Automobilka zo Stuttgartu ponúka pre celú svoju paletu modelov pohon všetkých kolies s inovatívnymi technológiami. Pre každý model je tak k dispozícii na mieru ušitý inteligentný pohon, či už sa jedná o SUV vozidlá GLA, GLK, GL, G, M alebo o bežné vozidlá triedy A, B, C, E, S, CL, CLS a CLA.
Najinovatívnejšou technológiou systému 4MATIC je prídavný pohon zadnej nápravy integrovaný do dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT a diferenciál zadnej nápravy s hydraulicky ovládanou lamelovou spojkou. Výhodou je plne variabilné prerozdelenie momentu medzi prednú a zadnú nápravu. Všetky vozidlá s pohonom 4MATIC majú navyše obdobne dobrú energetickú účinnosť ako vozidlá s pohonom len jednej nápravy.
Jednotka PTU, Power Take off Unit, integrovaná do prevodovky, preberá tok momentu na hnacie kolesá. Je dostupná so sedemstupňovou automatizovanou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT. V konkurenčných systémoch je prenos momentu na druhú hnaciu nápravu realizovaný doplnkovým komponentom s vlastným olejovým okruhom. V tomto prípade vznikajú vyššie straty v účinnosti. Jednotka PTU tak prináša výhody v podobe vyššej účinnosti a nižšej hmotnosti systému.
Vzadu integrovaná lamelová spojka poskytuje variabilné prerozdelenie momentu. Tlak na zopnutie lamelovej spojky vytvára čerpadlo Gerotor, integrované v diferenciáli zadnej nápravy. Aktivuje sa už pri nízkom rozdiele medzi otáčkami prednej a zadnej nápravy. Na reguláciu tlaku a teda prenosu momentu na zadnú nápravu sa používa proporcionálny ventil integrovaný v zadnej náprave.
Systém 4MATIC funguje na princípe pohonu len jednej nápravy. Ak si to jazdné podmienky vyžadujú, vyvinie sa tlak na lamelovú spojku a do pohonu sa zapája aj druhá náprava. Opačne to funguje rovnako rýchlo. Ak sa stratí potreba pohonu druhej nápravy, systém vypne lamelovú spojku, napríklad pri prudkých brzdných manévroch. Ak sa vozidlo nestabilizuje, do činnosti nastupuje systém ESP na udržanie vozidla v priamom smere.
Hnací moment sa tiež prerozdeľuje podľa aktivovaného radiaceho programu dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT. Pri programe ECO je nábeh systému pozvoľnejší, podporuje sa ekonomický štýl jazdy. V športovom a manuálnom programe sa čas nábehu skracuje, viac výkonu sa prenáša na zadnú nápravu pre dynamickejší spôsobu jazdy. Najnovšia trieda GLA bude k dispozícii aj s jazdným programom do terénu. Ten pomôže na nespevnených povrchoch vďaka upraveným momentom radenia prevodovky a upravenému mapovaniu plynového pedálu.
Pre pripomenutie je však dôležité uviesť, že aj napriek vyspelým technológiám tohto systému sa fyzika oklamať nedá. Preto ani tento systém nenahradí zimné plášte, obzvlášť pri brzdných manévroch. Vtedy je najdôležitejším faktorom pre včasné ubrzdenie pozornosť vodiča a plášte so zimným dezénom.
Miloslav Mihálik