Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Skúter je super!

Skútre do 125 cm3. Aj vás ubíjajú hodiny strávené v zápchach? Kúpte si skúter a prepletajte sa nimi s úsmevom na tvári. Niet sa čoho báť. Zvládnete to a nepotrebujete ani vodičák na motocykel. Ako ale jazdiť na skútri bezpečne?  

Doprava na hlavných ťahoch vo všetkých mestách, ale aj na pripájačoch k väčším mestám každé ráno a každé popoludnie kolabuje. Množstvo áut sa len pomaly hadí za sebou v kolóne a ľudia sú z toho otrávení. Zápchy a vlečúce sa kolóny ich ubíjajú a uberajú o vlastný život. V tých zápchach však musíte tráviť čas aj vy…

Legislatíva

Od 1. mája 2013 môžete už aj na Slovensku jazdiť na skútri s motorom do 125 cm3 bez vodičského oprávnenia pre motocykle. Stačí vám vodičské oprávnenie skupiny B, teda na osobné auto. Nemusíte absolvovať žiadne kurzy, nemusíte si nechávať zapisovať žiadnu zmenu do vodičského preukazu ani nič podobné. Jednoducho si kúpite skúter a jazdíte. Z vášho pohľadu jedinou podmienkou je, aby ste vodičské oprávnenie skupiny B mali v rukách najmenej 2 roky. Existujú tu však ešte dve obmedzenia, ktoré ale majú na očiach výrobcovia skútrov. V prvom rade, skúter nesmie mať viac ako 11 kW a musí byť vybavený automatickou prevodovku. V druhom rade nesmie pomer výkonu k hmotnosti presahovať hodnotu 0,1 kW/kg. To spĺňajú prakticky všetky 125 kubíkové skútre predávané u nás. Dodajme, že ak chcete jazdiť na skútri pred uplynutím spomínaných dvoch rokov vlastníctva vodičáku skupiny B, tak si musíte urobiť vodičské oprávnenie skupiny A1. Dôležitou poznámkou je, že spomínaná novela zákona z roku 2013 oprávňuje majiteľov vodičského oprávnenia skupiny B viesť motocykle kategórie A1 s automatickou prevodovkou iba na území Slovenskej republiky. Zároveň je však pravda, že v mnohých krajinách môžu držitelia vodičského oprávnenia skupiny B riadiť motocykle kategórie A1 už dávnejšie. Ak si teda plánujete v nejakej dovolenkovej destinácii požičať skúter a brázdiť okolie, dopredu sa informujte, či podobná výnimka platí aj v danej krajine.

Ako si vybrať správny skúter?

Dnes je na trhu veľké množstvo skútrov, takže si každý nájde pre seba to pravé orechové. Ak chcete dobre kúpiť, tak zabudnite na „mne sa páči ten alebo tamten“. Namiesto toho si sám pre seba otvorene povedzte na čo skúter potrebujete, ako často, v akých podmienkach a koľko kilometrov s ním budete jazdiť. Ak ho chcete vyslovene len do mesta, tak si vyberte rozmerovo menší stroj. Možno nie je taký štýlový ako skútre s dizajnom tzv. maxiskútrov, no medzi autami bude vrtkejší a aj ľahší na manévrovanie pri parkovaní. Treba však otvorene povedať, že malé skútre majú kratší rázvor osí kolies a spravidla aj menšie kolesá, čo v súčte znamená menší komfort na rozbitých cestách. Aj odkladacích priestorov majú menej.

Ak bývate v niektorých zo satelitných obcí a dochádzate do mesta, čiže najazdíte viac kilometrov, prípadne sa so skútrom chcete cez víkendy povoziť na nejaké túry, tak sa vám už oplatí rozmýšľať nad rozmerovo väčším skútrom. Takým, ktorý sa konštrukčne aj dizajnovo podobá na tzv. maxiskúter. Tieto majú širšie a pohodlnejšie sedadlo, a to nielen pre vodiča, ale aj pre spolujazdca. Okrem toho mávajú zvyčajne široké a dlhé stúpačky, čo vytvára komfortnejšiu polohu pre nohy. Majú širšiu kapotáž a väčší plexištít, v niektorých prípadoch nastaviteľný, takže ste oveľa lepšie chránený pred náporovým vetrom aj pred prípadnými kvapkami dažďa. Pod sedadlom býva pomerne veľká odkladacia schránka, v mnohých prípadoch do nej vmestíte dve helmy. Takže keď dorazíte do cieľa, vyberiete si spod sedadla skútra svoj kufrík, namiesto neho si tam odložíte helmu a môžete na obchodné rokovanie. Väčšie skútre (stále hovoríme o skútroch do 125 cm3) majú väčšie kolesá, čo znamená väčší komfort prejazdu cez nerovnosti, ale aj lepšiu ovládateľnosť v rýchlosti. Naopak, je to s nimi horšie pri manipulácii na parkovisku a medzi autami sú menej šikovné. Nech už si však kupujete akýkoľvek skúter – malý či väčší, dbajte na to, aby mal ABS.

Ako jazdiť na skútri

Ak už máte skúter, tak si treba uvedomiť zopár zásad ako na ňom jazdiť. Prvou je, aby ste sa pri rozbiehaní neodrážali nohami a nesnažili sa na skútri akoby behať, pretože ho tým iba rozkmitáte. Radšej si súčasne s pridávaním plynu mierne nadvihnite obe nohy a akoby šúchajte po zemi. Keď skúter naberie rýchlosť a cítite, že je stabilný, tak si nohy vyložte na stúpačky a pokračujte v jazde. Druhou zásadou, je, aby ste v zákrutách pracovali celým telom. Nesnažte sa zalomiť do zákruty iba riadidlami, ale naklopte skúter do príslušnej strany. Pri brzdení používajte prednú aj zadnú brzdu. Máte tak oveľa kratšiu brzdnú dráhu a tiež vyššiu stabilitu. Sledujte svoje okolie, predvídajte a čítajte premávku. Na križovatkách sa nepozerajte iba na autá, ale aj na oči vodiča, aby ste sa presvedčili, že vás vidí. Najdôležitejšie pravidlo zo všetkých je, aby ste sa vždy pozerali tam, kam chcete ísť. Nikdy nie na prekážku, ktorej s chcete vyhnúť. Ak sa na ňu budete pozerať, určite ju trafíte.

Jazdíme na skútri

Jazdiť na skútri zvládne skutočne každý. Aby sme to potvrdili, tak sme redakčný skúter požičali dvom ľuďom (jednej žene a jednému mužovi), ktorí nikdy predtým nesedeli na skútri. Dokonca ani ako spolujazdci. Aby toho nebolo málo, tak spomínaný muž najmenej desať rokov nesedel ani na bicykli. Obaja mali, pochopiteľne, trochu rozpačité a najmä nesmelé začiatky, no po týždni už šibrinkovali medzi autami ako starí „harcovníci“. V zákrutách pekne klopili a využívali prácu telom. Na križovatkách sa drali dopredu, pri odpichoch z križovatky sa nebáli pootočiť rukoväťou a vyštartovali ešte predtým, než by sa vodiči áut zobudili. Obaja si skúter po týždni osvojili a nevedeli si ho vynachváliť. Vraj si kúpia vlastný.

10 rád ako na skúter

  • Väčšina ľudí keď nemusí, tak za mokra na skútri nevyrazí na cestu. Nikde však nie je napísané, že vás dážď nechytí počas jazdy. Vtedy si dávajte pozor, najmä na začiatku dažďa, kým ešte prach nie je zmytý z povrchu vozovky. Ten sa šmýka extrémne.
  • Biela farba na priechode pre chodcov za mokra šmýka ako ľad. V zákrutách sa im preto snažte vyhýbať a choďte radšej cez nenafarbený asfalt.
  • Štrk v zákrute je ďalším z nepriateľov skútristov. Majte na pamäti, že sa môže vyskytnúť z nenazdajky – kedykoľvek a kdekoľvek.
  • Jazdite rozvážne a predvídavo. Čítajte premávku, keď sa blížite ku križovatke, pozerajte sa ostatným vodičom do očí a skontrolujte, či vás vidia a vnímajú. V prípade potreby neváhajte použiť klaksón.
  • Ak idete do situácie, v ktorej sa môže vyskytnúť neočakávaná vec, majte dva prsty vždy pripravené na brzde.
  • Helma musí byť vždy a bezpodmienečne. Okrem toho je dobré, keď máte aj špeciálne oblečenie s chráničmi. Nikdy si nemôžete byť istý, že nepadnete. Hoci aj bez vášho zavinenia. A platí to aj pre spolujazdca.
  • Počas jazdy na skútri nejedzte, nepite a nefajčite. Je to zakázané.
  • Kolónu áut, či už stojacu alebo pomaly sa posúvajúcu, nikdy neobchádzajte, resp. nepredbiehajte rýchlo. Buďte pripravený na to, že niektorý z vodičov môže nečakane vystrčiť ruku, priotvoriť dvere či vybočiť z kolóny.
  • Ak ste závislý na mobile, kúpte si helmu s možnosťou dodatočnej montáže súpravy bluetooth a samotnú súpravu.
  • Rozhodne si vyberajte skúter s ABS.

Niet sa čoho báť

Vďaka skútru strávite v zápchach oveľa menej času, ani s parkovaním nebudete mať také veľké starosti. Skúter dáva iný rozmer slobode. Jazda na ňom je návyková a zvládne ho aj človek bez akýchkoľvek skúseností – ženy aj muži. Niet sa teda čoho báť. Už len si vybrať správny skúter.

Text: Peter Varga, foto: auto a archív

Odpovedať na Anonym
Zrušiť odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov