Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Dovoz auta zo zahraničia: Desatoro experta

Dovoz auta zo zahraničia. Teória je jedna vec, prax druhá. My sme sa po jedno auto do zahraničia naozaj vybrali a prinášame vám pár rád a skúseností, ako na to.

Zahraničný trh je odlišný od toho nášho. To znamená, že tam často nájdete iné autá, v inom stave a za iné ceny než na Slovensku. Či už rozmýšľate o dovoze auta pre výhodnejšiu cenu, alebo preto, lebo domáci trh neponúka také, po ktorom túžite, musíte sa prichystať na to, že to je časovo aj organizačne náročnejšie, avšak v pohode zvládnuteľné.

1 – Poriadne sa pripravte

Najdôležitejšie je poriadne sa pripraviť na „lov“. Ak vám kúpa auta vyslovene nesúri (v tom prípade by sme ani neuvažovali o dovoze), nekupujete nejakú šialenú vzácnosť a nemáte neobmedzený rozpočet, neunáhlite sa. Najprv si poriadne utrieďte svoje priority ohľadom ceny, výbavy, nájazdu km a akceptovateľného stavu auta. Začnite sledovať medzinárodné internetové stránky. Medzi najznámejšie patrí mobile.de, kde nájdete väčšinou nemecké autá. Ďalšou možnosťou je autoscout24.com, kde nájdete ponuky aj z iných európskych krajín. Za predpokladu, že nestriehnete na nejaké mimoriadne vzácne auto, nenechajte sa zlákať hneď prvou lepšou ponukou. Nájdite si viac áut, ktoré spĺňajú vaše požiadavky. Ak je nejaké inzerované už dlhšie, je možné (ale nie isté), že auto nie je v takom dobrom stave, ako vyzerá. Na druhej strane sa vám možno podarí zjednať lepšiu cenu, lebo majiteľ bude rád, že sa ho môže konečne zbaviť.

2 – Zvezte sa vo viacerých exemplároch

Predtým, než sa po dané auto vyberiete, skúste sa zviezť v rovnakom  modeli, ktorý je v zaručene dobrom stave. Spýtajte sa kamarátov či kolegov, či také auto nemajú. Pokojne si ich vyskúšajte aj viac, nech máte referenciu a nech máte s čím porovnávať.  Ak so sebou na cestu neberiete mechanika (to by bol ideálny prípad), zistite si, na čo si treba dávať pozor, kde daný model najčastejšie hrdzavie, aké má časté chyby a podobne.

3 –  Zvážte miesto kúpy

V ideálnom prípade nájdete auto čo najbližšie k miestu bydliska. Čím bližšie, tým menšie náklady na prepravu budete mať pri dovoze auta. Treba sa však pripraviť na to, že nie všetci predajcovia sú poctiví. Najlepšie je nájsť si niekoľko vyhovujúcich áut, ktoré sú „po ceste“, a dohodnúť sa so všetkými predávajúcimi na jeden deň. Takto sa váš výlet neskončí, ak prvé auto nesplní vaše očakávania. Z viacerých príčin je vhodné sa na „nákupy“ vybrať autom. Zaplatíte síce za pohonné hmoty a diaľničné známky, ale ušetríte za vlaky a taxíky, ktoré sú napríklad v Nemecku dosť drahé. To znamená, že potrebujete aj ďalšieho šoféra. Ideálne auto na cestu je dieselové (avšak pre reštrikcie v Nemecku radšej čo najnovšie). Do centier niektorých miest tam už nesmú staršie dieselové motory. My sme sa vybrali Škodou Superb Combi 2,0 TDI 4×4. Jej výkon 140 kW (190 koní) bol aj na nemeckých diaľniciach dostačujúci a jej výborná aerodynamika nám ušetrila kopec peňazí na spotrebe – Superbu stačilo 6,3 l/100 km.

4 – Nepodceňte logistiku

V závislosti od vzdialenosti si na „nákupy“ vyhraďte minimálne dva dni. Ak idete autom a s kúpeným autom plánujete prísť po vlastnej osi, treba počítať, že cestou späť už budete tankovať dve autá. Aj všetky diaľničné známky či poplatky zaplatíte cestou späť dvakrát. Môže sa stať, že kupované auto nemá absolvovanú náležitú obdobu technickej a emisnej kontroly. Vtedy naň nedostanete ani prevozné značky, a teda ho musíte priviezť na vozíku. Jeho prenájom nemusí byť vôbec drahý. Avšak vozík treba „zapriahnuť“ za poriadne auto a to už nie je také jednoduché. Pri výbere auta/vozíka je dôležitá maximálna povolená hmotnosť vozíka a maximálna hmotnosť, ktorú môžete za auto s daným ťažným zariadením „zapriahnuť“.  Zjednodušene – ak má vozík hmotnosť 500 kg, nosnosť 3 000 kg, kupované auto váži 1 500 kg a vaše auto utiahne 2 200 kg, nikoho nebude zaujímať, že aktuálna hmotnosť naloženého prívesu je menšia než maximálna, ktorú utiahnete. Policajtov bude zaujímať maximálna hmotnosť vozíka v technickom preukaze, takže aj keby ste ťahali prázdny príves s hmotnosťou 500 kg, ale nosnosťou 3 000 kg, policajtov môže zaujímať práve to druhé číslo. Ďalej netreba zabúdať, že aj keď maximálna konštrukčná rýchlosť vozíka môže byť 130 km/h, niektoré krajiny môžu mať plošný predpis upravujúci maximálnu rýchlosť auta s vozíkom na napríklad 100 km/h. Pri veľmi dlhých cestách to zaváži. V neposlednom rade si treba uvedomiť, že ak má jazdná súprava nad 3,5 tony, nepostačí vám obyčajné vodičské oprávnenie sk. B. Tu sa taktiež hľadí na maximálnu povolenú hmotnosť auta a vozíka podľa TP, takže aj keby bola reálna hmotnosť vašej jazdnej súpravy nižšia, môžete mať problém.

Naše odporúčanie: radšej si vyberte auto, ktoré má platnú technickú kontrolu. Vo vyvinutejších krajinách je to aj istá forma záruky, že auto je v poriadku, aj keď by sme sa na to nespoliehali na 100 percent. Taktiež je fajn vybrať si auto, ktoré je ešte prihlásené, pretože s neprihláseným nemôžete oficiálne absolvovať skúšobnú jazdu.

5 – Čas je dôležitý

Ideálny čas na vyrazenie na cestu je taký, aby ste na miesto dorazili najneskôr vo štvrtok skoro ráno. Zistite si, kedy majú na mieste určenia otvorené úrady. Ideálne je mať v rezerve aspoň jeden pracovný deň. Skúste si prvé obhliadky auta dohodnúť na skorú rannú hodinu. V ideálnom prípade sa dohodnete na predaji/kúpe auta ešte pred otvorením úradov. Na úrad potom prídete už pripravený a medzi prvými, takže nebudete musieť čakať. Avšak nedovoľte, aby vás vidina nového auta zaslepila.

6 – Pýtajte sa!

Dávajte pozor na každý detail, veľa sa predávajúceho pýtajte a všímajte si aj najmenšie detaily. V prípade pochybností máte predsa v zálohe ďalšie autá. Ak sa vám čokoľvek nezdá, radšej cúvnite. Predávajúci by vám mal dať osvedčenie o evidencii časť 1 aj 2 (ak boli vydané), COC certifikát (ak je k vozidlu) a doklad o absolvovaní technickej a emisnej kontroly.

7 – Ušetrite na prekladoch

Pre ušetrenie nákladov na preklady vám odporúčame pripraviť dvojjazyčnú kúpnu zmluvu, prípadne nechať predávajúceho podpísať slovenský variant kúpnej zmluvy.

8 – Zvoľte správne prevozné značky

Každá krajina má svoj systém ohľadom prevozných značiek. Poľsko prevozné značky nepozná – dokonca nepozná ani proces odhlasovania vozidla. Odtiaľ po vyplatení kúpnej sumy odídete rovno domov, avšak nezabudnite si zaplatiť poistenie. V Nemecku je ideálne zakúpiť 15-dňové „červené“ vývozné značky. Krátkodobé „žlté“ prevozky napríklad v Českej republike oficiálne neuznávajú. Na prevozné značky sa vzťahuje poistka na vaše meno a dané auto. Stojí približne 130 eur. S úradmi na nemeckej strane by vám mal pomôcť predávajúci. Proces vyzerá nasledovne: pri miestnom úrade dopravy bývajú v Nemecku nezávislé obchody, kde si môžete zakúpiť značku a poistenie. Najprv si tam na základe technického preukazu vybavíte poistenie – odporúčame na 15 dní. S potvrdením o poistení navštívite úrad, ktorý vám za poplatok približne 40 Eur vydá nový technický preukaz na vaše meno a určí vám EČV. S novonadobudnutými dokladmi sa vrátite späť do obchodu, kde ste si vybavovali poistenie. Tam vám na počkanie vyrobia značky podľa nového TP, ktoré pre istotu opäť zanesiete späť na úrad. Tam na ne dostanete kontrolné nálepky.

Teraz si ich môžete pripevniť na vaše „nové“ auto a môžete sa vybrať domov. Nezabudnite si skontrolovať, či má auto všetku povinnú výbavu, kvapalinu v ostrekovači, prevádzkové kvapaliny a správne nahustené pneumatiky. Ten tlak v pneumatikách mohol klesnúť, keď auto dlhšie stálo.

9 – Nečakajte s formalitami

Po šťastnom príchode domov si nechajte okamžite vyhotoviť úradný preklad obidvoch častí technického preukazu a kúpnej zmluvy, ak ju nemáte podpísanú v slovenčine. Ak nechcete absolvovať TK a EK, môžete si nechať preložiť aj dokumenty a absolvovaní technickej kontroly na mieste kúpy vozidla, avšak tento preklad bude pravdepodobne drahší, než keby ste TK a EK absolvovali znovu doma. Na preklad TP a kúpnej zmluvy odporúčame obísť veľké prekladateľské agentúry. Skúste si nájsť dobrého úradného prekladateľa na internete. Môžete ušetriť aj 50 eur. Len čo bude preklad hotový, vyhotovte si kópie kúpnej zmluvy, originálnych technických preukazov a pre istotu všetkého, čo k autu máte. Následne sa objednajte na kontrolu originality a aj technickú a emisnú kontrolu. To vás vyjde na približne 120 – 160 eur v závislosti od konkrétnej stanice. Nečudujte sa, že po EK a TK ešte nedostanete nálepky na sklo. Po úspešnom absolvovaní kontrol si vyhotovte kópie jej výstupných dokumentov a môžete zájsť na Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií. Tam predložíte úradné preklady, doklad o absolvovaní KO, EK a TK a zároveň veľkú Žiadosť o schválenie jednotlivo dovezeného vozidla z členského/zmluvného štátu. Táto žiadosť je veľmi rozsiahla a podrobná, takže odporúčam vytlačiť si ju doma a v pokoji ju vyplniť. Niektoré údaje do nej budete musieť hľadať aj na internete. K žiadosti priložíte kolok v hodnote 100 € a môžete ísť domov.

Za 10 – 14 dní budete mať hotové Osvedčenie o evidencii motorového vozidla, teda tzv. technický preukaz. Keďže vám takpovediac zoberú doklady od vozidla, nemôžete na ňom počas spomínaných 10 – 14 dní jazdiť. Keď bude technický preukaz hotový, môžete ísť rovno prihlásiť auto. Pripravte si opäť originály aj kópie všetkých dokladov. Nezabudnite na PZP. Musíte doniesť aj „Potvrdenie o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z vozidla, ktoré je jednotlivo dovezeným vozidlom‟. Tento kuriózne znejúci poplatok vám vypočíta systém, keď na stránke www.idovoz.sk zadáte VIN číslo dovezeného auta. Nás vyšiel poplatok 25 eur a úprimne netušíme, na základe čoho sa počíta. Po preverení medzi známymi sme zistili, že väčšinou sa pohybuje v rozmedzí do 30 eur. Pozor! Keďže ste absolvovali KO, nemusíte na prihlasovanie pristaviť auto na kontrolu! Nakoniec vám na základe výkonu a veku vozidla vyrubia registračný poplatok, v ktorom je aj cena za pár EČV. Len čo ich dostanete, môžete si ich doma nahodiť na čakajúce auto a vybrať sa na administratívnu TK (poplatok cca 20 eur), kde dostanete nové protokoly na vaše EČV, plus nálepky na sklo. A teraz je vaše auto už plne legálne a prihlásené. Za pár dní vám do poštovej schránky príde aj „malý“ technický preukaz a už si môžete naplno užívať auto, ktoré ste si kúpili.

10 – Hneď do servisu!

My by sme ešte predtým absolvovali „vstupnú“ servisnú prehliadku a minimálne by sme vymenili aj olej a filtre. V ideálnom prípade všetky prevádzkové kvapaliny. Človek nikdy nevie…

 

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov