Stodvadsať úspešných rokov majú za sebou pretekárske aktivity značky Mercedes-Benz a jej predchodcov.
Od prvej automobilovej súťaže histórie v roku 1894 až po rôzne aktuálne angažovanie sa v motoristickom športe: pretekárske aktivity značky Mercedes-Benz a jej predchodcov sú príbehom úspechu, ktorý má svoje korene v samých začiatkoch automobilu. Od 19. storočia sa automobily pretekárskeho športu a automobily rely zo Stuttgartu v konkurenčnom boji umiestňujú na popredných miestach. Ich úspechy svedčia o inovatívnej technike, vôli vodičov víťaziť a efektívnej tímovej práci. Medzi výnimočné okamihy v histórii pretekárskeho športu značky patria napríklad účasť na vôbec prvej automobilovej súťaži na svete v roku 1894, prvé víťazstvo Mercedesu na pretekárskom týždni v Nice v roku 1901, trojnásobné víťazstvo Daimler-Motoren-Gesellschaft na Veľkej cene Lyonu v roku 1914, éra automobilov s kompresorom po roku 1922 a najmä éra Strieborných šípov pred Druhou svetovou vojnou a po nej, neskôr aj rely a rekordné jazdy – na týchto základoch stoja aktuálne úspechy vo Formule 1, na DTM (Deutsche Tourenwagen-Masters) a amatérskych automobilových pretekoch.
Motoristický šport – ústredný motív histórie značky
Automobil už vo svojich počiatkoch koncom 19. a začiatkom 20. storočia dokazuje svoju výkonnosť a spoľahlivosť v prvých súťažiach a presviedča tak ľudí o kvalitách „vozu bez koní“. Vozidlá z dielne Daimler a Benz sa už v týchto začiatkoch automobilu zúčastňujú na všetkých významných podujatiach v Európe a tiež v ďalších krajinách na celom svete. Vyhrávajú preteky a rekordnými jazdami ustavične pokorujú hranice maximálnej rýchlosti.
Motoristický šport zažil hodinu svojho zrodu pred 120 rokmi vo Francúzsku. „Système Daimler“ – dvojvalcový vidlicový motor, vyrábaný licenčne vo Francúzsku podľa originálnych návrhov Gottlieba Daimlera – poháňa víťazné automobily značiek Peugeot a Panhard & Levassor. Počas prvých súťažných jázd sveta Paríž – Rouen (1894) a Paríž – Bordeaux – Paríž (1895) obsadili vozidlá poháňané motormi z dielne Daimler prvé miesta.
Pre Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a Benz & Cie. sa rýchlo dostavili medzinárodné úspechy v motoristickom športe. Pôsobivým príkladom je prvý Mercedes so svojimi víťazstvami počas pretekárskych týždňov v Nice v rokoch 1901/02/03, rovnako ako pretekársky automobil Benz s výkonom 200 k, ktorý v roku 1909 ako prvý automobil pokoril magickú hranicu 200 km/h a rýchlo dostal prezývku „bleskový Benz“. Mnohé veľké úspechy sú dosiahnuté vo Francúzsku, napríklad víťazstvo DMG na Veľkej cene v Dieppe v roku 1908 – s dvoma vtedy konkurenčnými vozidlami Benz na 2. a 3. mieste. Alebo historické trojnásobné víťazstvo Daimler-Motoren-Gesellschaft na Veľkej cene v Lyone v roku 1914 – dodnes jedno z najväčších víťazstiev v motoristickom športe vôbec.
Dominovali kompresory
Fúzia Daimler-Motoren-Gesellschaft so spoločnosťou Benz & Cie. v roku 1926 na Daimler Benz AG navzájom spojila aj úspešné aktivity oboch značiek v pretekárskom športe. Tejto epoche neskorých 20.rokov 20. storočia dominujú športové automobily Mercedes-Benz s kompresorom, ktoré vyhrávajú všetky dôležité podujatia. Do histórie motoristického športu sa ako „biele slony“ zapisujú najmä vozidlá legendárneho radu S. Čerešnička na torte nasleduje v roku 1931 na ťažkých vytrvalostných pretekoch Mille Miglia, ktorý nevšedným víťazstvom vyhráva Rudolf Caracciola za volantom krátkej verzie SSK.
Strieborné šípy
Éra Strieborných šípov trvá od 30. rokov 20.storočia až do roku 1955 – prerušená bola iba druhou svetovou vojnou. Pod týmto názvom zlúčili historici špecializujúci sa na značku celú rodinu pretekárskych automobilov, rekordných vozidiel a pretekárskych športových automobilov, ktoré sa svojou karosériou striebornej farby, vynikajúcou technikou a historickými víťazstvami stali mýtom. Pred vojnou dominuje Mercedes-Benz so Striebornými šípmi európskej Veľkej cene, v roku 1952 nasleduje opätovný vstup s pretekárskym športovým automobilom 300 SL (W 194) a napokon dvojnásobné majstrovstvo sveta Formuly 1 v rokoch 1954 a 1955 s vozidlom W 196 R, ako aj víťazstvo v majstrovstvách sveta športových automobilov s 300 SLR (W 196 S) v roku 1955.
Úspech na rely Paríž – Dakar
V súvislosti s veľkými výzvami, ktoré vyplývajú z vývoja nových osobných automobilov, sa stuttgartská automobilka po roku 1955 stiahla na niekoľko rokov z motoristického športu. No súkromné tímy, podporované Mercedes-Benz, pokračujú v tradícii motoristického športu a sú silne zastúpené na stupňoch víťazov medzinárodných súťaží. Rozličné vozidlá svojimi víťazstvami v rôznych súťažiach znovu a znovu vzbudzujú rozruch: začiatkom 60. rokov 20. storočia dominujú medzinárodným tratiam rely sedany so „zadnými plutvami“ (W 111/112), ako aj 230 SL (W 113). Ale aj luxusné kupé SLC vzbudzuje koncom 70. rokov 20.storočia značnú pozornosť, až napokon model G vyhráva v roku 1983 rely Paríž – Dakar. Na rely, vytrvalostných jazdách a majstrovstvách Európy Truck Racing sú rovnako úspešné aj ťažké úžitkové vozidlá Mercedes-Benz.
Po rekordoch tituly
Popri týchto pretekárskych športových automobiloch neustále vznikajú rekordné vozidlá. Niektoré vychádzajú z výskumných vozidiel, ako napríklad z C 111 (C 111–II D z roku 1976 až po C 111–IV z roku 1979). Iné sú odvodené zo sériových vozidiel, ako napríklad Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 v roku 1983, ktorý si v juhotalianskom Nardò vyjazdil tri svetové rekordy a deväť triednych rekordov.
V neskorčích 80. rokoch 20. storočia sa Mercedes-Benz vracia na pretekárske okruhy a vyhráva dve majstrovstvá sveta s pretekárskym automobilom skupiny C. Súbežne s tým vstupuje stuttgartská automobilka aj do Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft (DTM) a neskôr do International Touring Car Championship (ITC). Celkovo získava Mercedes-Benz v rokoch 1986 a 1996 tri tituly majstra a štyri tituly vicemajstra. Od roku 2000 značka opäť jazdí v reorganizovanej súťaži DTM, s celkovými víťazstvami v rokoch 2000, 2001, 2003, 2005 a 2006 – v roku 2003 vybojoval tím dokonca trojnásobné víťazstvo s Berndom Schneiderom ako celkovým víťazom. Tento triumf opakuje Mercedes-Benz v sezóne 2010 s Paulom di Restom ako celkovým víťazom.
Návrat do « kráľovskej triedy »
Potom ako stuttgartská automobilka slávila veľké úspechy v skupine C a v DTM začiatkom 90. rokov 20.storočia, v roku 1994 Mercedes-Benz opäť vstupuje do kráľovskej triedy motoristického športu, Formuly 1 – najprv cez tímy Sauber-Mercedes (1994) a McLaren-Mercedes (od roku 1995). V tom čase získavajú piloti Mika Häkkinen dva (1998 a 1999) a Lewis Hamilton jeden titul majstra sveta (2008) a tím West-McLaren-Mercedes pohár konštruktérov (1998). K tomu ešte desať titulov vicemajstra.
V roku 2010 začína nová éra: Mercedes-Benz sa vracia do Formuly 1 s vlastným továrenským tímom a ako špičkového pilota zaväzuje Michaela Schumachera, ktorého po svojom odstúpení v sezóne 2013 nahrádza Lewis Hamilton. Hamilton je v roku 2008 vo veku 23 rokov dovtedy najmladším majstrom sveta v histórii Formuly 1 a od roku 2010 celkovo jedenásťkrát stál na najvyššom stupni víťazov Veľkej ceny. Nico Rosberg oslávil v roku 2012 v závode v Šanghaji svoje prvé víťazstvo vo Veľkej cene na Striebornom šípe. Na konci sezóny 2013 si podnikový tím Mercedes Amg Petronas zaistil titul vicemajstra v súťaži konštruktérov.
Celkom 120 rokov motoristického športu v znamení hviezdy: dejiny Mercedes-Benz sú neoddeliteľne spojené s históriou automobilového pretekárskeho športu. A v spätnom pohľade sa športová angažovanosť vždy javí ako motor vizionárskeho zdokonaľovania automobilovej techniky. Motoristický šport je tak vždy razantnou jazdou do budúcnosti.
Zdroj: MB (šr)