Seat predstavil svoj najvýkonnejší sériový model v histórii – Leon CUPRA 280. Popri ňom bude k dispozícii aj slabšia verzia s výkonom 265 koní. Nový horúci Seat ponúka adaptívny podvozok DCC, možnosť voľby manuálnej, ako aj robotizovanej prevodovky DSG a samosvorný diferenciál. Žeby Renault Mégane R.S. konečne našiel svojho pokušiteľa?
Text: Juraj Hrivnák, foto: Seat
Nový Seat Leon CUPRA je pripravený stať sa najrýchlejším hot-hatchom s predným náhonom. Základy má na to dobré. Odľahčená karoséria, prepracované nápravy a elektronicky ovládaný mechanický samosvorný diferenciál pomôžu efektívnejšie preniesť veľký výkon na prednú nápravu. Dobrou správou je, že popri trojdverovom Leone SC bude v prevedení CUPRA dostupná aj päťdverová verzia. Ešte lepšou je možnosť úplnej deaktivácie systému ESP. Volkswagen, počúvate pozorne?
PREPLŇOVANÁ KLASIKA
Novú CUPRU bude poháňať známy koncernový motor 2,0 TSI vyladený na 265, resp. 280 koní. Krútiaci moment 350 Nm majú obidve verzie rovnaké, dokonca aj široké pásmo, v ktorom ho môže vodičova pravá noha využívať (1 750 – 5 300 ot.min-1). Rozdiel teda bude vo výkonovej špičke motorov. Dynamické parametre oboch áut sú pozoruhodné – CUPRA 265 zrýchli z nuly na stovku za 5,8 sekundy, model CUPRA 280 dokonca o 0,1 s rýchlejšie. Tieto hodnoty platia pre modely vybavené šesťstupňovou prevodovkou DSG. S manuálom sú obe verzie o jednu desatinku pomalšie. Maximálka je pri všetkých verziách obmedzená na 250 km/h. Udávaná priemerná spotreba 6,6 l/100 km bude asi nanajvýš optimistická – s týmito autami sa človeku nebude chcieť jazdiť pomaly. Hodnoty emisií CO2 sú na úrovni od 149-154 g/km, čo je oproti predchodcovi zlepšenie v priemere o 41 gramov na kilometer.
PREPRACOVANÝ PODVOZOK
Nová CUPRA bude ťažiť z adaptívneho podvozka DCC, progresívneho riadenia a už spomínaného samosvorného diferenciálu. Seat sľubuje výrazne lepšie časy na okruhoch, než aké mal predchodca, zároveň však aj vyšší komfort jazdy na dlhých cestách, práve vďaka tlmičom s dynamickou reguláciou ich charakteristiky. Pomohla aj hmotnosť nového modelu, ktorá je v porovnaní s predchodcom o 55 kg nižšia. Šofér si navyše reakcie auta môže prispôsobiť pomocou systému Seat Drive Profile, ktorý pozmeňuje tuhosť tlmičov, reakcie na plynový pedál, nastavenie podvozka a systému ESP.
DIZAJN
Dizajn verzie CUPRA sa od bežných verzií líši agresívnejšími nárazníkmi, dvoma koncovkami výfuku a veľkými 18“, alebo 19“ kolesami, pod ktorými svietia červené strmene veľkých bŕzd. Samozrejmosťou sú aj full-LED svetlá vpredu aj vzadu. CUPRU by ste však mali vedieť rozoznať aj so zavretými očami – Seat sľubuje, že bude mať poriadny zvuk.
Už teraz sa tešíme na odpoveď Renaultu a sme zvedaví, ako zamieša karty Honda, ktorá má ambície byť najrýchlejším hot-hatchom na Nordschleife.