projektový tím má za sebou triapolročné vývojové obdobie – od počiatočnej fázy až po prípravu na sériovú výrobu. Na ploche približne 800 metrov štvorcových vznikol nový montážny pás, na ktorom špeciálne vyškolení zamestnanci montujú komponenty elektrického skútra v niekoľkých krokoch. Výrobou BMW C evolution otvára závod BMW v Berlíne novú kapitolu vo svojich dejinách a na jedinom mieste spája tri odborné kompetencie. Popri montáži vozidiel vyrábajú zamestnanci berlínskeho závodu aj vysokonapäťovú batériu z jednotlivých batériových modulov a disponujú potrebnou analytickou kompetenciou. „Z hľadiska výrobného procesu tak v závode vstupujeme na neprebádané územie“, uviedol vedúci závodu Sielemann. „Na tieto nové pracovné postupy sme sa v posledných mesiacoch systematicky pripravovali a vytvorili sme na tento účel potrebné know-how.“
Kľúčovým prvkom elektrického skútra sú lítium-iónové akumulačné moduly, ktoré sú rovnaké, ako v elektromobile BMW i3, dodávané zo závodu BMW Dingolfing. Tri z týchto modulov, každý s 12 batériovými článkami, sú spojené do jedného puzdra z hliníkovej tlakovej liatiny. Pri montáži vysokonapäťovej batérie ťaží závod v Berlíne zo skúseností kolegov v závodoch BMW v Dingolfingu a Lipsku, kde BMW i3 schádza z výrobnej linky. Tie zahŕňajú aj vysoké bezpečnostné štandardy pri manipulácii s vysokonapäťovou technikou.
Výrobný proces C evolution má modulovú štruktúru a až na špecifický elektrický pohon ho bolo možné integrovať do existujúcich zariadení a štruktúr. Montáž vysokonapäťových batérií sa pritom uskutočňuje v špeciálne oddelenej výrobnej oblasti. Kvôli ich vysokej celkovej hmotnosti sa presúvajú pomocou špeciálnych manipulačných zariadení. Odborne vyškolení zamestnanci pozorne testujú vysokonapäťové batérie, ich funkcie a bezpečnosť ešte predtým, ako sa dostanú na montážnu linku, kde slúžia ako centrálny modul a nosný prvok pri konštrukcii vozidiel. Vykonáva sa montáž kyvnej pohonnej jednotky s elektromotorom s kvapalinovým chladením, ozubeného remeňa a planétovej prevodovky, ako aj čelného a zadného rámu. Skôr ako kompletný hnací mechanizmus s vysokonapäťovou batériou opustí zabezpečenú oblasť na finálnu montáž, uskutoční sa na záver kompletná skúška systému.
Napokon prejde BMW C evolution rovnakými finálnymi výrobnými úsekmi ako všetky ostatné motocykle a maxiskútre značky BMW. K tomu patrí naplnenie médiami (v tomto prípade chladiaca a brzdová kvapalina), valcová skúšobná stanica a finálna oblasť, kde sa montujú v závode lakované diely karosérie a lavicové sedadlo.
DK, BMW